طبیعت در گوشه گوشه کشور به تاراج رفته است. با گشتی در شمال کشور می‌توان به این امر اذعان داشت. در سال‌های اخیر در این خطه با پدیده‌های کوه‌خواری، دریاخواری، جنگل‌خواری و... رو به رو بودیم. در واقع این مساله محیط زیست کشور را فلج کرده است.
کد خبر: ۶۷۴۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 29 October 2018

آرمان ، از سوی دیگر به بهانه احداث کارخانه و ایجاد اشتغال شاهد تخریب جنگل هستیم. در این میان محمد درویش، کارشناس محیط زیست در کانال تلگرامیش نوشت: اینجا کارخانه سیمان_مازندران در قلمرو شهرستان نکا_ روستای_آبلو_ است! سال‌هاست که این‌گونه چوب حراج بر ارزشمندترین پاره‌اش، یعنی جنگل‌های_ هیرکانی زده‌اند! آیا واقعا دشمن شماره یک ما، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و دانالد_ترامپ است؟! همچنین مژگان جمشیدی، روزنامه‌نگار در توئیتر نوشت: «تصویر هوایی از غارت و پاکتراشی جنگل توسط کارخانه سیمان در مازندران! اینها خدمتگزار به میهن ولی فعالان محیط زیست و حافظان حیات وحش مفسدفی‌الارض‌اند! امید_ برای_ طبیعت»

جنگل‌های هیرکانی یکی از منحصربه ‌فردترین نوع جنگل‌ها در دنیا هستند و تنها جنگل‌های باقیمانده از دوران ژوراسیک(عصر دایناسورها) در کره زمین بوده و 98 درصد میزان پوشش آن نیز در شمال ایران است. این جنگل‌ها مانند نوار سبزی به طول 850 کیلومتر از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند. جنگل‌های مازندران درحالی مورد تخریب قرار می‌گیرد که مدیر کل میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: بیشترین لکه‌های جنگل‌های هیرکانی در سه استان شمالی برای ثبت در یونسکو، در استان مازندران قرار دارد. سیف ا... فرزانه اظهار کرد: مناطقی چون حوزه 46 کجور، منطقه حفاظت شده خشکه داران، سری تولیدی غیر چوبی شورآب، منطقه جنگلی دمبان، منطقه جنگلی سری یک و دو لنگر، سنگده، اشک، جنگل‌های حوزه فریم الندان – ایلال- بولا، جنگل‌های واز، جنگل‌های الیمستان آمل و جنگل‌های تیرتاش و چناربن از جمله جنگل‌های هیرکانی است که توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور معرفی شده است.

او تصریح کرد: در مجموع تعداد 12 سایت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع و دانشگاه تربیت مدرس برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده که از این تعداد شش منطقه در استان مازندران قرار دارد. او به شناسایی طیف وسیعی از رویشگاه‌های کوهستانی، جنگلی، صخره‌ای، رودخانه‌ای و مرتعی در منطقه الیمستان اشاره کرد و یادآور شد: وجود پستی بلندی‌های فراوان، منابع آبی متنوع، پوشش گیاهی انبوه، جنگل‌های راش از میانبند تا ارتفاعات جنگل‌های هیرکانی، شناسایی حدود 237 گونه گیاهی و وجود گونه‌های هیرکانی و جانوری از شاخص‌های منطقه و از جهت ثبت است. به گزارش ایسنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به منطقه کجور و خشگداران نیز به عنوان مناطق انتخابی اشاره و اظهار کرد: سایت چهارباغ محل تقاطع دو رویشگاه هیرکانی و ایران و تورانی است و به‌دلیل تنوع ارتفاعی، پوشش گیاهی منطقه تنوع وسیعی از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی را تشکیل می‌دهند. مناطق بکر و دست نخورده و گونه‌های گیاهی و جانوری نادر از مشخصات بارز این منطقه است.

ابتلای فضای جنگلی به عارضه محیط‌زیستی

یک فعال محیط زیست درباره فعالیت کارخانه سیمان در دل طبیعت به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: فعالیت این کارخانه در فضای جنگلی عوارض شدید به همراه دارد، طبیعتا این مساله با تولید و تشدید آلودگی همراه است. نسیم طواف‌زاده می‌افزاید: ‌برای مثال در چند سال قبل هم در گیلان یک کارخانه سیمان احداث شد و همین چالش در آنجا نیز بروز کرد. اغلب توجیه این طرح‌ها ایجاد اشتغال است، اما باید بررسی کرد که چقدر این اقدامات برای منطقه اشتغال ایجاد می‌کند. این در حالی است که قبل از هر اقدام باید دانست که مردم آن محل توانایی آن کار را دارند یا خیر. در حالی که مردم منطقه در این اشتغال سهیم نیستند، اما باید آلودگی و آسیب‌های ناشی از آن را متحمل شوند.

به گفته او احداث چنین کارخانه‌ای در دل طبیعت هیچ توجیهی ندارد. آیا جنگل‌های شمال کشور یا محیط زیست اینقدر فرصت دارد که به آن بار آلودگی اضافه کرد و آن بتواند خودش را احیا کند؟ در بررسی این مساله باید گفت که اتفاقات محیط زیستی ناگواری در شمال کشور در حال وقوع است. این فعال محیط زیست می‌گوید:‌ تاکنون درباره این قضیه مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست واکنش نداده‌اند. در این مواقع سازمان‌ها با شانه خالی کردن از بار مسئولیت نتیجه اقدامات را بر دوش یکدگیر می‌اندازند. طواف‌زاده می‌افزاید: سازمان جنگل‌ها که بحث طرح توقف را تایید کرده و در جنگل‌های شمال کشور قرار بود طرح تنفس اجرا شود، باید پاسخگوی شرایط موجود باشد.

فعالیت یک کارخانه و مشکلات محیط‌زیستی فراوان

یک عضو شورای شهر نکاح به «آرمان» درباره نارسایی‌های محیط زیستی ناشی از فعالیت کارخانه سیمان می‌گوید: یک کارخانه سیمان در قبل از انقلاب در نکا احداث شد. با وجود بروز و تشدید مشکلات محیط زیستی این کارخانه همچنان به فعالیت می‌پردازد. محمد جعفری می‌افزاید: این کارخانه درختان آن خطه را مورد آسیب قرار داده است. با توجه به اینکه تاکنون نامه نگاری‌های فراوان با محیط زیست استان درباره مشکلات محیط زیستی ناشی از فعالیت این کارخانه انجام شده است، اما همچنان در حال فعالیت است. به گفته او آلودگی‌های ناشی از فعالیت این کارخانه را می‌توان به ورود پساب آن به رودخانه اشاره کرد. ایجاد گرد و غبار و برداشت از معادن، از بین بردن جنگل‌ها و دیگر مشکلات را به‌دنبال دارد. به گفته او به‌دلیل فعالیت این کارخانه تغییر در بافت زمین‌ها ایجاد شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار