هفتمین جلسه کارگروه اختصاصی سلامت و امنیت غذایی سال ۱۳۹۷
ارتقای سلامت مادران و نوزادان ، هدف اصلی برنامه ترویج زایمان طبیعی است و علاوه بر این، شاخص زایمان طبیعی به عنوان یکی از شاخص های قانون برنامه ششم توسعه مورد رصد قرار می گیرد و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی متعهد به افزایش این شاخص به 5/54 درصد تا پایان سال جاری می باشد.
کد خبر: ۶۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸ 13 December 2018

به گزارش تابناک مازندران، هفتمین نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان نکا امروز 4 شنبه 21 آذر 1397 با حضور فرماندار، بخشداران و مسئولین شهرستانی در مرکز شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا برگزار شد.

براساس این گزارش، در این نشست 3 موضوع؛ برنامه ایمنی آب Water safety plan، گرامیداشت دستاوردهای 4 دهه عمر پربرکت نظام مقدس اسلامی و جشنواره ترویج زایمان طبیعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بحث و بررسی ترویج زایمان طبیعی در نکا
 

دکتر علیرضا خانجانی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا در رابطه با برنامه ایمنی آب گفت: تعداد موارد آلودگی در شهرستان نکا نسبت به سال گذشته بطور چشمگیری افزایش پیدا نموده است که کم آبی شدید در تابستان و استفاده از چشمه های غیر بهسازی توسط اهالی و شوراهای اسلامی مهمترین دلایل آن می باشند.

وی با اشاره به اینکه: مواردی از آلودگی در روستاهای تحت پوشش آبفا نیز دیده می شود که علت اصلی آن ورود آب غیر سالم از منازل، مخازن و چشمه های اطراف به شبکه آبرسانی می باشد خبر داد: آب شرب 63 روستای شهرستان نکا همچنان بدون گندزدایی تحویل روستاییان می گردد.

خانجانی درباره ی روستاهای پرخطر اعلام شده توسط کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان که شامل "ولاشد – شهاب الدین – پایین زرندین و آبلو" می باشد گفت: تاکنون تحت پوشش آبفار قرار نگرفته اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا افزود: آبفار جهت تحویل تصدی آب روستاهای ولاشد و شهاب الدین اعلام آمادگی نموده است اما شورای اسلامی این روستاها مخالف تحویل می باشد که آخرین فرصت جهت تحویل، پایان سال 97 می باشد.

علیرضا خانجانی ضمن تشکر از امور آب و فاضلاب روستایی نکا یادآور شد: از سال 95 تاکنون تعداد 8 روستا به روستاهای تحت پوشش آبفار اضافه شده است.
وی اضافه کرد: تشکیل کمیته فنی برنامه ایمنی آب wsp یک چرخه مداوم فکر کردن است و هر برنامه ایمنی آب متفاوت از سایر برنامه هاست.

این مسئول درباره ی اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی در کشور عنوان داشت: محدوده اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی، کل سیستم تأمین آب آشامیدنی از حوزه آبگیر تا مصرف را شامل می شود.

خانجانی گفت: اهداف برنامه ایمنی آب (Water safety plan) ، مطمئن شدن از کیفیت آب آشامیدنی توسط اقدامات مناسب در کل سیستم تأمین آب آشامیدنی می باشد که عبارتند از:

1- پیشگیری از آلودگی منبع آب آشامیدنی
2- تصفیه آب برای کاهش یا حذف آلودگی برای رسیدن به استانداردها
3- پیشگیری از آلودگی مجدد آب در مدت ذخیره سازی ، توزیع و مصرف

وی همچنین گفت: کمیته فنی شهرستانی؛ ذیل کارگروه سلامت و امنیت غذایی شکل می گیرد که این کمیته به ریاست شرکت آب و فاضلاب شهری و دبیری شبکه بهداشت تشکیل می شود و این کمیته کلیه مصوبات و صورت جلسه ها را ضمن اعلام به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی به دبیرخانه کمیته راهبردی wsp استان پیگیری می گردد.

وی در این رابطه افزود: انتظارات ما اینست که ادارات عضو کمیته، کارشناسان برنامه را به شبکه بهداشت و درمان معرفی نمایند و همچنین جهت تکمیل اطلاعات خواسته شده در برنامه، ادارات ذیربط با شبکه بهداشت و امور آب و فاضلاب شهری همکاری لازم را به عمل آورند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا با اشاره به اینکه: امسال مقارن با چهلمین سال استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و این نظام ثمره مجاهدت بزرگمرد بی بدیل و آغازگر مردمی ترین نهضت قرون اخیر جهان؛ حضرت امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر عزیز است، از تلاش و زحمات شایسته همه ی مسئولین و خادمین مردم در شهرستان نکا طی 40 سال 40 سال اخیر ، تشکر و قدردانی کرد.

وی در ادامه به مسئولین شهرستان پیشنهاد کرد: در صورت امکان نمایشگاه دستاوردهای 4 دهه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی در تمامی حوزه ها در ایام

ا... دهه مبارک فجر در مکانی مناسب در شهرستان برپا شود و با تشکیل کارگروه و افراد دارای ذوق و علاقه، پیشرفت حوزه های مختلف بصورت مجلد و با رعایت اصل صرفه جویی تهیه و منتشر گردد و همچنین فایل های تصویری جذاب با مشورت هنرمندان و صاحبان اندیشه، تهیه و در شبکه های اجتماعی و سایت ها، انتشار یابد.

دکتر علیرضا خانجانی اضافه کرد: در کنار نمایشگاه، درصورت امکان با برپایی همایش و دعوت از مسئولین کشوری یا استانی حوزه های مختلف و حضور مسئولین محلی و با گروه هدف جوانان ، دانشجویان و دانش آموزان ، از زحمت کشان سال های گذشته تجلیل و با پخش کلیپ هایی ، دستاوردها و تلاش دولت ها بویژه دولت تدبیر و امید در عرصه نظام سلامت به نمایش گذاشته شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا با اعلام اینکه: جشنواره ترویج زایمان طبیعی را در پیش داریم گفت: ارتقای سلامت مادران و نوزادان ، هدف اصلی برنامه ترویج زایمان طبیعی است و علاوه بر این، شاخص زایمان طبیعی به عنوان یکی از شاخص های قانون برنامه ششم توسعه مورد رصد قرار می گیرد و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی متعهد به افزایش این شاخص به 5/54 درصد تا پایان سال جاری می باشد.

بحث و بررسی ترویج زایمان طبیعی در نکا
 

این مسئول برخی از مزایای زایمان طبیعی برای مادر را به شرح زیر برشمرد:

- مدت بستری شدن و توانایی بازگشت به کارهای عادی و روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند زودتر به خانواده خود ملحق می شوند.

- حجم خونی که مادر طی زایمان طبیعی از دست می دهد تقریباً نصف یک عمل سزارین است ، لذا خطر خونریزی و کم خونی در یک زایمان طبیعی خیلی کمتر از زایمان به طریق سزارین می باشد.

- خطرات و ریسک بیهوشی برای زایمان طبیعی وجود ندارد ، درحالیکه برای مادرانی که به روش سزارین زایمان می نمایند این خطرات اجتناب ناپذیر است.

- از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر ، بیمارستان و جامعه است.

- درصد ابتلاء به عفونت در بین مادران سزارین شده بیشتر از مادرانی است که زایمان طبیعی نموده اند.

- مادرانی که زایمان طبیعی نموده اند در امر شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادرانی می باشند که بطریقه سزارین نوزاد خود را بدنیا آورده اند.

- بطور متوسط مدت اقامت مادران سزارینی در بیمارستان دو برابر و نیم مادرانی است که زایمان طبیعی داشته اند.

- بعضی از خانم ها دوست دارند در طول مدت زایمان خود کاملاً هوشیار بوده و بطور کامل در جریان روند زایمان قرار گیرند. در مدت انجام عمل سزارین ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود ، در نتیجه تماس اولیه نوزاد با مادر و شروع شیردهی به نوزاد به تأخیر می افتد.

- مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند در دادن آغوز به نوزاد خود موفق تر هستند ، چراکه خوردن آغوز یا کلستروم به عنوان اولین واکسن برای کودک منافع بسیاری دارد.

دکتر خانجانی برخی از مزایای زایمان طبیعی برای نوزاد را نیز تشریح کرد:

- مشکلات تنفسی در نوزادان متولد شده به روش سزارین 4 برابر بیشتر است.

- نوزادان متولد شده به روش طبیعی باهوش ترند.

- فشار مکشی ناشی از زایمان طبیعی باعث پاک شدن ریه نوزاد و سلامتی او می شود.

- هنگامی که نوزاد از مجرای زایمان عبور می کند ، باکتری های محافظت کننده را بر می دارد. این باکتری ها وارد روده نوزاد می شوند و سیستم ایمنی را شکل می دهند.

- عبور از مجرای زایمان ف سیستم قلبی عروقی جنین را تحریک می کند و باعث گردش خون بهتر و آماده سازی او برای تولد می گردد.

- نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند ، دارای علاقه بیشتری در انجام رفتارهایی مانند مکیدن و گرفتن سینه مادر می باشند.
- تحقیقات نشان داده کودکانی که با زایمان طبیعی به دنیا می آیند ، 20% کمتر دچار بیماری دیابت نوع یک می شوند.

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار