وی حفظ امنیت مسافران و مجاوران هنگام شنا در دریا را مهم ترین وظیفه تمامی دستگاههای عضو ستاد ساماندهی دریا و مورد تاکید شخص رییس جمهوری دانست و گفت: بر همین اساس رییس جمهوری محترم پس از مطالعه گزارش کاهش قابل توجه آمار غریق بر ضرورت استمرار روند کاهشی تا به صفر رساندن آمار تاکید کرد.
کد خبر: ۶۶۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 18 October 2018

آمار غریق دریا در دولت تدبیر حدود 80 درصد کاهش یافت

ساری - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت که آمار مرگ ناشی از غرق شدگی در آب های ساحلی این استان از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون حدود 80 درصد کاهش یافته است.

احمد حسین زادگان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حالی که آمار فوتی های ناشی از غرق شدگی در آب های ساحلی دریای مازندران در پایان تابستان سال 92 و همزمان با شروع فعالیت دولت تدبیر و امید 202 نفر بود، امسال در پایان شهریور به 47 نفر رسید.
وی حفظ امنیت مسافران و مجاوران هنگام شنا در دریا را مهم ترین وظیفه تمامی دستگاههای عضو ستاد ساماندهی دریا و مورد تاکید شخص رییس جمهوری دانست و گفت: بر همین اساس رییس جمهوری محترم پس از مطالعه گزارش کاهش قابل توجه آمار غریق بر ضرورت استمرار روند کاهشی تا به صفر رساندن آمار تاکید کرد.
رییس جمهوری اوایل هفته جاری پس از مشاهده گزارش نتایج فعالیت ستاد ساماندهی دریا در استان های مازندران و گیلان با ارزشمند توصیف کردن اقدامات مسئولان محلی، خواستار پیگیری و اجرای برنامه های موثر برای تداوم روند کاهشی آمار غریق شد.
تشکیل ستاد ساماندهی و اجرای طرح های سالمسازی دریا با مشارکت دستگاههای اجرایی ، فرهنگی و امدادی مانند هلال احمر، اورژانس، هیات نجات غریق، فرمانداری ها، شهرداری های شهرهای ساحلی، دانشگاه علوم پزشکی ، نیروی انتظامی و دیگر دستگاهها به فرماندهی استانداری گام نخست برای اجرای برنامه های موثر بر کاهش آمار غریق در سواحل مازندران طی چند سال گذشته بوده است.
طرح های دریا همه ساله از اول خرداد با به صدا درآمدن سوت شنا در مازندران شروع می شود و تا پایان شهریور ادامه می یابد.
** فرهنگ سازی و هماهنگی بین دستگاهی
معاون استاندار مازندران با تاکید بر این که مجموعه ای از تدابیر و هماهنگی ها و هم افزایی دستگاهها در کنار فرهنگ سازی و آگاهی شهروندان سبب کاهش آمار غریق در آب های ساحلی دریای خزر شده است، گفت: یکی از اقدامات مهمی که همه ساله اجرا و بهینه سازی شده، شناسایی و پایش مجدد مناطق حادثه خیز در سواحل استان بوده است.
حسین زادگان افزود: امسال 376 نقطه حادثه خیز در ساحل 338 کیلومتری دریای مازندران شناسایی و با استقرار 940 ناجی غریق ایمن سازی شده بود.
وی حضور پایدار ناجیان در مناطق حادثه خیز را از دیگر ویژگی های طرح دریا در سال جاری معرفی کرد و توضیح داد: پرداخت نسبتا مناسب و بموقع حقوق ناجیان غریق از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در ایجاد انگیزه برای ناجیان موثر بوده است.
معاون استاندار مازندران آموزش و تقویت ناجیان غریق قبل و هنگام فعالیت دریا در سطح شهرستان های استان را هم در این زمینه موثر دانست و گفت: البته افزایش سطح آگاهی شهروندان از خطرات احتمالی دریا و همکاری قابل توجه با ناجیان غریق را هم نباید نایده گرفت .
وی از استفاده بهینه ستاد از اسپانسرهای بخش خصوصی در تهیه ملزومات ناجیان غریق بویژه لباس در برخی از شهرستان ها از جمله نور، محمودآباد و بابلسر قدردانی کرد و افزود: در کنار این اقدامات، برگزاری جشنواره های فرهنگی و ورزشی در برخی شهرستان ها ی ساحلی و پرشدن فضای فراغت مسافران و کاهش خطرات شنا هم در کاهش آمار غریق موثر بوده است.
حسین زادگان نظارت و پشتیبانی مستمر جمعیت هلال احمر استان از مناطق حادثه خیز را در نجات جان غرق شدگان قابل تحسین دانست و گفت: هماهنگی مناسب بین دستگاههای شهرستان های ساحلی استان در حوزه سواحل هم کارها را برای امدادرسانی و ارائه خدمات به شناگران روان کرده بود.
معاون استاندار مازندران با اشاره به این که استان طولانی ترین سواحل دریایی کشور را در اختیار دارد، بهره گیری از ظرفیت های مردمی را بهترین راهکار در کنار آگاهی بخشی به شناگران برای کاهش خطرات دانست و افزود: همراهی برخی از کلوب داران و ایستگاههای تفریحی ساحلی در حوزه امداد و نجات ظرفیتی بود که امسال بیش از هر زمان دیگری مورد توجه و استفاده قرار گرفت.
حسین زادگان توجه به نیاز گردشگران در سفر به مازندران بویژه در فصل شنا و ضرورت فعال نگه داشتن طرح های سالمسازی را مهم توصیف کرد و توضیح داد: امسال شروع بموقع فعالیت طرح های دریا و استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان در ساماندهی کامل نیروها در سواحل به جای تعطیلی آنها سبب شد تا شاهد کاهش آمار غریق باشیم.
وی بهره گیری از تمامی ظرفیت ها و امکانات موجود در دریا و ساحل را هم یکی از ویژگی های طرح دریا در سال جاری برشمرد و گفت: استفاده از ظرفیت دریابانی در حوزه امداد و نجات در دریا به وسیله قایق ها و جت اسکی سازمانی آن نمونه ای از فعال کردن ظرفیت های موجود بود که در کاهش غریق نقش داشت.
معاون استاندار مازندران موفقیت هر طرحی را نیازمند نظارت در تمامی مراحل دانست و افزود: برگزاری جلسات منظم ساماندهی سواحل در شهرستان های ساحلی با محوریت فرمانداران و تذکرات مکرر به بخش خصوصی و همکاری دادستان های شهرستان های ساحلی با فرمانداران نمونه ای از هم افزایی همه جانبه برای دستیابی به هدف اصلی طرح دریا یعنی کاهش غریق بوده است.
حسین زادگان یکی از ضعف های موجود در اجرای طرح های دریا با حضور بخش خصوصی را کوتاه بودن دوره اجرای طرح ها دانست و اظهار داشت: خوشبختانه امسال توانستیم با افزایش سقف زمانی قراردادها، انگیزه بخش خصوصی را بالا ببریم.

برچسب ها: آمار غریق دریا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار