مجموع تعداد نخبگان مازندرانی مقیم استان و خارج از استان، از لحاظ آماری در وضعیت قابل ملاحظه ای قرار دارد. بعنوان نمونه، استان مازندران از نظر تعداد مخترعین (سطح2) مورد تایید بنیاد ملی نخبگان، در جایگاه دوم کشور است.
کد خبر: ۶۹۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ 22 December 2018

مجموع تعداد نخبگان مازندرانی مقیم استان و خارج از استان، از لحاظ آماری در وضعیت قابل ملاحظه ای قرار دارد. بعنوان نمونه، استان مازندران از نظر تعداد مخترعین (سطح2) مورد تایید بنیاد ملی نخبگان، در جایگاه دوم کشور است.
تیتر امروز: الهام زارعی/ بنیاد نخبگان تنها مرجع رسمی و قانونی جهت شناسایی، جذب و حمایت مادی و معنوی از نخبگان است که با حمایت خاص مقام معظم رهبری (مدظله العالی) توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تأسیس و به مرکزی تبدیل شده است که اولویت آن جذب، حفظ، بکارگیری نخبگان و پشتیبانی از آن ها در راستای ارتقای تولید علم، فناوری و پیشبرد توسعه فرهنگی و علمی کشور می باشد.

ایده تأسیس بنیادی برای رسیدگی به مسائل گوناگون نخبگان کشور، برای نخستین بار با رهنمود مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که ایشان با برخی نخبگان دانشگاهی داشتند، شکل گرفت.

معظم له در این دیدار که در مهرماه سال 1383 برگزار شد، خطاب به مسئولان ارشد کشور فرمودند: «من در مورد خاص نخبگان این جور به نظرم می رسد که ما یک بنیاد نخبگان لازم داریم... ما باید یک بنیاد درست کنیم که زیر نظر ریاست جمهوری باشد؛ چون بهترین جا آنجاست. حتی دستگاه وزارتی هم برای این کار کافی نیست؛ چون این کار فراتر از کار یک وزارتخانه است».

این رهنمودها فصل الخطابی برای مسئولان کشور بود، به طوری که مدتی پس از این بیانات، شورای عالی انقلاب فرهنگی دست به کار شد تا اساسنامه تأسیس بنیاد ملی نخبگان را تنظیم نماید.

بنیاد نخبگان استان مازندران نیز در تاریخ 06/07/1389 توسط ریاست محترم جمهوری وقت از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح گردید و طی مراسمی رسمی همزمان با سفر استانی رئیس جمهور در تاریخ 30/.3/1390 با حضور معاون محترم علمی و فناوری رئیس جمهور و بالاترین مقام اجرایی بنیاد، دکتر سورنا ستاری آغاز به کار نمود.

اکنون استان مازندران با مساحت 23841.64 کیلومتر مربع ، دارای 3073943 نفر جمعیت است ، در این راستا و جهت جویا شدن از وضعیت نخبگان در استان، با دکتر محسن جهانشاهی، رئیس بنیاد نخبگان و دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران به بحث و بررسی پرداختیم:

دکتر جهانشاهی با اشاره به اینکه: نخبه به فردی برجسته و کارآمد اطلاق می شود که در خَلق و گسترشِ علم، فناوری، هنر، ادب، فرهنگ و مدیریت کشور تأثیرگذار بوده و تخصص و توانمندی های ذاتی و اکتسابی وی موجب تسریع روند پیشرفت کشور گردد، درباره ی «مستعد برتر» یا صاحب استعداد برتر نیز گفت: به فردی اطلاق می شود که ذاتاً امکان رسیدن به مرحله نخبگی را دارد، اما هنوز زمینه لازم برای بالفعل شدن استعدادهای وی فراهم نشده است.

وی عنوان کرد: در یک دسته بندی کلی، حمایتهای بنیاد، شامل "دانشجویان برتر، دانش آموختگان برتر، اعضای هیئت علمی سرآمد و شامخ، مخترعین، برگزیدگان ادبی، هنری، قرآنی و حوزوی" می باشد که می تواند تمام رشته های تحصیلی را در بر گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان و دبیر اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران گفت: از آنجا که موضوع نخبگی دارای دسته بندی و سطوح مختلف می باشد، رتبه بندی استانها بر اساس گروه های خاص نخبگان، متفاوت است ، از اینرو مجموع تعداد نخبگان مازندرانی مقیم استان و خارج از استان، از لحاظ آماری در وضعیت قابل ملاحظه ای قرار دارد، بعنوان نمونه، استان مازندران از نظر تعداد مخترعین(سطح2) مورد تایید بنیاد ملی نخبگان، در جایگاه دوم کشور است.

گفتنیست:محسن جهانشاهی، دکتری تخصصی رشته مهندسی پتروشیمی از دانشگاه بیرمنگام انگلستان با تخصص نانو تکنولوژی- نانوبیوتکنولوژی با مرتبه علمیِ تمام پایه 27 می باشد که خود عضو جامعه ی بنیاد نخبگان می باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
ماشاالله مازندران که اینهمه نخبه داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار