یکی از بیماری های سخت و خطرناکی که امروزه بر اساس نظر کارشناسان، در جامعه ایرانی و به ویژه مازندران با رشد قابل توجه ای رو به رو بوده، سرطان است به طوری که بسیاری از خانواده ها امروز درگیر آن هستند.
کد خبر: ۶۶۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱ 07 October 2018

اگر یکی از دلایل مبتلا به این بیماری سخت را ارثی بودن آن نام ببریم اما در مازندران و یا حتی نوار شمالی کشور بیشترین علت شیوع سرطان به دلایل متعددی اعم از وجود کودها، مصرف مواد شیمیایی، غذایی چرب، اضافه وزن و کم‌ تحرکی نسبت می دهند.

عدم نظارت ریشه ای ارگان های نظارتی

رضا اسماعیل‌زاده‌کناری رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز بیماری سرطان مانند شیوع آن در این استان، موثر هستند، اظهار کرد: ارگان های نظارتی باید به صورت ریشه ای و دقیق از آموزش کشاورز گرفته که چه میزان از سموم در تولید برنج و سایر محصولات خود استفاده کند تا نظارت درست برای کارخانجاتی که بالاتر از دوز مشخص شده برای تولیدات خود نگهدارنده، استفاده می کنند، کار کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در بروز بیماری سرطان مانند مواد غذایی موثر هستند، تصریح کرد: نگهدارنده های محصولات صنعتی، ژنتیک، مقاومت و ایمنی بدن و استفاده از سموم مختلف در تولید محصولات، سبزیجات و برنج از عوامل موثر در ابتلای به این بیماری است.

رئیس کارگروه صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ما هیچگونه نظارتی بر باغ های کشت صیفی‌جات، سبزیجات و میزان استفاده آنها از کود نمی شود و هیچ نهادی میزان کود، سم و فلزات در داخل سبزیجات و صیفی‌جات را نظارت نمی کند.

اسماعیل‌زاده در ادامه اظهار کرد: میوه‌جات و سبزیجات از جمله موارد مصرفی دائمی در منزل هستند که ما اطلاعی از روند کاشت و برداشت آنها نداریم.

مدت زمان خیساندن برنج را بیشتر کنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: مصرف کنندگان با انجام راهکار هایی می توانند میزان سم در داخل مواد و خوراکی های مصرفی را کنترل کنند به طور مثال مدت زمان خیساندن برنج را بیشتر کنید تا با این کار آب به قسمت های داخلی نفوذ کرده و بیشتر ضدعفونی شوند.

وی افزود: در ارتباط با این بیماری نمی توان آمار دقیق مبتنی بر این که تنها مواد غذایی عامل و ناقل این بیماری است، گفت اما قطعا عوامل مختلفی در بروز این بیماری از جمله مواد غذایی موثر بوده است.

مصرف بی اندازه برخی غذاها در مازندران

مریم عزیزخانی کارشناس بهداشت و کنترل مواد غذایی نیز در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: تقریبا تمام مواد غذایی که در آنها رادیکال آزاد تولید بشود، به ویژه مواد غذایی که مقدار زیادی چربی در خود دارد، به واسطه حرارت طولانی مدت یا استفاده طولانی مدت در گذشت زمان تبدیل به رادیکال آزاد می شود.

وی تصریح کرد: وقتی رادیکال های آزاد وارد بدن می شوند، فعالیت سرطان‌زایی داشته و به همین علت توصیه می شود تا آنتی‌اکسیدان و ویتامین A مصرف شده تا در بدن با این رادیکال های آزاد مقابله کند.

این کارشناس بهداشت و کنترل مواد غذایی اظهار کرد: در شمال کشور استفاده بی اندازه برخی مواد غذایی مانند ماهی دودی که حاوی مواد سرطان زا بوده و در بخشی دیگر استفاده از سموم که برای تولیدات محصول توسط کشاورزها استفاده می شود، بر شیوع این بیماری بیشتر تاثیر دارد.

استاد دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل در ادامه با اشاره به اینکه برخی از مواد با شستشو از بین رفته اما برخی دیگر باقی می مانند، عنوان کرد: راهکار جلوگیری از این عوامل، آگاه کردن تولید کننده، نظارت کارشناسان، آگاهی مصرف کننده و چگونگی آلوده‌زدایی مواد مصرفی خود است تا آلودگی ها به حداقل برسد.

استفاده از سموم کشاورزی یکی از عوامل بیماری سرطان

جعفر هاشمی کارشناس مهندسی منابع زیستی و فرآیندهای تبدیل مواد غذایی نیز در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه تمامی غذاهای مصرفی و نوع درست کردن آن تاثیرات منفی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال میزان عطر و بوی برنج و تاثیر آن را مورد بررسی قرار دادیم اما در استخراج آن به ماده ای رسیدیم که در فرایندهای عطر و بو شناخته شده نبود و در نهایت مشخص شد این عطر از سمی است که برای آفت در مزارع استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه اثر این سم در تمام برنج نفوذ کرده و این امر موجب پدید آمدن انواع بیماری ها خواهد بود، افزود: نوعی علف کش به نام "د د ت" در آنالیزی که در بررسی عطر برنج داشتیم در آن مشاهده شد که در آینده مصرف این برنج در فرآیندهای مختلف و پختن غذا وارد بدن شده و این سم بسیار قوی است.

فقط بخوریم!

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: مسئله تغذیه خصوصا این روزها که از نظر اقتصادی مردم با مشکل روبه رو هستند، فراموش شده و مردم در صدد این بوده که چیزی را بخورند و سلامت غذا مهم نیست.

هاشمی با اشاره به اینکه سلامت غذا در محیط کشت و کار و محیط خانه بسیار مهم و ضروری است، اظهار کرد: سلامت غذا در منزل شامل روغن هایی که در منزل استفاده می شود است بنابراین غذا پیش از اینکه به خانه برسد نیز با اثرات زیست محیطی فراوانی رو به رو است.

چرخه آلوده زیستی و شیوع سرطان‌ها

این استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تصریح کرد: تمام فاضلاب خانه های مازندران به رودخانه ها ریخته شده و آب رودخانه به دریا می رسد که همان ماهی ها مورد استفاده ما قرار می گیرد، در هیچ جای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست و این نشان دهنده آن است که مسئله محیط زیست برای مسئولان ذیربط آن چنان مهم نبوده و صدای محیط زیست شنیده نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام شاخص ها باید با هم دیده و در اولویت قرار گیرد تا مشکلات سلامت در محیط و پس از آن در خانه رفع شود، خاطرنشان کرد: در برخی موارد میلیارد ها تومان هزینه در بخش بهداشت و درمان شده اما حاضر به هزینه در بخش جلوگیری از خطرات زیست محیطی و آلودگی ها نمی شود.

این کارشناس مهندسی منابع زیستی و فرآیندهای تبدیل مواد غذایی، اظهار کرد: در کنار مسائل تغذیه‌ای و بهداشتی، مسائل روحی و روانی نیز تاثیرگذار است که باید مدنظر قرار داد، بسیاری از غذا ها بر عصبی بودن افراد تاثیر داشته و مردم ما مستعد عصبی بودن، دغدغه داشتن و خوشحال نبودن هستند، همه این ها در سلامت تاثیر گذار بوده و پارامترهای بیماری را تشدید می کنند.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار