با گذشت حدود 20 ساعت از وقوع سیلاب در مازندران، مهمترین مشکلی که سراسر مازندران با آن روبرو بودن آبگرفتگی معابر و مشکل آفرینی روان آب ها در سطح جاده ها و خیابان ها بود.
کد خبر: ۶۶۴۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ 06 October 2018

به گزارش خبرگزاری ایلنا از شرق مازندران، بارش باران در روزهای آغازین ماه مهر، اگر چه نوید بخش سیراب شدن رودخانه ها و تا حدودی خداحافظی از خشکسالی است اما آبگرفتگی معابر درون شهری و برون شهری، پرآب شدن مسیل ها و رودخانه ها، اختلال در تردد و ترافیک و بسته شدن برخی از راههای روستایی، نگرانی است که این شب و روزها دامن گیر مازندرانی ها است.

کمتر از 24 ساعت از بارش باران شدید پاییزی و جاری شدن سیل در برخی از مناطق مازندران می گذرد و این در حالی است که تاکنون خسارت های مهم اعلام شده قطع برق و تلفن برخی از مناطق روستایی، برق گرفتگی جوان غیربومی در صاعقه فریدونکنار و رفتن به کما، بسته شدن مدارس غرب مازندران، خلی شدن بخشی از یک روستا در تنکابن و بارش تگرگ در بهشهر بوده است.

با وجود اینکه بارش باران از حوالی عصر روز جمعه در مازندران آغاز شده است و همه مناطق شهری و روستایی را در برگرفته است؛ اما کاهش دما و احتمال بارش برف و تگرگ در ارتفاعات از جمله نگرانی‌هایی است که مسؤولان با آن دست به گریبان هستند.

با گذشت حدود 20 ساعت از وقوع سیلاب در مازندران و با وجود بروز برخی از مشکلات در راههای ارتباطی و برق مناطق اکنون برق و تلفن تمامی مناطق متصل شده و راه‌های ارتباطی روستاها بازگشایی شده و مشکل حادی در این بخش وجود ندارد اما امدادرسانی به برخی از منازل آبگرفته در مازندران ادامه دارد.

اگرچه اکنون از شدت باران در شرق مازندران کاسته شده است اما آبگرفتگی برخی از منازل، جاری شدن سیلاب در روستاها و اراضی کشاورزی مشکلی است که بر مشکلات افزوده است.

جداره سازی رودخانه ها گامی برای جلوگیری از سیل

یکی از شهروندان شرق مازندران در گفت و گو با ایلنا افزود: جداره سازی رودخانه‌ها نقش مهمی در جلوگیری از سیل در روستاها و آسیب رسانی به منازل و اراضی کشاورزی دارد که در برخی از موارد به فراموشی سپرده شد.

محمدرضا بخشی با اعلام اینکه بیشترین خسارت در بارندگی اخیر جاری شدن سیل از رودخانه ها و سرازیر شدن آن به خیابان ها و معابر بوده است؛ گفت: اگر جادره سازی مناسبی در رودخانه ایجاد شود هیچ وقت شاهد اینچنین مواردی نخواهیم بود.

وی بیان داشت: متاسفانه برخی از رودخانه های ما رها شده اند و حتی لایروبی از رودخانه ها به فراموشی سپرده شده است و تنها در این دو سه روز اخیر شاهد لایروبی رودخانه ها و انهار بودیم و دوباره به فراموشی سپرده می شود.

جعفر سعیدی هم با اشاره به آبگرفتگی معابر، خیابان ها و منازل گفت: بارها و بارها مسئولان در مورد مهار آب های سطحی گزارش داده اند اما این باران نشان داد که این آمار و ارقام تنها در حد حرف بوده و به عمل نرسیده است.

آبگرفتگی مساکن روستایی

بخشدار هزارجریب نکا هم با اشاره به برخی از خسارت های وارد شده به زیر ساخت روستایی گفت: بارش شب و روز گذشته به برخی از زیرساخت ها و از جمله جاده سازی ها و منازل روستایی خسارت وارد کرد.

محمد محمدیان به خبرنگار ایلنا گفت: بارندگی‌های رگباری و شدید شب و روز گذشته باعث جاری‌شدن سیل در برخی از مناطق و آبگرفتگی مساکن روستایی این شهرستان شد که در حال برآورد خسارت هستیم.

وی افزود: اکنون بارش آرام باران را در روستاهای بخش شاهد هستیم و با توجحه به اینکه ادامه بارش تا عصر و غروب امروز شنبه ادامه دارد و امیدواریم افراد از مسافرت ها و ترددهای غیر ضرورر به روستاها خودداری کنند.

بارش اولین تگرگ پاییزی در بهشهر

بخشدار مرکزی بهشهر هم با اشاره به بارش اولین تگرگ پاییزی در روستاهای غریب محله و کنت از روستاهای بالادست بخش مرکزی گفت: بارش تگرگ را در اولین روز از بارش و در روز جمعه در منطقه داشتیم و اکنون وضعیت و شرایط عادی است.

مجتبی اسدی در مورد تردد در مسیرهای روستایی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: تردد در مسیرهای مختلف در حال انجام است اما با توجه به ادامه بارندگی امیدواریم شهروندانی که برای کوهنوردی و یا بازدید از منطقه به روستاهای بالادست سفر می کنند طی امروز و فردا از این اقدام صرف‌نظر کنند.

بخشدار یانه سر بهشهر هم با اعلام اینکه قطع برق و تلفن منطقه مرتفع شده است و مشکلی نداریم اظهار کرد: تمامی روستاها اکنون در وضعیت عادی هستند.

عباس حسنی به خبرنگار ما گفت: براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش در نقاط مختلف استان و در ارتفاعات و همچنین احتمال طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب وجود دارد؛ به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود از سکونت در حاشیه رودها و مسیل‌ها خودداری کنند.

روزگذشته با شروع بارندگی و در اواسط بارندگی مرگ دو جوان بهشهری براثر صاعقه در فضاهای مجازی اعلام شد که از سوی مسؤولان، برق‌گرفتگی دو جوان بهشهری با صاعقه نیز رد شد و این مساله در حد شایعه اعلام شد.

بارش باران پاییزی در مازندران همچنان ادامه دارد و این در حالی است که مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران خسارت باران روز گذشته به شبکه توزیع برق مازندران را بیش از 1.5 میلیارد تومان اعلام کرد.

بارش باران در نقاط مختلف استان اکنون در وضعیت عادی است اما بارندگی تا غروب امروز شنبه ادامه دارد و همچنان که بارها توسط کارشناسان اعلام شده است؛ احتمال ریزش سنگ و رانش در زمان بارندگی در محورهای کوهستانی مازندران بیشتر می‌شود که انتظار است شهروندان و مسافران از ترددهای غیرضروری در محورهای کوهستانی خودداری کرده و رعایت نکات ایمنی را در دستور کار خود قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار