کاروان کشتی ایران در بیست وزن آزاد و فرنگی در رقابت های جهانی حتی یک فینالیست هم نداشت و ورزش اول ایران به یک ناکامی بزرگ رسید.
کد خبر: ۶۷۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸ 27 October 2018

جی پلاس؛ اوزان باقی مانده فرنگی ایران هم برگزار شد تا حسرت کشتی ایران در رقابت های جهانی بوداپست تکمیل شود. کشتی ایران در مجموع اوزان آزاد و فرنگی، برای اولین بار در 20 وزن راهی رقابت های جهانی شد اما حتی یک فینالیست هم نداشت. تیم آزاد ایران در نهایت به سه برنز رسید و در فرنگی هم بعید به نظر می رسد حتی یک مدال برنز کسب شود!

امروز و در ادامه کار فرنگی کاران ایران، حسین نوری نماینده وزن ۸۷ کیلوگرم ایران در مبارزه خود در گروه بازنده ها برابر آرتور شاهینیان از ارمنستان با نتیجه ۸ بر ۵ شکست خورد و از دور رقابت ها کنار رفت.

همچنین شهاب قوره جیلی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم که در همان دور نخست برابر حریف گرجستانی شکست خورده بود با توجه به شکست ۲ بر ۲ این کشتی‌گیر در دور بعد برابر رقیب کوبایی،قوره‌جیلی نیز از دور رقابت ها کنار رفت تا هشتمین حذف شده کشتی فرنگی ایران در این رقابت ها باشد.

پژمان پشتام نیز در وزن ۷۷ کیلوگرم در همان دور نخست شکست خورد و با توجه به شکست ۲ بر صفر این کشتی گیر اوکراینی در دومین مبارزه برابر حریفی از مولداوی، پشتام نیز حذف شد تا یک ناکامی تمام عیار برای کشتی فرنگی ایران و بدتر از کشتی آزاد که ۳ مدال برنز گرفت بدست بیاید.

اما مهدی علیاری در وزن ۹۷ کیلوگرم آخرین نماینده کشتی فرنگی ایران است که در دور نخست برابر حریف ترکیه ای به برتری رسید اما مقابل موسی اولویف از روسیه 4 بر یک شکست خورد. اگر کشتی‌گیر روسیه فینالیست شود، علیاری باید در گروه بازنده ها مسابقه دهد. اتفاقی که بعید است بیافتد و حتی اگر حریف علیاری به فینال برسد، کشتی گیر 97 کیلو ایران با توجه به رقبایش، شانس چندانی برای رسیدن به مدال برنز ندارد.

همزمانی ناکامی تیم فرنگی و آزاد!

تیم کشتی آزاد با هدایت شخص خادم با ده آزادکار راهی رقابت‌های جهانی شد. خادم شاید امیدوار بود حداقل حسن یزدانی با طلای احتمالی اش، بار بقیه تیم را به دوش بکشد اما حتی حسن یزدانی هم از دل این تیم بی جان و ضعیف، موفق بیرون نیامد و به مدالی بهتر از برنز نرسید.

این سومین بار در طول تاریخ بود که کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی فینالیست نداشت. با این حال خیلی ها امیدوار بودند تیم فرنگی ایران بتواند تا حدودی عملکرد ضعیف آزادکاران را جبران کند. اتفاقی که نیفتاد و حالا فرنگی حتی شاید بدون مدال به خانه برگردد. اتفاقی که چیزی حدود بیست سال است نیافتاده اما حالا همزمان با یکی از ناکام ترین دوره های کشتی آزاد در حال وقوع است.

فرافکنی و رفتار عجیب خادم

در مقابل این نتایج ضعیف و عجیب، نفر اول کشتی ایران در اقدامی عجیب بجای توضیح درباره علت های این ناکامی به گردن گرفتن لااقل بخشی از مسئولیت این شکست بزرگ، با نوشتن نامه ای به رئیس جمهور از عدم رسیدگی به تیمش گلایه کرد. او مشکلات مالی و کمبود امکانات در روند آمادگی تیمش را باعث و بانی این نتیجه ضعیف عنوان کرده و از تخصیص ندادن ارز دولتی شکایت کرده. ماجرایی که وزارت ورزش و کمیته المپیک به سرعت آن را تکذیب و از اختصاص 100 هزار یورو برای رقابت های جهانی به کشتی خبر دادند.

مشکلات مالی یا ضعف فنی؟

در روزهایی که بسیاری از کارشناسان مرتبط با فدراسیون و مدیران این کشتی، از مشکلات ارزی و مالی می گویند و آن را دلیل باخت های ملی پوشان صحبت می کنند، عملکرد نمایندگان ایران در هر دو بخش آزاد و فرنگی نشان می دهد که این کشتی گیران در بحث های فنی هم دچار مشکل اند.

برخی تمرینات بسیار سخت و طاقت فرسای رسول خادم در تیم آزاد را یکی از عوامل اصلی عدم آمادگی بدنی مناسب و ناتوانی کشتی گیران ایران می نامند. شرایط بدنی که یا در کشتی های اول مانع نتیجه گیری نفرات ایران شد یا در ثانیه های پایانی اجازه حفظ نتیجه و پیروزی را به آن ها نداد.

قرعه های سخت به خصوص در کشتی آزاد هم از دیگر عواملی است که در نتیجه تیم ایران تاثیر گذاشت. قرعه هایی که البته با توجه به رنکینگ ملی پوشان ایران شکل گرفته و با توجه به عدم حضور و نتیجه خوب نمایندگان ایران در تورنمنت های بین المللی، مجبور به مسابقه با نفرات برتر رنکینگ جهانی شدند و نتوانستند به مراحل بعدی برسند.

در مجموع با این ناکامی محض و نداشتن حتی یک فینالیست در 20 وزن آزاد و فرنگی، واضح و مشخص است که حال کشتی ایران خوب نیست. سیستم انتخابی رسول خادم که البته استثناءهای زیادی دارد و به راحتی برای برخی کشتی گیران نادیده گرفته و برای برخی خیلی سفت و سخت گرفته می شود، یکی دیگر از عوامل این نتایج ضعیف است.

به گزارش جی پلاس؛ رسول خادم که خیلی ها در کشتی بلد بودن و توانایی های فنی و حتی مدیریتی اش شک ندارند، شاید بهتر بود به جای فرافکنی و اقداماتی نظیر وارد دعوا شدن با وزارت ورزش و نامه نوشتن به رئیس جمهور و... در تصمیمات خودش و دایره کشتی هم به دنبال نقاط ضعف و علل عدم نتیجه گیری اش بگردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار