نکوداشت مردمی نیما به مناسبت یکصد و بیست و یکمین سالگرد نیما در خانه و موزه نیما در روستای یوش برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۸۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ 11 November 2018

علی شادمان فرماندار شهرستان نور در این آئین، با اشاره به اینکه شاعر بلند آوازه ایران فقط شعر را در ذهن آدمی تداعی نمی کند، اظهار کرد: یکی از شاهکارهای بزرگ نیما بهم ریختن سبک گذشته و ابداع سبکی نو بوده است.

وی با بیان اینکه یونسکو باسوادی را در تغییر افراد می داند، افزود: نیما با شکافتن فضای بسته و پوسته آن زمان قدرت تغییر را به وجود آورد و موقعیت جدیدی را دامن زد که باید این منش و رفتار را در تمامی عرصه‌های اجتماعی، عمرانی، اجرایی و اقتصادی دید.

 

وی نداشتن قدرت تغییر را یکی از آسیب های جامعه دانست و گفت: با هم بودن برای ساختن کشور از نکات مهمی محسوب می شود که در نگرش نیما جلوه گر است که آنقدر در زمان خودش درد می کشد که در پایان وصیت نامه به آن اشاره دارد و از جدی ترین مصیبت های جامعه امروز ما نیز است.

نیما؛ ستون اصلی ادبیات فارسی

علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این آئین در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه نیما یکی از ستون‌های اصلی ادبیات فارسی است، اظهار کرد: نیما با اندیشه و هنر خود به پدر شعر نو ایران نام گرفته است.

وی یادآور شد: باید از ظرفیت این شاعر پرآوزه ایران استفاده کرد و باید کمک کنیم تا از اشعار نیما در کتاب های فارسی بیشتر استفاده شود.

 

عدم ورود به مسائل سیاسی رمز ماندگاری نیما

علیرضا شجاعی نوری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نور نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه نیما از شعرای بلند آوازه شهرستان نور و پدر شعر نو فارسی در سطح ملی بوده و مضامین فرهنگی، اجتماعی و ادبی بسیار شگرفی در سروده ها و آثار این شاعر برجسته وجود دارد، اظهار کرد: شهرستان نور افتخار این را دارد که نام این ادیب را درشناسنامه خود جای دهد.

وی با بیان اینکه محل زندگی نیما در سال 1368 با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: محل زندگی این شاعر بلند آوازه درحال حاضر به عنوان پایگاه خانه نیما در یوش و سایت موزه نیما بسیاری از اثار و بعضی از ملزومات زندگی وی نگهداری و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نور با اشاره به اینکه سالانه جهت نکوداشت این شاعر فرهیخته مراسمی در سالروز ولادتش با تلاش سازمان مردم نهاد و دوستداران شعر و شاعری و ادیبان برجسته کشور و به ویژه شعرای به نام شهرستان نور برگزار می شود، افزود: سال‌های گذشته این مراسم به صورت دولتی برگزار می‌شد اما امسال ادارتی چون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ادراه فرهنگ و ارشاد، استانداری و دیگر نهادها به عنوان همکار در کنار این سازمان مردم نهاد بودند که به نظر می رسد دارای وجاهت بیشتری شده است.

 

شجاعی افزود: نیما شاعری بود که هیچگاه در قالب سیاسی ورود پیدا نکرد و یکی از فضیلت های ملی و بین المللی شدن شعر نیما عدم ورود به این مسائل است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نور تصریح کرد: گردشگری در یوش به واسطه انتقال پیکر نیما به خانه خود، رونق پیدا کرده است که این امر به غنای فرهنگی و اقتصادی این منطقه افزود.

شجاعی با بیان اینکه حدود 60 اثر ملی ثبت شده در شهرستان نور وجود دارد که که 48 مورد آن در بخش بلده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر خانه نیما، خانه شاعر آوازخان برجسته استاد بنان، شیخ فضل‌الله و هاشمی و بسیاری از آثار بزرگمردان، مردان سیاسی، اجتماعی و علمی در بلده قرار دارد.

به گزارش ایسنا مازندران، در این نکوداشت موسیقی زنده سنتی، لاک تراشی، بافت‌های سنتی، اهدای تندیس مردمی بنیاد نیما و شعر خوانی اجرا و از سایت مرکز اطلاع‌رسانی داروگ رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار