بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که قیمت هر کیلو گرم پرتقال در سر درخت امسال یکهزار و 500 تا یکهزار و 600 تومان خرید و فروش می شود و حضور دلالان در بازار این محصولات باغی گسترش یافته است. هر ساله از نیمه دوم آبان تا پایان آذرماه برداشت مرکبات به ویژه پرتقال تامسون از 115هزار هکتار باغ های مازندران آغاز می شود.
کد خبر: ۶۸۷۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 05 December 2018

محمد رضا کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این نکته که مرکبات به لحاظ کیفیت و نوع رقم به صورت توافقی قیمت گذاری و خریداری می شود، افزود: قیمت های توافقی با هدف حمایت از تولید کنندگان بیشتر از قیمت عرف و بازار خواهد بود.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که قیمت هر کیلو گرم پرتقال در سر درخت امسال یکهزار و 500 تا یکهزار و 600 تومان خرید و فروش می شود و حضور دلالان در بازار این محصولات باغی گسترش یافته است.
هر ساله از نیمه دوم آبان تا پایان آذرماه برداشت مرکبات به ویژه پرتقال تامسون از 115هزار هکتار باغ های مازندران آغاز می شود.
بر پایه آمار جهاد کشاورزی مازندران سالانه حدود 2 و نیم میلیون تن در استان محصول برداشت می شود که یک میلیون و 750 هزار تن آن انواع پرتقال است.
بررسی ها نشان می دهد امسال با برنامه ریزی معاونت اقتصادی استانداری مازندران، سازمان جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی استان به صادرات مرکبات توجه ویژه ای شده است، به طوریکه بر اساس اعلام جهاد کشاورزی روزانه حدود 500تن مرکبات به کشورهای مختلف حاشیه دریای خزر ، خلیج فارس و به ویژه کشور عراق صادر می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاوری مازندران آخرین آمار صادرات مرکبات استان در سال جاری را 12هزار تن اعلام کرد.
مدیر تعاون روستایی مازندران با بیان اینکه این روزها به دلیل عرضه زیاد انواع مرکبات تحرکات دلالان و واسطه ها زیاد شده است، توضیح داد: به طور یقین خرید توافقی گام مهمی برای تنظیم بازار مرکبات مازندران، افزایش تدریجی بهای پرتقال و قیمت منصفانه فروش پرتقال خواهد بود.
**تامین 50میلیارد ریال تسهیلات سرمایه درگردش
کریمی با اشاره به اینکه در مرحله اول خرید توافقی مرکبات 50میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای تامین نقدینگی اتحادیه ها و شبکه های تعاون روستایی در نظر گرفته شده است، بیان داشت: بخشی از مرکبات پس از خریداری به صورت تازه خوری وارد بازار کشور می شود و بخشی دیگر نیز با ذخیره در انبارهای فنی موجود استان، با هدف تنظیم بازار در شب عید سال آینده عرضه خواهد شد.
کریمی با اشاره به وجود بیش از 13 اتحادیه استانی و 182 شرکت تعاونی روستایی در استان مازندران گفت: امکانات و تجهیزات زیر ساختی این شبکه از جمله فروشگاههای بزرگ و انبارهای فنی ظرفیت عظیمی است که با حمایت دولت مهیا شد.
وی با بیان این نکته که با رویکرد صحیح دولت تدبیر و امید امسال خرید مرکبات برای ذخیره و عرضه آن در شب عید ممنوع شده است ، گفت: این فرصتی برای تشکل ها و اتحادیه های کشاورزی است.
وی گفت: با فعالیت های برنامه محور اتحادیه ها و شبکه های تعاونی در حوزه تولید، بازاریابی و فروش آنان می توانند محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب تری از تولید کنندگان که خود عضو این شرکت ها هستند خریداری و با قیمت عادلانه تر هم در اختیار مصرف کننده نهایی قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار