سالانه 190 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری در شهرهای مازندران تولید می شود و تنها 23 میلیون مترمکعب آن برابر 12 درصد در تصفیه خانه های استان تصفیه می شود.
کد خبر: ۶۸۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ 06 December 2018

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران با بیان اینکه تنها 12 درصد از فاضلاب شهرهای استان تصیفه می شود، گفت: 23 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری مازندران تصفیه می شود.

 سرریز فاضلاب شهری در نهرها و رودخانه های منتهی به دریا علاوه بر آلودگی دریا، آبهای سطحی و سفره های زیرزمینی باعث ایجاد بوی تعفن فاضلاب در سطح شهرها می شود که این امر مهمترین چالش ساکنان و گردشگران شهرهای ساحلی استان مازندران است.

دفع فاضلاب در شهرهای مازندران به دلیل ارتفاع کم این شهرها از سطح دریا و همچنین بالا بودن آب های زیرزمینی با مشکل مواجه کرده است و از سوی دیگر بیشتر رودخانه های مازندران نیز با توجه به عبور از داخل شهرهای ساحلی به تخلیه گاه فاضلاب این شهرها تبدیل شده و این اتفاق علاوه بر پیدایش مشکلات حاد زیست محیطی ، اکوسیستم دریای خزر را نیز به مخاطره انداخته است.

پرویز یزدان پناه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سالانه 190 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری در شهرهای مازندران تولید می شود و تنها 23 میلیون مترمکعب آن برابر 12 درصد در تصفیه خانه های استان تصفیه می شود.

وی ادامه داد: میانگین بهره مندی از شبکه فاضلاب شهری در ایران 45 درصد است و این درحالی است که تنها 12 درصد جمعیت شهرهای مازندران از این شبکه بهره مند هستند.

وی تصریح کرد: از 58 شهر مازندران شبکه فاضلاب در بخشی از شهرهای ساری، بابلسر، بابل، جویبار، نوشهر، چالوس و قائمشهر به طول 876 کیلومتر اجرا شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران افزود: به طور میانگین سالانه 167 میلیون مترمکعب برابر با 88 درصد فاضلاب شهری وارد آب های سطحی، رودخانه ها، دریا و سفره های زیر زمینی می شود.

وی عدم اختصاص اعتبار لازم در سال های گذشته را علت عقب ماندگی در بخش فاضلاب شهری مازندران بر شمرد و خواستار اختصاص اعتبارات بیشتر در ایجاد شبکه و تصفیه فاضلاب شهری شد.

یزدان پناه خاطر نشان کرد: سال گذشته 45 میلیارد تومان اعتبار در حوزه فاضلاب شهری مازندران هزینه شده و اعتبار مصوب امسال نیز 45 میلیارد تومان است.

وی ظرفیت تصفیه خانه های استان را بیش از 68 هزار مترمکعب در شبانه روز اعلام کرد و گفت: با راه اندازی تصفیه خانه های دردست بهره برداری در شهرهای بابل، امیرکلا، ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه شاهد افزایش 63 درصدی ظرفیت تصفیه خانه های مازندران خواهیم بود.

به گفته وی، با بهره برداری از تصفیه خانه های در دست اقدام در طول 24 ساعت 111 هزار مترمکعب فاضلاب تصفیه خواهد شد.

وی تصریح کرد: همزمان اجرای شبکه فاضلاب شهرهای مازندران در حال انجام است و تا پایان امسال به 926 کیلومتر خواهد رسید.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب مازندران همچنین از آغاز فاز دوم ایجاد تصفیه خانه ها جدید در شهرهای بابل، بابلسر، نوشهر و چالوس با اعتبار 200 میلیارد تومان در سال آینده خبر داد.

یزدان پناه به پی گیرهای 5 ساله برای دریافت تسهیلات 280 میلیون یورویی بانک توسعه اسلامی برای اجرای شبکه فاضلاب شهرهای مازندران اشاره کرد و افزود: مراحل پایانی تخصیص این وام در شورای اقتصاد کشوردر حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد با دریافت این تسهیلات از سوی بانک توسعه اسلامی سال آینده شبکه فاضلاب قائمشهر، آمل، محمودآباد، تنکابن و رامسر اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با نصب 55هزار سیفون فاضلاب، 104 هزار خانوار با جمعیت 255 هزار نفر از مزایای اجرای طرح فاضلاب شهری در استان بهره مند شدند که با اجرای طرح ها سال آینده درصد پوشش فاضلاب شهری در مازندران از 12 درصد به 25 درصد خواهد رسید.

53 درصد از جمعیت سه میلیون و 283 هزار نفری مازندران در 58 شهر این استان سکونت دارند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار