استان مازندران علیرغم اینکه استانی مستعد و بالقوه در تولید میوه در سطح کشور محسوب می‌شود؛ اما طی هفته‌های اخیر، قیمت میوه در بازارهای شهرهای گوناگون آن به حدی رسیده که خرید آن در توان اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست و خانواده‌های زیادی هستند که قدرت خرید آن را ندارند.
کد خبر: ۶۸۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶ 16 November 2018

.هرچند در برهه‌ای از زمان، قیمت‌ها برای مدتی نزول و گاه ثابت می‌ماند؛ اما این تغییرات زیاد دوام نمی‌آورد و گرانی با شیبی ملایم و در برخی مواقع تند به سراغ بازار می‌آید.
بلاغ، مازندران استانی مستعد برای تولید میوه در کشور محسوب می‌شود، کما اینکه در تولید برخی از میوه‌ها از جمله مرکبات و کیوی رتبه نخست را در کشور دارد و در تولید سایر میوه‌ها نیز استانی سرآمد به شمار می‌رود.

موضوعی که طی ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم بحث افزایش قیمت‌ها و یا به عبارتی گرانی است که در بازار بیداد می‌کند.

باید گفت بازار میوه مازندران نیز همانند سایر اقلام از این تغییرات و نوسانات دور نمانده و همچنان در تب گرانی می‌سوزد.

هرچند در برهه‌ای از زمان، قیمت‌ها برای مدتی نزول و گاه ثابت می‌ماند؛ اما این تغییرات زیاد دوام نمی‌آورد و گرانی با شیبی ملایم و در برخی مواقع تند به سراغ بازار می‌آید.

طی هفته‌های اخیر، قیمت میوه به حدی رسیده که خرید آن در توان اقشار متوسط و ضعیف جامعه نیست و خانواده‌های زیادی هستند که قدرت خرید آن را ندارند.

افزایش قیمت موز، گوجه گلخانه‌ای، سیب و برخی دیگر از اقلام به حدی است که مشتریان آن‌ها را به ضرور و به‌صورت دانه‌ای خریداری می‌کنند.

البته ناگفته نماند که نوسانات ارزی از یک سو مشکل واردات را دو چندان کرده است که این خود بازار میوه را با کمبود عرضه و افزیش تقاضا مواجه می‌کند و از سویی دیگر، میل تولیدکنندگان را برای کسب سود بیشتر، جهت صادرات افزایش داده است که در این سمت ماجرا نیز، دستاوردی جزء کاهش عرضه در بازار در بر ندارد که وضعیت متشنج بازار میوه را دو چندان کرده و بازار را در دام گرانی گرفتار کرده است.

امیر حسین فخرآوران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بازار میوه هم همچون سایر بازارها دستخوش برخی تغییرات در نرخ‌ها شده است، کما اینکه قیمت موز در میادین میوه استان، مدت‌ها است که جهش چند هزار تومانی، مواجه شده و با قیمت 12 هزار تومان به خرده‌فروشان عرضه می‌شود.

وی افزود: با موج سرما در فروردین امسال، پایه‌ها و قلم برخی درختان به ویژه سیب دماوندی آسیب دید که ما حصل آن، کاهش تولید این محصول و در نتیجه کاهش عرضه در بازار شد که در کنار میل بالای تولیدکنندگان به صادرات به جهت سودآوری چند برابری، با کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت سیب در بازار استان هستیم که در برخی نقاط قیمت عرضه این محصول در خرده‌فروشی‌ها با کمی بی‌انصافی به 15 هزار تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مرکز مازندران با بیان اینکه در حال حاضر قیمت سیب خراسان در میادین میوه از 5 هزار تومان تجاوز نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که قیمت سیب دماوندی در میادین استان تقریبا 9 هزار تومان است که با احتساب سود 25 تا 35 درصدی برای خرده‌فروشان این محصول می‌بایست با قیمت حداکثر 13 هزار تومان به دست مشتریان برسد.

رئیس میدان میوه و تره‌بار ساری ابراز امیدواری کرد با رسیدن سیب‌های جدید به بازار از شیب تند گرانی در بازار این محصول کاسته شده و قیمت‌ها متعادل‌تر شود.

فخرآوران در خصوص قیمت بیش از 10 هزار تومانی گوجه‌های گلخانه‌ای در بازار گفت: این میوه‌ها جدا از اینکه جنبه تزیینی دارد؛ در این فصل با فرا رسیدن سرما، شاهد کاهش عرضه گوجه در بازار نیز هستیم که در نهایت منجر به افزایش قیمت این محصول از نوع گلخانه‌ای می‌شود؛ باید اشاره کنم که قیمت گوجه فرنگی در میادین امروز استان بین 4 هزار و 500 تا 5 هزار تومان است که با قیمتی در نهایت حدود 6 تا 6 هزار و 500 تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

به گفته وی، با فرا رسیدن فصل مرکبات و خرید و فروش این محصول، غالب میادین استان حتی در روزهای تعطیل باز و فعال هستند و حداکثر قیمت تامسون در میادین 2500 و نارنگی تک رج 3500 تومان می‌باشد.

بررسی علت گرانی‌های اخیر در بازار سیب، موز و گوجه
بر اساس این گزارش، این روزها قیمت سیب درختی به دلیل افت 30 تا 40 درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل، به اوج خود رسیده و انتقاداتی را به همراه داشته است.

البته بسیاری از مسئولان بر این باورند که افزایش قیمت به دنبال جذابیت صادرات و افزایش هزینه‌های تولید امری طبیعی است و هیچ ارتباطی به کمبود تولید ندارد، اما در مقابل برخی افراد، نوسانات شدید محصولات کشاورزی را ناشی از قادر نبودن دولت به ایجاد تعادل میان صادرات محصولات کشاورزی و تنظیم بازار داخل می‌دانند.

از سویی دیگر، بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در هفت ماه نخست امسال، 261 هزار و 475 تن موز سبز تازه یا خشک کرده به ایران وارد شده که به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که واردات موز سبز تازه یا خشک کرده در نیمه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی 35.77 درصد و از لحاظ ارزش 24.24 درصد کاهش یافته است که در نهایت منجر به بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا و افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای هر کیلوگرم 11 هزار تومان است؛ گفت: اکنون تفاوت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و بوته‌ای در بازار مانند تفاوت سمند و بنز است و هر فردی با توجه به مصرف خود می‌تواند این محصولات را انتخاب کند.

اسدالله کارگر ادامه داد: قیمت میوه در خرده‌فروشی با توجه به ضایعاتی که دارد و در نظر گرفتن سود خرده‌فروشی 15 تا 35 درصد در مقایسه با نرخ عمده‌فروشی افزایش می‌یابد.

وی درباره دلایل فروش گوجه‌فرنگی 11هزار تومانی در خرده‌فروشی‌ها، تصریح کرد: این قیمت مربوط به گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای صادراتی است و گوجه‌فرنگی معمولی همان قیمت‌هایی است که ذکر شد.

با این وجود، قیمت میوه در استانی که قطب کشاورزی و باغداری در کشور محسوب می‌شود و خود تولیدکننده بسیاری از اقلام زراعی و باغی است، بسیار بالا است و این حاکی از سوء مدیریت در تنظیم بازار و توسعه و ترویج کشت محصولات مورد نیاز در استان را دارد؛ مواردی که باید با شناسایی و بسترسازی و حمایت از آن، ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان، گام بلندی در خودکفایی بومی استان در نیازمندی‌های باغی و زراعی برداشت.

گزارش از مجتبی قربانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار