استمرار روند کاهشي بارندگي مازندران در پرباران ترين فصل در تقويم سال آبي ( پاييز) مي رود تا سايه تلخ خشکسالي را در تمام فصول سال برگستره اين خطه شمال کشور پهن کند.
کد خبر: ۶۸۹۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ 10 December 2018

هر چند در مهرماه مازندران از بارندگي خوبي برخوردار بوده است اما بررسي ها نشان مي دهد که بارندگي در ابان و 15 روز اول اذرماه روند کاهشي داشته است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، براساس نقشه پهنه بندي به روش شاخص بارش استاندارد (SPI) در حالي که در يک ماه منتهي به مهر 97 اکثر مناطق مازندران در ترسالي متوسط و خفيف قرار داشت اين بررسي نشان مي دهد که در يک ماه منتهي به آبان روند بارش ها به سمتي پيش رفت که بخش زيادي از نقاط اين استان در منطقه خشکسالي خفيف و نرمال قرار گرفته است.
بر اساس اين گزارش به عنوان نمونه در مهرماه 97در رامسر به عنوان يکي از مناطق پرباران مازندران واقع در غرب اين خطه شمال کشور 516 ميلمتر باران باريد و اين ميزان بارندگي حدود 2 برابر دوره آماري کوتاه مدت بود.
اين درحاليست که در آبان ماه ميزان بارش باران در اين منطقه به 131 ميليمتر رسيد به طوري که نسبت به ماه قبل بارش تا سه برابر و نسبت به دوره آماري نيز 58 درصد کاهش نشان مي دهد.
بررسي هواشناسي مازندران از 15 ايستگاه باران سنجي نشان مي دهد که در آبان ماه بارش باران در تمام اين ايستگاه ها روند کاهشي نسبت به مهرماه داشت و برآورد مي شود که اين روند براي ماههاي بعد نيز تداوم داشته باشد.
در سال زراعي گذشته (97-96) به دليل خشکسالي حدود 13 هزار هکتار از اراضي شاليزاري که بيشتر آن در مناطق مرکزي و شرق مازندران واقع است، زير کشت نرفت.
*** رشد باران در نخستين فصل زراعي
مديرکل هواشناسي مازندران هم روند کاهش باران را در اين خطه شمال کشور با مقايسه ماههاي مهر و آبان مورد تاييد قرار داد و گفت: اگر چه بارش باران در اين استان در مهرماه 97 نسبت به مدت مشابه در سال پيش تا 70 درصد افزايش يافت ولي در آبان ماه و تا اواسط آذرماه روند کاهشي يافته به طوري که ميانگين افزايش بارش در مقايسه با مدت مشابه به حدود 26 درصد رسيد.
محمدرضا رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: در مجموع در حدود 70 روز از گذشت سال آبي 97 ميانگين افزايش باران در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدود 30 درصد رسيد و اين روند افزايشي در ماههاي آينده به دليل اين که پاييز پرباران ترين فصل در استان هاي شمالي از جمله مازندران محسوب مي شود، تکرار نخواهد شد.
وي افزود: اگرچه ما در فصل پاييز در مهرماه افزايش 70درصدي باران را به خصوص در مناطق غرب مازندران شاهد بوديم، ولي ضعف زيرساختي براي ذخيره آب ( سدها) که در مازندران کمتر از 400 ميليون متر مکعب است، باعث شد تا بارش سيلابي باران ضمن وارد کردن خسارت چند ده ميليارد توماني به دريا بريزد و کمتر دست کشاورزان را بگيرد.
*** برف پفکي
مديرکل هواشناسي مازندران اضافه کرد: علاوه برآن دلخوشي ما براي کاهش دامنه خشکسالي در مازندران بايد به بارش برف در ارتفاعات باشد که اين اتفاق خوشايند حداقل تاکنون رخ نداده است وبرف موجود در ارتفاعات و مناطق کوهستاني نيز پفکي و با لايه نازکي نمي تواند کم آبي ما را در فصل تابستان جبران کند.
رضوي اظهار داشت: در مجموع ميانگين بارش باران در مازندران حدود 700 ميلمتر است که تاکنون 252 ميلمتر آن در حدود سه ماهه سال زراعي جاري تامين شد و بايد انتظارداشته باشيم که در 9 ماهه آينده افزون بر 400 ميلمتر باران ببارد تا به نرم سال قبل برسيم.
*** روند کاهشي بارش ها در مازندران
مدير عامل شرکت آب منطقه اي مازندران گفت: بررسي حدود نيم قرن وضعيت جوي اين استان نشان مي دهد که روند بارندگي در اين خطه شمال کشور کاهشي است و به طوري که از حدود 800 ميلمتر دهه 70 به حدود 550 ميليمتر دهه 90 رسيد.
ابراهيم يخکشي افزود: همچنين در يک دهه اخير ميزان دبي آب رودخانه هاي استان نيز با کاهش افزون بر 10 درصدي از 4 هزار و 500 ميليون متر مکعب به 3 هزار و 900 ميليون متر مکعب رسيد و با وجود افزايش 40 درصدي بارندگي در مازندران براي دو ماهه سال زراعي جاري ميزان دبي رودخانه ها با 39 درصد کاهش روبرو شد.
وي نگراني عمده در کاهش بارندگي را مربوط به حوزه آبگير سدهاي مازندران دانست و گفت: هم اکنون حدود 45 درصد از ظرفيت سدهاي اين خطه شمال کشور آبگيري شد، اين در حاليست که ميانگين آبگيري بزرگترين سد ( شهيد رجايي ) به حدود 27 درصد رسيد.
يخکشي اطمينان نسبي براي کاهش تنش آبي را براي سال زراعي پيشرو منوط به پرشدن حداقل 60 درصد از ظرفيت سد شهيد رجايي در ساري دانست.
*** مديريت منابع آب
سرپرست معاونت عمراني استانداري مازندران تنها راهکار براي غلبه بر کم آبي و روند کاهشي باران را مديريت منابع آب در تمام حوزه ها از جمله کشاورزي دانست و گفت: بايد کشاورزان نسبت به آبگيري آببندان ها اطلاع رساني شوند و با مديريت بهينه منابع آب بتوانيم بر کم آبي غلبه داشته باشيم.
مهدي رازجويان افزود: علاوه بر آن بايد براي ساخت سدهاي جديد در راستاي مهار آب هاي سطحي اهتمام بيشتري صورت گيرد.
مازندران 3 ميليون و 283 هزار نفر جمعيت دارد که 53 درصد در مناطق شهري و 47 درصد در مناطق روستايي سکونت دارند.
مازندران حدود 470 هزار هکتار اراضي کشاورزي دارد که بيش از 350 هزار از خانوارهاي استان مازندران بهره بردار کشاورزي هستند و 72 نوع محصولات کشاورزي در استان توليد مي کنند که در 15 نوع از محصولات از جمله برنج، مرکبات، کيوي و گل و گياه رتبه نخست کشور را دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار