اجرای زود هنگام طرح «تنفس جنگل»، از عوامل اصلی بروز مشکل در تهیه مواد اولیه در کارخانه نکاچوب میاندرود مازندران است و باید مسئولان مربوطه برای رفع آن تمهیدات لازم را بیندیشند. بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، طرح تنفس جنگل‌ و توقف هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌ها اجرایی شده و به موجب آن، بھره‌برداری تجاری از جنگل ھای شمال و ھرگونه برداشت چوب توسط شرکت ھای چوب بری به مدت 10 سال ممنوع است، تا در این بازه زمانی امکان خود پالایی جنگل فراھم شود.
کد خبر: ۶۹۸۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹ 01 January 2019

 «محمد محمدپورعمران» مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران در این خصوص اظهارداشت: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای این طرح در سال اول به جای 4 سال بعد که در قانون ششم توسعه نیز به آن اشاره شده، باعث شد، تا بهره برداران متعهد و واقعی، زود هنگام از جنگل‌ها خارج شوند و فضا برای قاچاقچیان چوب و برداشت‌های غیرقانونی از جنگل‌ها فراهم شود.

وی با رد شایعه در آستانه تعطیلی بودن کارخانه نکا چوب، اظهارداشت: طی صحبتی که چند روز قبل با «فرزین فردوسی پور» مدیرعامل این کارخانه داشتم، وی ماجرای مطرح شده درباره تعطیلی کارخانه را نادرست دانست و گفت که این کارخانه با 700 نیرو در حال فعالیت است که از این تعداد 15 نفرخانم و مابقی آقا هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران افزود: مسئولان این کارخانه برای توسعه با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حال مذاکره هستند، تا از ظرفیت بخش‌های مختلف کارخانه را توسعه دهند.

وی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی این کارخانه را مواد اولیه دانست که آنهم مربوط به اجرایی شدن زود هنگام طرح تنفس جنگل بوده که بر اساس مصوبه مجلس و نمایندگان خانه ملت قرار بود این طرح در سال چهارم اجرایی شود، اما با دستور وزیر جهاد کشاورزی در همان سال اول اجرایی شد و مشکلات عدیده‌ای را برای این کارخانه به وجود آورد.

محمدپورعمران با اشاره به اینکه این کارخانه بیش از 40 سال سابقه فعالیت دارد و تاکنون کمک دولتی دریافت نکرده، افزود: درباره موضوع مزایده کارخانه شرکت چوب و کاغذ هم تاریخ مزایده تمام شده، اما هنوز سرنوشت آن مشخص نشده و معلوم نیست که به چه کسی سهام بانک عامل قرار است واگذار شود. اما قطعاً هر فردی که برنده مزایده باشد اهلیت سنجی خواهد شد تا تجربه واگذاری‌های گذشته که اتفاقات تلخی را برای کارگران رقم زده تکرار نشود.

وی خاطرنشان کرد: این مزایده در راستای سیاست‌های دولت درباره واگذاری کارخانه‌ها به بخش خصوصی انجام می‌شود.

مذاکره با سرمایه‌گذاران برای توسعه کارخانه

درهمین حال، مدیرعامل کارخانه نکاچوب میاندرود نیزبا اشاره به اینکه در حال حاضر 500 نفر در طرح حفاظت جنگل، جاده سازی، راهداری، احیای جنگل و کاشت نهال در نهالستان‌ها و 200نفر دیگر هم در فعالیت‌های بهره‌برداری این کارخانه اشتغال دارند، افزود: درست است که این کارخانه چالش‌های خاص خود را دارد، اما به معنای تعطیلی آن نیست و در تلاش هستیم تا به مرور از مشکلات عبور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان این کارخانه در حال مذاکره با سرمایه‌گذاران ترک و ایرانی برای راه‌اندازی واحد نئوپان نکا چوب هستند، گفت: هم‌اکنون 2 واحد از 6 واحد این کارخانه فعال است و دیگر واحدها هم با راه‌اندازی واحد نئوپان به مرور در چرخه تولید قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل کارخانه نکاچوب با اشاره به اینکه یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده در مسیرهای جنگلی توسط این کارخانه ساخته شده که به یکدیگرمرتبط بوده و مزایای فراوانی را برای مردم منطقه فراهم کرده، افزود:180 هزار هکتار جنگل شمال تحت حفاظت این کارخانه است، اما در حال حاضرهیچ برداشتی از سوی نکا چوب در آنجا انجام نمی‌شود و مواد اولیه آن هم از بازار آزاد تهیه می‌شود که مقرون به صرفه نیست.

فردوسی‌پور تصریح کرد: از اسفند ماه سال ۹۶ که تمامی مجوزهای مربوط به خروج درختان شکسته و افتاده به یکباره به حالت تعلیق درآمد، این کارخانه با مشکل اساسی تأمین مواد اولیه مواجه شد که این امر موجب خارج شدن دستگاه‌ها از خط تولید و طبیعتاً از آنزمان روند فرسوده شدن دستگاه‌ها هم آغاز شد.

وی یادآور شد: بر اساس بند 6 طرح تنفس جنگل، منابع طبیعی مجاز است که درختان شکسته و افتاده را به شرکت‌های بهره بردار چون نکا چوب واگذار کند، اما تاکنون این طرح اجرایی نشده و سازمان جنگل‌ها هم در این خصوص با وجود دستور وزیر جهاد کشاورزی، به این مهم عمل نکرده است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار