وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چابهار:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت سرانه فضاهای فرهنگی هنری گفت: توسعه فضای فرهنگی هنری برای استان سیستان و بلوچستان بسیار حائز اهمیت است زیرا سرانه‌های فضای فرهنگی هنری این استان پائین است، به نظر می‌آید همانطور که ما سرانه‌های بهداشتی و اقتصادی را جدی می‌گیریم باید سرانه فضاهای فرهنگی را هم جدی بگیریم و آن را کمتر از سایر سرانه‌ها ندانیم.
کد خبر: ۶۸۷۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 07 December 2018


به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان سید عباس صالحی در پایان سفر خود به استان سیستان و بلوچستان با حضور در جمع اصحاب رسانه به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در مورد نتایج سفر دو روزه خود به جنوب استان سیستان و بلوچستان گفت: این سفر ادامه سفر قبلی ما به استان سیستان و بلوچستان در مردادماه بود، در آن سفر تفاهم‌نامه‌ای با استاندار تنظیم شد که براساس آن حدود ٥٠میلیارد برای سه سال فعالیت‌های مختلف رویدادی و زیرساختی مدنظر قرار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در سفر قبلی بنابر پهناوری استان به نظر می‌رسید بخش‌های دیگری از این استان باید در سفر دیگری دیده شود تا بتوانیم هم بازدیدی از قسمت‌های مختلف این استان داشته باشیم و هم بتوانیم با اصحاب فرهنگ و هنر استان بیشتر صحبت کرده تا شرایط آنها را ارزیابی کنیم.

صالحی تاکید کرد: در این سفر دو روزه از ایرانشهر تا چابهار نیز گفتگوهای خوبی با موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان داشتیم، ایشان از قبل شناخت خوبی نسبت به این استان داشته و برنامه‌های توسعه‌‌ای که برای فرهنگ مدنظر ایشان بود در ادامه بحث‌های قبلی قرار گرفت.

وی افزود: طبعا اینکه نگاه ما به توسعه فرهنگ استان سیستان و بلوچستان چگونه باشد و توسعه فرهنگ را در استان به چه شکلی نگاه کنیم اهمیت زیادی دارد و خوشبختانه این توافق دیدگاه مبنی براینکه اگر توسعه‌ای در استان بخواهد صورت بگیرد حتما این توسعه باید از مسیر توسعه فرهنگی عبور کند و زیرساخت توسعه اقتصادی و اجتماعی استان بر مبنای توسعه فرهنگی است شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: با همین نگاه دوره جدید استانداری با مدیریت آقای موهبتی با تدبیر و جدیت بیشتر دنبال خواهد شد، در این سفر دو روزه هم در گفتگوها با اصحاب فرهنگ و هنر ایرانشهر و هم چابهار مساله‌‌هایی که هنرمندان ما داشتند مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

صالحی بیان کرد: یکی از بحث‌ها ضرروت توسعه فضای فرهنگی هنری استان بود، این موضوع برای استان بسیار حائز اهمیت است زیرا سرانه‌های فضای فرهنگی هنری استان سیستان و بلوچستان پائین است، به نظر می‌آید همانطور که ما سرانه‌های بهداشتی و اقتصادی را جدی می‌گیریم باید سرانه فضاهای فرهنگی را هم جدی بگیریم و آن را کمتر از سایر سرانه‌ها ندانیم.

وی در ادامه با بیان نتایج این سفر دو روزه گفت: پروژه‌هایی که نیمه تمام است باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و در کنار آن پروژه‌های جدیدی که امکان ساخت و ساز آن باشد و نه صرفا کلنگ‌زنی صورت بگیرد باید انجام شود، به هر حال ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مسیری که در بودجه‌ریزی کشور صورت گرفته است نمی‌توانیم ساخت و سازهای جدید استانی را داشته باشیم اما در حوزه تکمیل تجهیزات یا خرید آن می‌توانیم کارهای جدی را انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویدادهای فرهنگی استان تصریح کرد: در حوزه رویدادها نیز جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی در فضای استان باید تحکیم شود، اینکه بتوانیم از فضای نیروهای خلاق فرهنگی و هنری استان چه به صورت مادی و چه معنوی استفاده کنیم در همان گفت‌و‌گوهای اصحاب فرهنگ و هنر و همچنین در گفت‌و‌گو با مسئولین مطرح شد.

صالحی ابراز داشت: در مجموع ما توانستیم به کمک سفر قبلی و نقشه راه سه ساله‌ای که تنظیم شده بود به سمت تکمیل و تمدید برخی حرف‌های جدید برویم تا چشم‌انداز روشن‌تری برای توسعه فرهنگی استان داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی هنری منطقه چابهار چه برنامه‌هایی دارید گفت: فضای منطقه آزاد چابهار به عنوان یک دریچه توسعه ملی و منطقه‌ای بروی آن سرمایه‌گذاری شده است، هم مقامات عالی نظام از جمله رهبر معظم انقلاب و هم دولت تدبیر و امید نیز با این نگاه به مساله توسعه چابهار نظر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد اتفاقات تروریستی چابهار نیز یادآور شد: کسانی که این اتفاق ناگوار را رقم زدند به گمان اینکه خودشان می‌خواهند در این نگاه اخلالی ایجاد کنند دست به این اقدام زدند، اما چابهار منطقه امنی بوده، هست و خواهد بود و با این ترقه بازی‌ها امنیت این منطقه به هم نمی‌ریزد، در ارتباط با چابهار فضایی که ظرفیت‌های این منطقه را هم برای بخش ملی و هم بین‌المللی فراهم کند را انجام خواهیم داد.

صالحی بیان کرد: حمایت از فیلم‌های مستند و کوتاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت خواهد گرفت اما فیلم‌سازان خود این منطقه هستند که می‌توانند تصویر روشن‌تری از این منطقه را به نمایش بگذارند، حمایت از هنرمندان منطقه نیز باید صورت بگیرد و برخی پروژه‌ها در این منطقه نیز با یک نگاه کنسرسیومی از لحاظ اعتبار و سرعت عمل به پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش براین است که با حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر وزارتخانه‌ها بتوایم در پروژه‌های وسیع فرهنگی اقتصادی چابهار زمینه مناسبی را فراهم کنیم.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با بازدید از روستای رمین نیز گفت: یکی از اتفاقات خوبی که از چندسال قبل در معاونت فرهنگی آغاز شد طرح «روستاهای دوستدار کتاب» بود که مجموعه روستاها و شهرهایی که علاقمند به کتاب بودند ایده‌ها و طرح‌های خود را بیان می‌کردند و از این رو در یک رقابت و ارزیابی قرار می‌گرفتند.

صالحی ادامه داد: از همان زمان «روستای رمین» نیز جزء روستاهایی بود که مورد توجه قرار گرفت، انگیزه و انرژی قابل توجهی که این روستا داشت از گذشته دیده شده بود و همراه با خلاقیت و نوآوری‌های خاصی که داشتند این بحث ادامه پیدا کرد و زمانی که بحث باشگاه‌های کتاب‌خوانی مطرح شد این روستا توانست ٥٠هزار باشگاه کتاب‌خوانی را مدیریت کند.

وی افزود: امروز هم برای تشکر از دوستانی که با اهمیت فردی خود به این روستا خدمت می‌کنند بازدیدی را داشتم و خوشبختانه نشان می‌دهد که ما در منطقه و سطح کشور تعلق خوبی به کتاب داریم، در گفتگو با دوستانی که در این روستا داشتیم قرار شد مسیرهایی که می‌توانیم هم با بحث‌های تاسیس کتابخانه و هم منابع آن داشته باشیم را به پیش ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این بازدید قرار شد دوستان منابع خیرین محلی را فعال کنند. اما پیش از اینکه مساله مالی مطرح باشد مردم باید حس کنند که در این کار مشارکت دارند و این در پایداری کتابخانه مهم خواهد بود اما در کنار آن استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه‌ها نیز سعی خواهند کرد نمونه‌ای که در روستای رمین رخ داده است را به عنوان یک نمونه توسعه‌ای ادامه بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار