نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس نرخ تورم محاسبه شود.
کد خبر: ۶۷۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 23 October 2018

علی محمد شاعری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان طرح سوال خود از وزیر کشاورزی درباره علت عدم رعایت قانون در قیمت گذاری محصولات مشمول خرید تضمینی و عدم پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران گفت: در سال ۶۸ قانونی در مجلس تصویب شد که طبق آن قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی مثل گندم، برنج و جو باید قبل از شروع فصل زراعی توسط دولت به تصویب برسد و به اطلاع کشاورزان نیز برسد. همچنین خرید تضمینی که قبل از شروع فصل زراعی باید اعلام شود باید حداقل به اندازه نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود افزایش یابد.

وی اضافه کرد: دولت طبق قانون برنامه ششم باید محصولات کشاورزی مثل گندم، چغندر قند و سایر محصولاتی که برای تنظیم بازار دخالت می‌کند را به روز پرداخت کند. اولین ضعفی که در حال حاضر در تنظیم بازار و نحوه خرید قیمت تضمینی وجود دارد این است که دولت به تکالیف خود عمل نکرده و تا الان قیمت خرید گندم که فصل زراعی آن از اول مهر آغاز می‌شود را اعلام نکرده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم تقریبا در اردیبهشت ماه یعنی با هشت ماه تاخیر اعلام شد. از الان هم هنوز شورای اقتصاد قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده و کشاورزان بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند چه چیزی بکارند زیرا قیمت گندم را نمی‌دانند.

شاعری ادامه داد: دولت میزان قیمت خرید را هم سال گذشته در بسیاری از محصولات از جمله گندم رعایت نکرده و سال‌های ۹۶ و ۹۷ به میزان هر کیلو ۱۳۰۰ تومان بدون رشد قیمت به تصویب شورای اقتصاد رسید و خریداری شد. در صورتی که سال گذشته ۱۰ درصد تورم توسط بانک مرکزی اعلام شد امسال هم ۳۵ درصد پیش بینی می‌شود. البته پیشنهاد وزارت جهاد ۲۲ درصد است که دولت احتمالا آن را هم رعایت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید به روز محاسبه شود، تصریح کرد: سازمان برنامه ۲۹ مهر سال جاری تسویه حساب کرده و سال گذشته هم پایان آبان تسویه کرده البته تشکر می‌کنم که امسال یک ماه زودتر این کار انجام شده ولی حداقل دو ماه تاخیر اتفاق افتاده و باید مطابق نرخ سود بانکی محاسبه شود.

این نماینده مجلس در پایان با بیان اینکه کشاورزان از طریق وزارت کشاورزی مطالبات خود را پیگیری می‌کنند، تصریح کرد: آقای وزیر نباید موضوع را گردن سازمان برنامه یا وزارت صنعت بیندازد. همچنین اگر آقای وزیر ضمانت دهد که قیمت خرید تضمینی گندم را اقتصادی و در اسرع وقت اعلام کند از به رای گذاشتن سوال انصراف می‌دهم.
منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار