هیچ شگفتی بزرگی شب گذشته روی نداد اما این نتایج ممکن است نشاندهنده سمت و سوی وقایع دو سال آینده باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دو سال دیگر در سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۷۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶ 07 November 2018

نکته کلیدی درباره نتایج انتخابات کنگره آمریکا
ایسنا: انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا شب پیش برگزار شد. نتیجه همانطور بود که انتظارش می‌رفت. دموکرات‌ها برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به این سو کنترل مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند و جمهوریخواهان همچنان کنترل مجلس سنا را نگه می‌دارند.

هیچ شگفتی بزرگی شب گذشته روی نداد اما این نتایج ممکن است نشاندهنده سمت و سوی وقایع دو سال آینده باشد. انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دو سال دیگر در سال ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

زنان رکوردشکن شدند

شمار زنانی که در انتخابات امسال شرکت کردند به طرز بی‌سابقه‌ای زیاد شده بود. شمار زنانی هم که پیروز شدند به احتمال قوی بیش از پیش خواهد بود.

تا قبل از روز برگزاری انتخابات، حضور ۱۰۷ زن در کنگره آمریکا قطعی به نظر می‌رسید که این تعداد با اعلام نتایج احتمالا افزایش خواهد یافت.

در این انتخابات، دو زن مسلمان (رشیده طالب از میشیگان و الهان عمر از مینه‌سوتا) وارد مجلس نمایندگان شدند. آلکساندریا اوکازیو کورتز از نیویورک، جوان‌ترین نماینده کنگره خواهد بود. دبرا هالند از نیومکزیکو و شریس دیویدز از کانزاس هم اولین زنان سرخ‌پوستی هستند که به پیروزی می‌رسند.

دموکرات‌ها راهی برای مقابله با ترامپ یافتند

اولین پیروزی بزرگ دموکرات‌ها را جنیفر وکستون از ویرجینیا رقم زد که در منطقه دهم که از سال ۱۹۸۰ در اختیار جمهوریخواهان بوده پیروز شد.

برخی این پیروزی را علامت وجود آنچه "موج آبی" (آبی رنگ حزب دموکرات است و قرمز رنگ حزب جمهوریخواه) خوانده شده، دانستند، یعنی موجی که با خودش پیروزی‌های بزرگی برای حزب دموکرات به ارمغان می‌آورد. البته نتایج آن طور که برخی انتظارش را داشتند پیش نرفت.

به نوعی موجی آبی رنگ در این انتخابات وجود داشت اما این به نسبت موجی آرام بود و توانست دموکرات‌ها را طبق انتظارات صاحب پیروزی‌هایی در مجلس نمایندگان کند اما اتفاق غیر منتظره‌ای نیفتاد.

بسیاری از چپ‌ها در آمریکا امید به سونامی داشتند اما همین موج آبی رنگ توانست دموکرات‌ها را پس از هشت سال حزب پیروز در مجلس نمایندگان کند.

با این پیروزی، دموکرات‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مجلس جلوی برنامه‌های ترامپ را بگیرند و مانع از اجرای آنها شوند. آنها همچنین از طریق کمیته‌های مختلف می‌توانند بر عملکرد دولت او نظارت کنند. البته در نهایت این که چند نماینده دموکرات در مجلس باشند مهم است. هر چه قدر تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد، کار برای دموکرات‌ها راحت‌تر خواهد بود.

آیا نتیجه انتخابات "پیروزی بزرگی" برای ترامپ بود؟

ترامپ گفته که او از نتایج به دست آمده خوشحال است. نتایج جمهوریخواهان در مجلس سنا، برای او دلیل خوبی در جشن گرفتن است اما مجلس نمایندگان که در کنترل دموکرات‌ها است اکنون این امکان را دارد روی عملکرد او نظارت کند، از یارانش تحقیق و تفحص کند و حتی جریان استیضاح را راه بیندازد.

جمهوریخواهان موفق شده‌اند شمار سناتورهای خود را در مجلس سنا افزایش دهند و از این بابت خوشحال هستند.

جمهوریخواهان در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ هر دو مجلس را در دست داشتند اما با خارج شدن کنترل مجلس نمایندگان کارها برای ترامپ می‌تواند دشوارتر از قبل شود.

شکاف در آرا

جمهوریخواهان در حال از دست دادن رای مردم در مناطق حومه شهری هستند. این اتفاق شب گذشته به کرات تکرار شد و ادامه چنین روندی می‌تواند برای این حزب به مشکلی جدی در آینده تبدیل شود.

انتخابات شب گذشته بیشتر انتخابات مناطق روستایی علیه مناطق حومه شهری بود و این شکافی را که در کشور در حال بروز است نشان می‌دهد.

پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان به خاطر رای مناطق برون شهری تحصیل کرده بود که تا کنون اغلب به جمهوریخواهان رای می‌دادند. در این میان رای‌دهندگانی هم بودند که با سیاست‌های ترامپ راحت نبودند.

پیروزی دموکرات‌ها در مناطقی که در تسلط جمهوریخواهان بوده برای این حزب در انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری تبعاتی به همراه خواهد داشت. قشر تحصیلکرده برون شهری جمهوریخواه در سال ۲۰۱۶ با اکراه از ترامپ حمایت کرد. به نظر می‌رسد آنها دیگر تمایلی به چنین حمایتی ندارند. حزب جمهوریخواه چطور می‌تواند این افراد را بار دیگر به دامن حزب برگرداند؟

اقبال مخلوط

در انتخابات برای فرمانداری‌ها، دونالد ترامپ هم خبر خوش گرفت و هم خبر بد. نتایج انتخابات فرمانداری‌ها تبعات جالبی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ خواهد داشت.

برخی ایالت‌ها که در انتخابات ۲۰۱۶ با اکثریت آرا به ترامپ رای دادند در این انتخابات از حزب جمهوریخواه حمایت نکردند. مثلا در ایالت‌های ایلینوی و کانزاس چرخش به سمت دموکرات‌ها بود. دموکرات‌ها در مجموع کنترل شش فرمانداری را از جمهوریخواهان گرفتند.

اما در ایالت مهمی چون فلوریدا، حامی ترامپ در انتخابات فرمانداری پیروز شد و می‌تواند در انتخابات ۲۰۲۰ به ترامپ برای پیروزی مجدد کمک کند. جمهوریخواهان در انتخابات فرمانداری ایالت‌های اوهایو و آیوا هم پیروز شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار