محمد رضا شکری: روستای اطرب به دلیل داشتن بیشترین آثار ثبت ملی ، رکورد دار و رتبه نخست را در بین روستاهای شهرستان نکا دارا میباشد
کد خبر: ۶۹۷۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۰ 31 December 2018

به گزارش تیتر امروز:الهام زارعی/ اطرب، روستایی است از توابع بخش مرکزی به وسعت ۳۵ هکتار که در ۸ کیلومتری شمال شهرستان نکا در موقعیت ۳۶٫۴۳°شمالی ۵۳٫۱۹°شرقی ، در شرق استان مازندران واقع شده‌است.

نام دیگر این روستا اترب و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ ، ۱۵۵۸ نفر می باشد.

ره‌آورد این روستا، برنج، هلو، مرکبات و پیش‌شمارهٔ تلفن آن نیز ۰۱۱۳۴۷۱ می باشد.

اطرب در لغت به معنای شادابی و نشاط است و دلیل نامگذاری این روستا بدین نام هم شادی و سرور مردم آن بوده‌است.

آب انبار اطرب غزل تخریب می خواند
 

روستای اطرب به دلیل داشتن بیشترین آثار ثبت ملی ، رکورد دار و رتبه نخست را در بین روستاهای شهرستان نکا دارا میباشد‌.

از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده، بقعه امام زاده عبدلله اطرب از برادران امام رضا(ع) است که بیش از نهصد سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در داخل روستای اطرب واقع شده است، ساخت این بنای آجری دارای ۸۰۰ سال قدمت بوده و هشت ضلعی می‌باشد و سبک معماری آن همانند امامزاده عباس ساری می‌باشد.

بسیاری از مردم اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند و بیشتر مورد توجه گردشگران زیارتی قرار می‌گیرد.

هر ساله مسافران زیادی برای زیارت و سیاحت به این امامزاده مسافرت می‌کنند. وجود درختان قدیمی در اطراف بنای امامزاده و نیز نما و معماری این مکان ، از جذابیت بالایی برخوردار است.

تپه تاریخی "گرجین تپه" که درگذشته به گنجین تپه معروف بوده ، مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام اثر دیگری است که در این روستا واقع شده و در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه تاریخی دیگری نیز در روستای اطرب معروف به "شیشارکش تپه" در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۳۰۰ ثبت آثار ملی ایران گردید.

"آب انبار" نیز مربوط به دوره قاجار در این روستا است که در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

مدتهاست که از سوی بازدیدکنندگان و اهالی این روستا شنیده می شود؛ "این اثر ملی در حال تخریب میباشد" ، بر همین اساس به روستای تاریخی اطرب رفتیم و با محمدرضا شکری مدیرمسئول کانون فرهنگی_هنری امام زمان(عج) مسجد جامع و مسئول کتابخانه بقیة الله العظم(عج) روستای اطرب که از فعالان پرتلاش فرهنگی و سازندگی در این روستاست ، گفتگو و گزارشی تهیه کردیم ، پس با ما همراه باشید:

محمدرضا شکری ، در گفتگو با ما با اعلام اینکه:این آب انبار بواسطه کم آبی دوران گذشته و هدایت آبهای زیرزمینی برای مصرف آشامیدنی و کشاورزی احداث شد و تا اواخر دهه شصت مورد استفاده اهالی روستا قرار میگرفت گفت:این قنات متصل به آب انبار بطول ۷۵۰ متر ، با تعداد ۲۳ چاه و عمق مادر چاه ۱۳ متر و دبی ۶ لیتر بر ثانیه و برای ظرفیت ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و آب مصرفی این دیار بوده است.

وی تصریح کرد:این آب انبار در زمان سردار کلبادی در ملک و سرای مسکونی نامبرده بوده و شخصا بصورت خصوصی مورد استفاده قرار میگرفت و پس از خروج سردار و تخریب عمارت وی ، این بنای تاریخی در محوطه مرکز مخابرات روستا واقع شده است .

شکری با اشاره به اینکه:سالانه افراد زیادی اعم از گردشگران ، دانشجویان ، دانش آموزان و ... از این فضای باستانی دیدن میکنند خبر داد:وضعیت موجود آب انبار زیبنده نیست.

مدیر مسئول کانون فرهنگی_هنری امام زمان(ع) مسجد جامع و مسئول کتابخانه بقیة الله الاعظم(عج) روستای اطرب و فعال پرتلاش فرهنگی و سازندگی این روستا ، عنوان کرد:اینجانب در زمان تصدی ریاست اسبق میراث فرهنگی طی تماس تلفنی با نامبرده ، خواستار حمایت جدی از این مکان تاریخی داشتم و علی رغم هماهنگی بعمل آمده ، وی به خود زحمت دیدن از این مکان را نداد.

شکری افزود:در چند مرحله نامه نگاری از طرف شورای اسلامی و دهیاری مبنی بر بازسازی ، حفظ و مرمت این اثر تاریخی انجام شد ولی تا به امروز و پس از چهل سال از انقلاب اسلامی هیچ قدم مثبتی گرفته نشده است.

این فعال فرهنگی و سازندگی با بیان اینکه:بنده به اتفاق چند نفر و بخصوص دهیار محترم در چند مرحله بصورت خودجوش نسبت به پاکسازی و نظافت این بنای قدیمی اقدام کردیم ، خاطرنشان کرد:مُسَکِّنْ لحظه ایی هست.

محمدرضا شکری در پایان با اعلام اینکه:این اثر ملی درحال تخریب است و مورد بی مهری مسئولان واقع شده است گفت:در آذرماه ۹۷ با هماهنگی شورا و دهیار ، نامه ایی جهت مسقف کردن این بنا و مرمت و بازسازی به اداره میراث فرهنگی شهرستان ، تنظیم و ارسال شد که همچنان منتظریم تا مورد لطف رئیس جدید اداره میراث فرهنگی شهرستان نکا قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ساری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
دکتر عبدالحمید قلی زاده = پنجه طلا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار