تقریبا تاکنون حدود 41درصد از حجم مخازن سدهای مازندران با ظرفیت 136 میلیون مترمکعب پُر شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود 17 میلیون مترمکعب بیشتر است.
کد خبر: ۶۸۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷ 18 November 2018

فارس،معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: حدود 41 درصد از حجم مخازن سدهای استان با ظرفیت 136 میلیون مترمکعب پُر شده است.
سدسازی یکی از راه‌های مدیریت بهینه و یکپارچه منابع آبی است که این موضوع به‌ویژه در مازندران که هر ساله شاهد بارش‌های زیادی هستیم بیشتر احساس می‌شود.

براساس گزارش‌های شرکت آب منطقه‌ای مازندران، 10 سد بزرگ و کوچک با حجم ذخیره 327 میلیون مترمکعب آب در استان مازندران احداث شده که اگر سد گلورد و هراز به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد حجم ذخیره آبی به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد.

پاییز فصل پُربارانی است که اگر برنامه‌ریزی خوبی برای بهره‌برداری از آب‌های سطحی استان صورت نگیرد نگرانی‌ها و تنش‌های آبی در فصل گرم سال افزایش می‌یابد که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

ابتدای مهر ماه امسال سد میجران براثر شدت بارندگی‌ها سرریز شد و بقیه بارش‌ها به‌صورت روان‌آب به دریا سرازیر شد اگر منابع ذخیره آبی داشتیم به‌طور حتم با توجه به بارش‌ها نگرانی در فصل گرم سال را از بین می‌برد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره اظهار کرد: تقریبا تاکنون حدود 41درصد از حجم مخازن سدهای مازندران با ظرفیت 136 میلیون مترمکعب پُر شده است که در مقایسه با سال گذشته حدود 17 میلیون مترمکعب بیشتر است.

سیدجمال موسوی با اشاره به اینکه کل مخازن سدهای مازندران نسبت به سال گذشته حدود 14درصد افزایش داشت، افزود: ذخیره آب در سد شهید رجایی نسبت به سال 95 در این زمان از سال 223 میلیون متر مکعب بود در حالی‌که امسال با 88 میلیون متر مکعب کاهش به 135 میلیون مترمکعب رسیده است، اما این عدد نسبت به سال گذشته که سال خیلی خشکی داشتیم 17 میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی با بیان اینکه تاکنون 26 درصد از حجم سد شهید رجایی معادل 41.5 میلیون مترمکعب پُر شده است اضافه کرد: این رقم سال گذشته حدود 32 میلیون مترمکعب بود و در سال 95 حجم سد 87 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال 94 حدود 45 میلیون مترمکعب کمتر اما نسبت به سال گذشته 17 میلیون مترمکعب بیشتر است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه سدهای البرز و شهید رجایی به‌عنوان دو سد بزرگ استان که عمده آب‌ها ذخیره می‌شوند، به شمار می‌روند، تصریح کرد: از ظرفیت 327 میلیون مترمکعبی سدهای مازندران 304 میلیون مترمکعب در این سدها ذخیره می‌شود که برای ما خیلی مهم است.

موسوی ادامه داد: از لحاظ آبگیری نیز 56 درصد از حجم سد البرز به میزان 80 میلیون مترمکعب پُر شده است که این میزان در مقایسه با سال 95 که 120 میلیون مترمکعب بوده 40 میلیون مترمکعب کمتر است.

وی با تأکید بر اینکه سدها نقش بسیار کلیدی و مهم در تأمین آب زراعی دارند، خاطرنشان کرد: علاوه بر آب بهنگام رودخانه‌ها سدها نقش مهمی در تنظیم آب‌ها دارند همان‌گونه که سدهای البرز، شهید رجایی و میجران در تامین شرب نقش خیلی مهمی دارند.

معاون شرکت آب منطقه‌ای مازندران یادآور شد: تأمین آب شرب برای شهرهای پایین دست، نیروگاه برق‌آبی، بحث‌های گردشگری تفریحی و توریستی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی از کاربردهای مهم سدهای مازندران است به‌طوری‌که مکان‌هایی که سد داریم سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت بهتری دارند.

موسوی در پایان گفت: لازم است از این تاسیسات به نحو مطلوبی استفاده شود و با اجرای با طرح‌های در دست اجرا مشکلات بخش شرب، کشاورزی و صنعت استان برطرف شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار