بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز نوشهر در 22 بهمن بنا بر قول مسئولان که می‌توانست نقطه امید برای ساماندهی زباله در استان باشد با تاخیر حدود چهار ماهه شوک بزرگ زیست محیطی در مازندران محسوب می‌شود.با وجود گذشت بیش از هفت سال و رسیدن به پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصدی با اما و اگر شرکت‌های خدمات‌رسان برق، آب و گاز مواجه شده و بر اساس شنیده‌ها این پروژه بهمن ماه امسال به بهره‌برداری نمی‌رسد.
کد خبر: ۶۷۷۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴ 09 November 2018

 بلاغ، به نظر می‌رسد که قرار نیست بحث ساماندهی زباله در استان مازندران جدی گرفته شود.

با حضور محمد اسلامی تا حدودی امیدها برای تکمیل دو پروژه زباله سوز ساری زنده شده بود اما پس از رفتن اسلامی در ظاهر این پروژه در دست فراموشی است.

کارخانه زباله‌سوز ساری و نوشهر دو تا پروژه‌های بسیار مهم زباله‌سوز در استان مازندران است، عملیات ساخت این دو پروژه همزمان با نگرانی‌های دوستداران محیط زیست در سال 90 به زمین زده شده است.

اما پس از گذشت هفت سال تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه با وجود گذشت بیش از هفت سال و رسیدن به پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصد و قول زمان بهره‌برداری در 22 بهمن با اما و اگر شرکت‌های خدمات رسان برق، آب و گاز مواجه شده و بر اساس شنیده‌ها این پروژه در 22 بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری نمی‌رسد.

از کارخانه زباله‌سوز ساری هم خبرهای خوشی به گوش نمی‌رسد، تاخیر در عملیات ساخت و ساز این پروژه یکی از نگرانی‌های جدی است که با وجود فشارهای افکار عمومی اقدام مناسبی برای تکمیل و بهره‌برداری این مجموعه انجام نشده است و سال به سال زمان بهره‌برداری از کارخانه‌های زباله‌سوز ساری تمدید می‌شود.

با حضور محمد اسلامی امیدها در بهره‌برداری از پروژه‌های زباله سوز تا حدودی جدی گرفته شده بود اما اولین شوک پس از استاندار سابق مازندران تاخیر حدود 6 ماهه در زمان بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز نوشهر آماده بهره‌برداری است.

یکی از مشکلات زیست محیطی جدی که در محل دپو زباله نوشهر وجود دارد، انتقال شیرابه‌ها زباله‌های جمع آوری شده غرب استان به رودخانه منتهی به دریا است.

حجم بیشتر زباله‌های تولید شده در مازندران شیرابه است که برابر تخمین کارشناسان بیش از 70 درصد از زباله‌های شهرهای شمالی کشور از شیرابه است.

تاخیر در زمان بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز نوشهر شوک بزرگ به علاقه‌مندان محیط زیست مازندران به ویژه غرب استان است.

آلودگی بخش اعظمی از دریا در نوشهر به دلیل انتقال شیرابه‌های زباله‌های دپو شده در نوشهر است که تا قبل از حضور محمد اسلامی مدیران استانی کمتر علاقمند به صحبت درباره آن بودند.

در حال حاضر غیر از بحث تحریم‌ها که منجر به خروج تکنسین‌های در حال کار چینی از محل پروژه زباله‌سوز نوشهر شده است، تاخیر در انتقال آب، برق و گاز این مجموعه دیگر عوامل تاثیرگذار در زمان بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز نوشهر است.

بهره‌برداری از کارخانه زباله‌سوز نوشهر در 22 بهمن ماه سال جاری می‌توانست نقطه امید برای پایان دادن به کابوس زباله در استان مازندران تبدیل شود که این تاخیر تا حدودی دل‌نگرانی‌ها از بابت طولانی شدن زمان اجرای پروژه ساری را هم به دنبال دارد.

به گزارش بلاغ، در حال حاضر روزانه 250 تن زباله در حاشیه رودخانه منتهی به دریایی نوشهر دپو می‌شود و حجم زباله‌های ساری هم بیش از 350 تن در روز است.

با توجه به مسافرخیز بودن استان مازندران میزان زباله‌های تولیدی مازندران در ایام تعطیلات به بیش از 6 هزار تن در روز می‌رسد که این زباله‌ها در حال حاضر در طبیعت رها می‌شود.

*بیانیه‌ متفاوت از تشکل‌های محیط زیست درباره کارخانه‌های زباله‌سوز

شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در بیانیه‌ای، زباله‌سوزها را شیوه‌ای ناکارآمد، گران و تهدیدی جدی برای سلامت مردم عنوان کردند.

در حالی‌ که 9 پروژه زباله‌سوز و کمپوست در شهرهای مختلف مازندران در حال ساخت و یا تکمیل است، سمن‌های محیط زیستی مازندران این نوع پروژه‌ها را تایید نمی‌کنند.

شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در بیانیه‌ای اعلام کرد که سال‌ها است طرفداران محیط زیست راه برون‌رفت از معضل پسماند را کاهش حداقلی تولید زباله، تفکیک، بازمصرف و بازیافت و توسعه فرآیند کمپوست‌سازی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین دانسته و بر این مسیر اصرار می‌ورزند.

این بیانیه می‌افزاید: اما در چند سال اخیر شیوه‌ای خطرناک و بسیار گران، در دستور ‌کار قرار گرفت و پروژه‌های زباله‌سوز نوشهر به مرحله تکمیل و زباله‌سوز مرکز مازندران نیز در دست اجرا است.

سمن‌های محیط زیستی مازندران با اعلام اینکه زباله‌سوزها نه تنها گران‌ترین روش برای حل مشکل پسماند هستند، بلکه باتوجه به بحران گرمایش زمین در افزایش گرما و گازهای گلخانه‌ای اثرات بسیار مخربی نیز خواهند دارند و افزون بر آن میزان بارندگی و بالا بودن رطوبت هوا در مازندران و سطح ایستایی آبها ازجمله محدودیت‌هایی هستند که برای خشک‌بودن زباله و ورود آن به کوره و آلوده‌شدن آبهای زیرزمینی مشکل‌آفرین خواهد بود.

به اعتقاد فعالان شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران، براساس آخرین پژوهش‌های انجام‌شده در دنیا مشخص شده است که زباله‌سوزها با پراکندن آلاینده‌های خطرناکی چون دیوکسین - فوران و ... سبب افزایش بیماری‌های سرطان‌زا و تغییرات ژنتیکی، نقایص جنینی و دیگر بیماری‌های سخت می‌شوند.

فعالان مدنی مازندران تاکید دارند که باتوجه به حساسیت‌های اعلام‌شده، نحوه عمل کارخانه زباله‌سوز به‌لحاظ استاندارد نبودن فیلترها و عواقب خطرناک آن، استقرار زباله‌سوز در بیشتر کشورهای دنیا حتی آمریکا منسوخ شده است .

شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران هشدارهای لازم را به شرح ذیل به اطلاع مسئولین مربوطه، مردم و رسانه‌ها می‌رساند:

1- از آنجایی‌که اجرای پروژه زباله‌سوز نوشهر در مرحله پایانی است، ضرورت دارد قبل از آغاز به‌کار، مسؤولان مربوطه به همراهی متخصصان در حوزه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیستی گزارشی از عملکرد فیلترها و انطباق آن با استاندارهای جهانی و میزان آلایندگی را به اطلاع مردم برسانند.

2- از احداث زباله‌سوزهای دیگر در استان به‌طور جدی جلوگیری شود.

3- شایسته است به‌جای صرف هزینه‌های گزاف برای اجرای پروژه‌های زباله‌سوز، نسبت به ترویج و آموزش همگانی برای کاهش و تفکیک زباله اقدام و تکنولوژی‌های مناسبی برای بازیافت و تفکیک از مبدأ جهت کمپوست‌سازی با مشارکت عموم جامعه برنامه‌ریزی شود.

4- شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران آمادگی خود را برای همکاری به‌منظور تحقق موارد یادشده اعلام می‌دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار