معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت: متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه کشت برنج موضوع قانون ارث است.
کد خبر: ۶۸۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰ 19 November 2018

ایسنا، حسن خیریانپور در همایش ملی برنج در دانشگاه علوم کشاورزی مازندران با بیان اینکه قانون ارث سبب شده که زمین‌های کشاورزی در چندین نسل به گونه‌ای خرد و کوچک شد، خاطرنشان کرد: این خرد شدن اراضی سبب شده تا تولید برنج برای کشاورزان بهره اقتصادی لازم را نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۲۲ بهره‌بردار در حوزه کشاورزی در مازندران وجود دارد، اظهار کرد: ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۴۰ درصد مربوط به مازندران است.

ارث، بلای جان شالیزارها شده

اقتصادی کردن تولید برنج در اولویت قرار بگیرد

وی تصریح کرد: اقتصادی کردن تولید برنج باید در اولویت قرار بگیرد، اگر تولید برنج برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد انگیزه کافی برای تولید بهتر و بیشتر نخواهد داشت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در مازندران بالغ بر ۱۶۰ رودخانه وجود دارد که به نوعی حدفاصل بین زمین‌های زراعی و دریا و جنگل است، خاطرنشان کرد: این رودخانه‌ها و انهار با ساماندهی مناسب می‌تواند آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی را تامین کند.

خیریانپور تصریح کرد: ایجاد کانال های آبرسانی در کیفیت کشت بسیار موثر است به طوری که با عبور از کانال های سنتی و استفاده از روش های مکانیزه می‌توان از پرتی آب جلوگیری کرده و سرعت در آبرسانی را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه آب‌بندان‌ها یکی از ظرفیت های مهم مازندران در حوزه کشاورزی است، گفت: بالغ بر ۸۲۰ آببندان در استان وجود دارد که از این ظرفیت‌ها می‌توان برای تامین آب مزارع و گردشگری استفاده کرد.

معاون استاندار مازندران با بیان اینکه برای توسعه در بخش کشاورزی باید به سمت تکنولوژیهای نوین حرکت کرد، یادآور شد: برای استفاده بهینه از یک درصد اعتبارات پژوهشی، ترویج به صورت علمی و صنایع تبدیلی و مقرون به صرفه کردن کشت برنج باید مورد توجه قرارگیرد و متاسفانه یکی از مشکلات در حوزه کشت برنج بحث قانون ارث است.

وی با بیان اینکه انتخاب بذر برای کشاورزان بسیار حایز اهمیت است، گفت: باید ارقامی به کشاورزان ارائه شود که اقتصادی باشد.

ارث، بلای جان شالیزارها شده

کارخانجات برنجکوبی نوسازی و بهسازی شود

معاون استاندار مازندران با اشاره به اینکه کارخانجات برنجکوبی باید نوسازی و بهسازی شود، یادآور شد: استانداری مازندران برای مدرن کردن ابزارها و کارخانجات کشاورزی تسهیلات ویژه‌ای لحاظ کرده است همچنین برای داشتن صادراتی مطلوب باید به نوع بسته بندی توجه ویژه‌ای شود.

خیریانپور، وجود سه بندر فعال با ظرفیت ۲۸ اسکله و ۱۳ میلیون تن غله را یکی از ظرفیت های مهم در صادرات برنج دانست و اظهار کرد: واردات برنج قهوه‌ای در سطح استان، تبدیل آن به برنج سفید در شالکوبی‌ها و تبدیل آن به ارزش افزوده و سپس صادرات آن می‌تواند رشد اقتصادی را برای مازندران رقم بزند.

ارث، بلای جان شالیزارها شده

۶۰۰۰ هکتار از شالیزارهای مازندران با خشکسالی زیر کشت نرفت

عزیزالله شهیدی‌فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز گفت: به دلیل خشکسالی حدود ۶۰۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران زیر کشت شالی نرفت و حدود ۱۰۰۰ هکتار نیز در میانه راه به دلیل کمبود آب، خشک شد اما با تمهیدات انجام شده تمامی این اراضی به سطح زیرکشت بر می‌گردند. ۱۲ درصد منابع آبی در مازندران در دسترس قرار دارد و بخش عظیمی از این منابع در دسترس نیست و با وجود بارندگی های مختلف نمی توانیم از آن استفاده کنیم و با کمبود آب، شاهد خشکسالی هستیم.

وی با بیان اینکه دو سوم از سطح زیرکشت اراضی مازندران مربوط به اراضی زراعی است، اظهار کرد: ۴۰ درصد این اراضی شالیزاری است که در ۲۱۰ هزار هکتار از این اراضی شالیزاری برنج کشت می‌شود.

ذائقه مردم، بازار، واردات برنج و آب که از چالش های اصلی تولید کشت برنج

وی با اشاره به اینکه تغییرات زیادی در کشت ارقام محلی به پرمحصول در مازندران به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: دلایلی چون ذائقه مردم، بازار، واردات برنج و آب که از چالش های اصلی تولید کشت برنج است موجب تغییرات در این زمینه شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در حال گذار از کشاورزی سنتی به مدرن هستیم اما چالش های زیادی وجود دارد، تصریح کرد: در مازندران در مباحثی مانند زیرساخت‌ها، تجهیز و نوسازی اراضی، انتقال آب، به‌زراعی، ترویج، آموزش و غیره کارهای مناسبی اتفاق افتاده است.

ارث، بلای جان شالیزارها شده

سطوح مالکیت، بحران آب و افزایش سن بهره برداران از چالش‌های پیش روی تولید برنج در مازندران

شهیدی‌فر با اشاره به اینکه چالش‌های پیش روی تولید برنج در مازندران شامل سطوح مالکیت، بحران آب و افزایش سن بهره برداران در اراضی شالیزاری است، گفت: تا به امروز در بحث مکانیزاسیون کشاورزی در مازندران ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه صورت گرفته است به طوری که ۲۷ درصد بخش کاشت و ۹۰ درصد بخش برداشت در این استان به صورت مکانیزه است و در زمینه داشت محصول هنوز به نتیجه مطلوبی دست نیافتیم.

وی با اشاره به اینکه سلامت و آلاینده نبودن برنج مازندران بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: با صادرات ۷۵ تن برنج طارم و هاشمی به کشورهای مختلف و عبور از آزمایش‌های سخت آن کشورها، برنج مازندران از نظر کیفیت و سلامت تضمین شده است.

لزوم تولید ارقام مقاوم برنج به خشکسالی

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با تاکید بر اینکه خشکسالی همواره در کمین کشاورزان قرار دارد، گفت: برای مقابله با خشکسالی باید به تولید ارقام مقاوم برنج روی آورد. ۱۰۴ مقاله به همایش ملی برنج کشور ارسال شده که ۷ مقاله فرصت ارائه یافته است و ۹۰ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: ۳۵ ارگان، موسسه و نهاد در برگزاری همایش ملی برنج کشور همکاری داشته اند، همچنین ۱۰تا ۱۱ آذر ماه نیز جشنواره ملی برنج در مرکز تجارت برنج و پایانه صادرات آمل برگزار خواهد شد. شعار امسال همایش "بررسی مسائل اثرگذار بر روی برنج" است؛ به دلیل تغییرات اقلیمی ‌و بارندگی‌های کم امسال بحث کم آبی و خشکسالی نیز در این همایش بررسی می‌شود.

دبیر انجمن ملی برنج ایران با اشاره به اینکه هر چند بارندگی های اخیر نوید روزهای خوب برای کشاورزی را می‌دهد، یادآور شد: خشکسالی همواره در کمین است و برای جلوگیری از این امر باید به تولید ارقام مقاوم برنج، روش های کشت مناسب با کم آبی و بهره بردن از ماشین آلات مناسب توجه شود.

علیزاده تصریح کرد: باید کشاورزانی که در محدوده کم آبی قرار دارند به کشت جایگزین سوق داده شوند و در مناطقی که آب های زیر زمینی مناسبی وجود دارد کشت دوم نهادینه سازی شود.

ارث، بلای جان شالیزارها شده

محدودیت کشت در برخی استان‌های کشور مشکل‌آفرین است

اسدالله تیموری، رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه برنج محصولی راهبردی و استراتژیک است، یادآورشد: این محصول حتی از لحاظ ارزش و مقام گاها در امور اجتماعی بسیار جدی تر از اقلام دیگر کشاورزی مطرح است. ارزش و اهمیت محصول برنج تا آنجا بوده که سازمان ملل سال ۲۰۰۴ را سال "برنج زندگی است" نام نهاد.

وی با اشاره به اینکه برنج جزء غذاهای اصلی جامعه محسوب می شود، گفت: برنج ایرانی تنها تولید داخلی بوده که مصرف کننده تمایل بیشتری برای مصرف از نوع خارجی آن دارد.

هنوز هنر استفاده از تکنولوژی و دانش لازم در بهره وری از بیوتکنولوژی نداریم

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه چالش هایی در زنجیره کاشت، داشت و برداشت برنج وجود دارد، خاطرنشان کرد: برآوردها نشان از آن دارد که میزان برنج تولیدی در دنیا با توزیع آن هماهنگی ندارد. همچنین مصرف سرانه برنج در کشور حدود ۴۰ کیلوگرم است که نسبت به سرانه دنیا پایین‌تر محسوب می‌شود.

تیموری با بیان اینکه برای رسیدن به تولید پایدار باید تولید افزایش یابد، تصریح کرد: چالش هایی چون کمبود آب و تغییر اقلیم منجر شد تا قوانینی چون محدودیت کشت در برخی استان‌ها وضع شود که خود زمینه ساز مشکلاتی شد. در زنجیره تولید برنج امروزه تکنولوژی و بیوتکنولوژی نقش مهمی دارد که هنوز ما هنر استفاده از تکنولوژی و دانش لازم در بهره وری از بیوتکنولوژی را نداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار