ساخت دنیای سوخته "دنیا" سخت است اما نشدنی نیست؛ ساختن دنیای کودکی که تمام خاطرات تلخ این واقعه را لحظه به لحظه در خاطرش مرور می‌کند، کاری است که از ما ساخته است.
کد خبر: ۶۸۷۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴ 06 December 2018

یادمان نرود که چشمان دنیا و خانواده‌اش به حمایت گرم و خداپسندانه من و توست و در این نا امیدی، امید تنها هدیه ما به دنیا است، دنیای که دختر همه ما است و در نبود پدر و مادرش، با جان و دل باید برایش چون دایه‌ای مهربان باشیم.
بلاغ، 24 آذرماه سال گذشته بود که با انفجار مهیبی، آتش به زندگی و خانه خانواده معتمدی در ساری افتاد و تمام دنیای "دنیا" را از او گرفت.

دنیا تنها بازمانده خانواده 3 نفره معتمدی در نیمه شب 24 آذر ماه سال گذشته در یک حادثه آتش‌سوزی، نه تنها غم مرگ والدینش را در دل کوچکش دید، بلکه دچار سوختگی نزدیک به 50 درصدی شد.

دختری 6 ساله که در کنار نبود والدینش و خلاهای عاطفی و روانی متاثر از این ماجرای غم‌انگیز، مجبور به تحمل مشقت و درد درمان پر پیچ و خم و طولانی سوختگی شد و تاکنون بارها و بارها تحت عمل جراحی قرار گرفته است.


هزینه هنگفت درمان از جراحی‌های مکرر گرفته تا لباس مخصوص سوختگی، در کنار بضاعت مالی بازماندگان خانواده معتمدی که می‌بایست در کنار غم از دست‌دادن فرزندان دلبندشان، خانه امیدی هم برای تنها بازمانده فرزندانان باشند، بحران دیگری بود که با ان دست و پنجه نرم می‌کردند.



دنیا پس از این ماجرا و پس از از دست دادن پدر و مادرش، تحت حضانت پدربزرگ و مادربزرگ پدری‌اش روزگار می‌گذراند و با آغاز سال تحصیلی جدید طی سال‌جاری، با رفتن به مدرسه و قرار گرفتن در میان هم سن‌وسالانش کمی به شرایط عادی زندگی برگشت.

حال در آستانه این حادثه دلخراش و کمتر از 10 روز مانده به آن نیمه شب شوم، به سراغ فاطمه معتمدی عمه دنیا رفته‌ایم تا جویای حال دنیا شویم.

دنیا وضعیت روحی خوبی ندارد
فاطمه معتمدی در خصوص آخرین وضعیت روحی و جسمی دنیا به خبرنگار ما گفت: دنیا در حال حاضر وضعیت روحی خوبی ندارد و دوباره اوضاع روحی‌اش نامساعد شده است.

وی افزود: این وضعیت احتمالا به‌خاطر نزدیک شدن سالگرد فوت پدر و مادرش است و شنیدن حرف‌هایی که در منزل در این‌باره گفته می‌شود.

عمه دنیا خاطرنشان کرد: پس از این ماجرا و ورود بهنگام رسانه‌ها پای مسئولان شهری و استانی به ماجرا باز شد و وعده‌های فراوانی برای حل مشکلات پیش‌رو داده شد که تنها بهزیستی استان روی حرف‌هایش ماند و کمک‌های موثری برای بهبود اوضاع کرد.


هیچ اقدام موثری در خصوص خانه پدری دنیا انجام شده است
خانم معتمدی با بیان اینکه در خصوص وضعیت خانه پدری دنیا که بنا بود به‌دلیل بدهی بانکی تحت تملک بانک قرار بگیرد، وعده‌های فراوانی برای مرتفع شدن آن و حمایت دنیا با چاره‌جویی برای بازپرداخت معوقات داده شد تا با تعمیر منزل، اندوخته خوبی برای آینده دنیا و تأمین هزینه‌های درمان دنیا باشد که تاکنون هیچ حرکت موثری رخ نداده است.

وعده‌های بخشودگی روی هوا مانده است
وی اضافه کرد: در خصوص معوقات خوشبختانه، بانک فعلا از تملک و گرفتن خانه خودداری کرده است اما در خصوص بخشودگی بدهی، هیچ حرکتی نشده است و و عده‌ها بیشتر روی هوا مانده است.

عمه دنیا بیان کرد: چند باری هم که برای پیگیری موضوع به بانک مراجعه کردیم به ما گفتند که چرا این‌قدر مراجعه می‌کنید و اگر اتفاقی افتاد، خودمان اطلاع می‌دهیم.

خانم معتمدی ادامه داد: طی این مدت خواستیم برای تعمیر خانه اقدامی کنیم اما بانک گفته فعلا دست نگه دارید، فعلا وضعیت مشخص نیست و این یعنی امکان دارد بانک خانه را از دنیا بابت معوقات بگیرد.


وی افزود: هم اکنون سند خانه در گرو بانک است و گفتند منتظر بمانید تا وکیل بانک با شما تماس بگیرد و از این ماجرا خیلی وقت است که می‌گذرد و ما بلاتکلیفیم.

عمه دنیا معتمدی در خصوص خرید لباس جدید دنیا که هزینه بالایی هم داشت، پاسخ داد: خوشبختانه این لباس با حمایت بهزیستی خریداری شد و پس از مدتی استفاده، پوست دنیا به ان واکنش نشان داد و با نظر دکتر معالجش، فعلا فقط دنیا از ماسک استفاده می‌کند و دستوری هم برای تهیه لباس جدید به دلیل واکنش پوستی دنیا داده نشد.

حال خوش دنیا در مدرسه
خانم معتمدی در خصوص وضعیت تحصیلی دنیا به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه دنیا وضعیت خوبی در مدرسه دارد و معلمش هم از او راضی است و درسش را هم خوب می‌خواند؛ حتی وقت‌هایی که حالش هم خوب نیست اصرار می‌کند که حتما به مدرسه برود.


گاهی بعضی حرف‌های هم‌کلاسی‌ها؛ دنیا را آشفته می‌کند
وی اضافه کرد: گاهی هم کلاسی‌هایش از روی بچگی در مدرسه اذیتش می‌کنند و بعضی حرف‌هایشان دنیا را کمی آشفته می‌کند؛ اما در مجموع، مدرسه را دوست دارد.

عمه دنیا گفت: خواستیم برایش معلم خصوصی بگیریم اما به نظر روانشناسش، حضور در جمع دوستانش در محیط مدرسه به او کمک می‌کند تا زودتر به شرایط عادی برگردد.

مهمتر از اوضاع جسمی دنیا بهبود شرایط روحی اوست
خانم معتمدی مهمترین دغدغه فعلی را بهبود اوضاع روحی دنیا عنوان و بیان کرد: برای ما مهمتر از بهبود شرایط جسمی دنیا، شرایط روحی اوست.


وی مهمترین مطالبه بازماندگان دنیا در شرایط فعلی را تعیین تکلیف نهایی وضعیت خانه پدری دنیا اعلام کرد و افزود: ای کاش مشخص می‌شد که تکلیف خانه و معوقات بانکی چیست، در حال حاضر برای ما رها شدن از سردرگمی و بلاتکلیفی این موضوع و بیا و بروهای بی نتیجه به بانک از همه چیز مهم‌تر است و اگر امسال کار تعمیر را شروع می‌کردیم الان کار به پایان رسیده بود.

به گفته خانم معتمدی، قرار است دنیا طی هفته آتی جهت انجام معاینات پزشکی به یکی از مراکز درمانی خیریه در تهران برود تا در صورت نظر پزشک احتمالا برای سال آینده مجدا مورد جراحی قرار گیرد.

آری، نزدیک به یک‌سال از درگذشت والدین دنیا می‌گذرد و اوست که در فراغ آن‌ها، پشت گریه‌های پنهان شبانه‌اش و درددل با عروسکش، کمی تسکین خاطر می‌یابد.

ساخت دنیای سوخته "دنیا" سخت است اما نشدنی نیست؛ ساختن دنیای کودکی که تمام خاطرات تلخ این واقعه را لحظه به لحظه در خاطرش مرور می‌کند، کاری است که از ما ساخته است.

یادمان نرود که چشمان دنیا و خانواده‌اش به حمایت گرم و خداپسندانه من و توست و در این نا امیدی، امید تنها هدیه ما به دنیا است، دنیای که دختر همه ما است و در نبود پدر و مادرش، با جان و دل باید برایش چون دایه‌ای مهربان باشیم.

از تمام ملت شریف مازندران و کشور و مسئولانی که قصد حمایت و مساعدت از دنیا را دارند تقاضا داریم کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت بانک ملی 6037997444104609 به نام دنیا معتمدی واریز کنند.

اکنون پس از این ماجرا و در پس تمام ناملایمت‌های روزگار این امید است که به دنیای کودکانه «دنیا» بازگشته است.

آری دنیا تو بدان ما همچون سالی که گذشت باز هم در کنارتان می‌مانیم و خشت خشت دنیای تو را می‌سازیم.

پیشاپیش و در آستانه سالگرد این حادثه دلخراش که تمام مردمان شهرم را آزرده خاطر کرد، آرزوی سلامتی کامل دنیا و شادی روح والدینش را از خداوند متعال داریم.

گزارش از مجتبی قربانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار