منابع خبری به نقل از سیگال مندلکر، یکی از مقام های وزارت خزانه داری آمریکا از قطع ارتباط بانک مرکزی ایران با پیام رسان مالی سوئیفت خبر داده‌اند. این قطع ارتباط انتقال مالی ایران با کشورهای دیگر را مشکل می‌کند.
کد خبر: ۶۷۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 12 November 2018

به گزارش اکوفارس، سیگال مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، از قطع ارتباط «سوئیفت»، سامانه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی، با نهادهای مالی ایرانی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، خبر داد.

به گفته مندلکر، بانک مرکزی ایران جزء نهادهایی است که سوئیفت ارتباط مالی خود را با آنها قطع کرده است.

گاتفرید برنتلی، مدیر عامل شرکت سوئیفت که در بلژیک مستقر است، چند روز پیش بدون اشاره به تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، مدعی شد این نهاد مالی بین‌المللی دسترسی برخی بانک‌های ایرانی را به سیستم پیام رسانی سوئیفت به منظور ثبات و انسجام سیستم مالی جهانی به حالت تعلیق در می‌آورد.

بی بی سی نوشت: این قطع ارتباط انتقال مالی ایران با کشورهای دیگر را مشکل می‌کند.

دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران از هفته پیش آغاز شده است.
آمریکا از پنجم نوامبر (چهاردهم آبان) تحریم‌هایی را که با توافق برجام از ایران رفع شده بود بازگرداند.

این در حالی است که بعضی بانک‌ها نظیر بانک ملی دو روز پیش (۱۹ آبان) در ابلاغیه‌ای از قطع دسترسی به سامانه سوئیفت در روز دوشنبه (امروز) خبر داده بودند.

در این ابلاغیه از تمام واحدهای ارزی اعم از ادارات و شعب خواسته شده بود تا زمان فوق‌الذکر (دوشنبه ۲۱ آبان) روند پردازش آنها از طریق سامانه سوئیفت صورت گیرد.

سوییفت فراگیرترین سامانه ارتباطات مالی بین بانکی است.

هفته پیش و همزمان با آغاز دور دوم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، سوئیفت اعلام کرده دسترسی چند بانک ایرانی به این سیستم ارتباطی بین‌بانکی را تعلیق کرده است.

سوئیفت در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد اشاره مستقیمی به بازگشت تحریم های آمریکا نکرد و از فهرست بانک‌های ایرانی منع شده از این سیستم ارتباطی میان بانکی هم نامی نبرد.

اما وزارت دارایی آمریکا در فهرست طولانی تحریم‌شدگان، علاوه بر بانک مرکزی و چند بانک اصلی این کشور نظیر بانک کشاورزی؛ بانک ملی، بانک مسکن، بانک کارگشایی؛ بانک صنعت و معدن، بانک رفاه و بانک سپه، به چندین بانک و صندوق کوچک‌تر و خصوصی هم اشاره کرد.

در واکنش به این تصمیم سوئیفت رئیس بانک مرکزی ایران گفت تحریم‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی ایران پیش‌بینی و "برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها برنامه‌ریزی" شده است.

بعضی از بانک‌هایی که در دور جدید تحریم‌ها گنجانده شده‌اند، در مبادلات دارو، غذا و کالاهای پزشکی نقش داشته‌اند.

آمریکا گفته اقلام بشردوستانه از شمول تحریم ها خارج است اما واردکنندگان این کالاها می گویند بانک از بیم تحریم جریمه های آمریکا برای مبادله کالاهای بشردوستانه هم احتیاط هایی به خرج می دهند که روند واردات را بسیار کند می کند.

وزارت خزانه داری آمریکا به هشت کشور فعلا اجازه داده که به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

این معافیت ها بر اساس قوانین داخلی آمریکا هر شش ماه یک بار مورد تجدید نظر قرار می گیرد. هند، چین، ژاپن تایوان و کره جنوبی در آسیا، یونان و ایتالیا در اروپا و ترکیه از همسایگان ایران در حال حاضر می توانند از ایران نفت وارد کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار