برداشت پرتقال از باغهای مرکبات استان مازندران در روزهای اخیر در حالی آغاز شده است که دومین محصول کشاورزی استان پس از برنج، امسال به خاطر شرایط خوب آب وهوایی از کیفیت مناسب برخوردار است.
کد خبر: ۶۷۷۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ 06 November 2018

بر خلاف سال های گذشته که مساله رنگ آوری در سورتینگ ها، آفت یا سرمازدگی، مشکلاتی را برای مرکبات مازندران ایجاد کرده بود، امسال به گفته کارشناسان باغهای مرکبات در مازندران از وضعیت خوبی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران 115هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان 25 هزار هکتار مربوط به نارنگی است که برداشت زودرس این میوه از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود.
برپایه آمار جهاد کشاورزی مازندران سالانه از این باغ ها بیش از 2 میلیون تن محصول برداشت می شود که یک میلیون و 750 هزار تن آن انواع پرتقال است که نیمه دوم آبان زمان برداشت مرکبات از جمله پرتقال تامسون است.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی و باردهی انواع درختان مرکبات گفت: پیش بینی می شود تولید امسال مرکبات همانند سال قبل به بیش از 2میلیون و 200 هزار تن برسد.
هادی ایزدی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا افزود: در سه سال اخیر با نظارت های دقیقی که از سوی اکیپ های سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی استان بر روی سورتینگ داران صورت می گیرد ،امکان رنگ آوری مرکبات و سودجوئی از این محصول بشدت کاهش یافته است.
وی گفت: هر ساله برخی از افراد سودجو با وجود برخوردهای صورت گرفته در مقیاس بسیار کم اقدام غیراخلاقی رنگ آوری را انجام می دادند و نباید اقدام این افراد را به باغداران و محصولات مرکبات کل مازندران تعمیم داد.
ایزدی توضیح داد: امسال دستگاههای نظارتی استان قوی تر از سال های قبل با توجه به انباشت تجربیات گذشته وارد عمل شدند و تاکنون تخلفی را در زمینه رنگ آوری مرکبات شاهد نبودیم.
وی به وجود آفات مگس میوه در باغات استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: با اطلاع رسانی به موقع و اقدامات پیشگیری و مبارزه بسیاری از باغات تجاری استان از خسارت این آفت عبور کردند.
ایزدی با بیان اینکه امسال قیمت مرکبات به ویژه پرتقال سر باغ مورد رضایت باغداران است، ادامه داد: امیدواریم با توجه به رویکرد صادرات مرکبات، بازرگانان و صادرکنندگان به درستی از ظرفیت وجود مرکبات با قابلیت صادرات استفاده کنند.
**جبران مافات هزینه تولید با بالا رفتن قیمت پرتقال سر باغ
یکی از باغداران از بخش گتاب بابل قیمت یک هزار و 500 تومانی هر کیلوگرم پرتقال سر باغ در سال جاری را مورد رضایت باغداران دانست و گفت: این قیمت نسبت به سال گذشته حدود400تا 500تومان بیشتر است.
علی روحی که خود را صاحب حدود یک هکتار باغ مرکبات معرفی کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا وضعیت میوه مرکبات امسال را به لحاظ اندازه و مقدار مطلوب توصیف کرد و ادامه داد: البته هزینه تولید امسال به دلیل افزایش قیمت نهاده ها به ویژه کودهای شیمیایی و سموم نیز نسبت به پارسال افزایش یافت.
وی در عین حال به هجوم غافلگیرانه مگس میوه از سه هفته قبل به باغات مرکبات اشاره کرد و بیان داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی با اطلاع رسانی به موقع به باغداران مانع خسارت عمده بر این میوه پائیزی شدند.
روحی میل به فروش از سوی باغداران را مناسب توصیف و در عین حال تاکید کرد که مهمترین حمایتی که دولت می تواند به باغداران استان مازندران انجام بدهد، صادرات این میوه است.
این باغدار گفت که پرتقال تامسون این منطقه به لحاظ اندازه و کیفیت تازه خوری مشتری پسند و قابلیت صادرات خوبی دارد.
زندگی بخش زیادی از جمعیت بیش از 3 میلیون نفری مازندران همچنان وابسته به تولیدات کشاورزی به شیوه سنتی است و مرکبات بعد از برنج از میان 72 نوع محصول کشاورزی استان از اهمیت خاصی به لحاظ درآمدزائی برای روستائیان برخوردار است.
در حال حاضر بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی و به گفته کارشناسان از آنجا که وضعیت بسته بندی مناسبی نداریم و عرضه و فروش این میوه نیز ساماندهی شده نیست، در صادرات این میوه نیز با مشکل جدی مواجه هستیم و طبق آمار، سالانه کمتر از 100هزار تن مرکبات مازندران صادر می شود.
بر اساس برآوردهای غیررسمی، باغداران همه ساله دستکم یک پنجم از محصول مرکبات را به صورت سنتی برای مصرف شخصی و یا فروش در روزهای نزدیک به عید نوروز در انبارهای سنتی ذخیره می کنند و مابقی به بازار عرضه می شود.
در مجموعه تجربه سال های اخیر نشان داده است که میزان ذخیره سازی مرکبات توسط باغداران و خریداران رسمی مرکبات ( سورتینگ داران ) در سال حدود 450 هزار تن برآورد می شود که به اعتقاد کارشناسان بازار، بیش از نیمی از این میزان برای عرضه در آستانه عید نوروز است.
سختی و حساسیت نگهداری مرکبات همواره عامل مهمی است و اگر مقوله خرید به موقع با هدف صادرات مرکبات عملیاتی نشود، این واقعیت که به ناچار برخی از باغداران، عنان بازار این میوه را به دست دلالان بسپارند و خود به اندک درآمد ناشی از آن رضایت دهند، قابل انکار نیست.
منبع: ایرنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار