اوضاع برای سازندگان ساختمان در مازندران خوب نیست؛ اتفاقات مربوط به افزایش مصالح ساختمانی آنقدر روی کار ساختمان سازی در این استان تاثیر گذاشته که خیلی از مهندسان و انبوه سازان عطای کار در این عرصه را به لقایش بخشیده اند. برخی از این افراد حتی به طور موقت هم که شده فعلا ساخت و ساز را رها کرده اند تا وضعیت بازار به ثبات نسبی برسد.
کد خبر: ۶۸۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 09 December 2018

اوضاع برای سازندگان ساختمان در مازندران خوب نیست؛ اتفاقات مربوط به افزایش مصالح ساختمانی آنقدر روی کار ساختمان سازی در این استان تاثیر گذاشته که خیلی از مهندسان و انبوه سازان عطای کار در این عرصه را به لقایش بخشیده اند. برخی از این افراد حتی به طور موقت هم که شده فعلا ساخت و ساز را رها کرده اند تا وضعیت بازار به ثبات نسبی برسد.
افزایش روز افزون قیمت مصالح

مشخص نبودن قیمت مصالح و افزایش روز افزون خیلی از آنها باعث شده تا بازار ملک در مازندران برای فعالان این عرصه غیر قابل پیش بینی باشد. خیلی از انبوه سازان وقتی در نیمه راه متوجه شدند امکان ادامه کار برایشان با این وضعیت توجیه اقتصادی ندارد، کارگرها را مرخص کرده و کارگاه های خود را تعطیل کرده اند.

این وضعیت در حالی بوجود آمده که بنگاه های مشاوران املاک در سراسر مازندران بدون مراجعه کننده باقی مانده و تنها افرادی که متقاضی خرید زمین بوده و تقریبا بیشترشان هم غیر بومی هستند، مشتریان این صنف را تشکیل می دهند.
نبود ثبات قیمت مصالح

«علی حسن نیا» از فروشندگان قدیمی مصالح ساختمانی در قائمشهر باره بازار مصالح ساختمانی اظهارداشت: خود ما هم نمی دانیم که برای روز بعد چه اتفاقی خواهد افتاد. در گذشته کارخانه دار مصالح مورد نیاز ما را با یک تلفن می فرستاد و در ازای آن چک چند ماهه دریافت می کرد، اما اکنون وضعیت به گونه ای شده که اول پول را واریز می کنیم و ما را در نوبت قرار می دهند تا در صورت موجود بودن وسایل درخواستی، آن را برای ما بفرستند.
به صرفه نبودن سرمایه گذاری در بازار مسکن

یک کارشناس و فعال حوزه مسکن نیز به صرفه نبودن سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره کرده و عقیده دارد که شرایط اقتصادی جامعه دچار آشفتگی و نابسامانی شده، بنابراین هیچ گونه افزایش منطقی در صرفه اقتصادی یا به بیان بهتر سوددهی عاید کارفرما و فروشنده نشده و به همین دلیل بسیاری از سازندگان تمایلی برای فعالیت از خود نشان نمی‌دهند.

وی نبود ثبات بازار در تعیین قیمت‌ها را دیگر دلیل فعالیت نداشتن در حوزه ساخت و ساز مسکن معرفی کرد و یادآور شد: کارفرما امروز با این مشکل مواجه شده که نمی‌داند مسکنی را که شروع به ساخت آن کرده باید با چه قیمتی به بازار عرضه کند و در حقیقت محاسبه بهای تمام شده برای سازندگان مشخص نیست.
Related image
روند نزولی ساخت و ساز

ساخت و سازها در مازندران آنقدر روند نزولی داشته که «سیف‌الله علی‌نیا» نایب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران هم صراحتا در باره آن سخن به میان آورده و در خصوص آخرین وضعیت ساخت‌وساز در مازندران ازکاهش قابل ملاحظه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داده و گفته که هم اکنون هم با توجه به قیمت مصالح ساختمانی و بلاتکلیفی سازنده‌ها، چشم‌انداز خوبی برای آینده از سوی کارشناسان پیش‌بینی نمی‌شود و در شرایط کنونی نیز وضعیت خوبی نداریم. گرانی مسکن در مازندران در مقایسه با سایر نقاط کشور، خیلی ملموس نیست، با توجه به اینکه قیمت مصالح ساختمانی دو تا 3 برابر شده اما قیمت ساختمان در مازندران 30 تا 40 درصد رشد داشته است.

گران شدن مصالح

از سوی دیگر برخی از سازندگان برای جبران ریسک خسارت بر اثر گران شدن مصالح ابتدا نقشه ای تهیه کرده و به تائید شهرداری می رسانند و سپس نقشه ای دیگر تهیه می شود که بر اساس آن گاه تا 9 درصد زمین به ساخت و ساز اختصاص داده می شود. آنها بر این باورند که هر قدر هزینه برای ماده 100بپردازند باز هم در این دور زدن قانون سود می برند./ ساری - حسین خانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار