متخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل:
این بیماری باعث ناتوانی و از کار افتادگی افراد در سنین مولد و کاهش نیروی فعال کار خواهد شد که زیان اقتصادی غیر قابل جبرانی را در پی داشته و بار مالی سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل میکند.
کد خبر: ۶۶۱۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷ 30 September 2018

به گزارش تابناک مازندران،  به گفته متخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل مراجعه بدون فوت وقت بیماران به مراکز درمانی بلافاصله پس از بروز علایم سکته قلبی ضروری می باشد .
بر اساس این گزارش، دکتر ایرج جعفری پور متخصص قلب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از لزوم مراجعه بدون فوت وقت بیماران به مراکز درمانی بلافاصله پس از بروز علایم سکته قلبی و عوارض غیر قابل جبران تاخیر های زیاد در مراجعه بیماران خبر داد.
دکتر جعفری پور با ذکر این نکته که بیماری‌های عروق قلبی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان به شمار می‌رود ،گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۲۰ عامل اصلی مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی و عروقی خواهند بود و در حال حاضر بخش قابل توجهی موارد مرگ و میر در کشورمان مربوط به این بیماری می باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل مهمتری نکته در خصوص بیماران سکته حاد قلبی را، لزوم مراجعه بدون فوت وقت بیماران به مراکز درمانی بلافاصله پس از بروز علایم سکته قلبی دانست و اذعان داشت:

متاسفانه در این زمینه ما شاهد تاخیر های زیاد در مراجعه بیماران هستیم که عوارض غیر قابل جبرانی را در پی خواهد داشت و به همین دلیل هموطنان عزیز باید با عوامل هشدار دهنده این بیماری آشنا شده و در مواقع پیش آمده سریعا به مراکز درمانی مراجعه و یا با اورژانس 115 تماس حاصل نمایند.
وی اذعان داشت: این بیماری باعث ناتوانی و از کار افتادگی افراد در سنین مولد و کاهش نیروی فعال کار خواهد شد که زیان اقتصادی غیر قابل جبرانی را در پی داشته و بار مالی سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل میکند.
دکتر جعفری پور فوق تخصص آنژیو پلاستی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد: عوامل متعددی در ایجاد بیماری قلبی عروقی مؤثر هستند برخی از این عامل ها قابل اصلاح و کنترل می باشند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: عوامل قابل کنترل بیماریهای قلبی شامل دیابت، فشار خون بالا، چاقی، چربی خون بالا، عدم تحرک کافی، استرس و مهم تر از همه مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب می باشد و عوامل خطر غیر قابل کترل شامل سن، جنس و سابقه خانوادگی بیمار قلبی است.
استادیار دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: میزان بیماری های قلبی عروقی با بالا رفتن سن افزایش می یابد و بیشترین شیوع آن بعد از سن 60 سالگی است ولی متاسفانه امروزه سن بروز آن کاهش یافته و شاهد موارد زیاد سکته های قلبی در سنین زیر40 سال هستیم.
وی افزود: میزان بیماری های قلبی عروقی در بین آقایان شیوع بیشتری دارد و سابقه خانوادگی یکی از عوامل اصلی بروز این بیماری است.
دکتر جعفری پور گفت:

البته داشتن یک یا چند عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی عروقی به این مفهوم نیست که فرد حتما مبتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی شده یا در اثرآنها جان خود را از دست می دهد. گرچه هر چه تعداد این عامل های خطر بیشتر باشد، فرد با احتمال بیشتری به بیماری قلبی عروقی مبتلا خواهد شد البته نبود عامل خطر دلیل عدم ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی نیست وفقط احتمال آن را کم می کند.
وی ادامه داد : بیماری‌های قلبی‌عروقی سیر تدریجی داشته و در مراحل اولیه اغلب علامتی ندارند و عواملی همچون کلسترول بالا و فشارخون بالا ممکن است از سنین پایین آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت :

این تغییرات پیشگیرانه شامل تغذیه ‌سالم، افزایش‌ فعالیت‌ بدنی، قطع عادات زیان آور همچون استعمال ‌دخانیات شامل سیگار و قلیان و کاهش مصرف الکل، کنترل قند خون و فشار خون می باشد.
وی ادامه داد : حداقل ۳۰ تا 45 دقیقه فعالیت متوسط در اغلب روزهای هفته (حداقل ۵روز) یا تمام ایام هفته، به سلامت قلب کمک کرده و می‌ تواند چاقی، فشارخون بالا، دیابت و احتمال بیماری‌های قلبی و سکته ی قلبی را کاهش دهد.
استادیاردانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: درد یا ناراحتی در قفسه سینه، درد در بازوها، شانه چپ، آرنج، فک و یا پشت، احساس خستگی، تنگی نفس، تپش قلب و گاهی سرگیجه و ضعف، حالت تهوع و عرق سرد و رنگ پریدگی از مهم ترین علایم بیماری های قلبی به شمار می رود.
دکتر جعفری پور با اشاره به اینکه علایم اختصاص به بیماری های قلبی ممکن است در بیماری هایی دیگر از جمله اضطراب، حملات پانیک (وحشت)، افسردگی و بیماری های روان تنی هم دیده شودگفت:در صورتی که بیماری قلبی سیر مزمن داشته باشد، درد آن اغلب موقع فعالیت شروع می شود و شدت پیدا می کند و در موقع استراحت برطرف می شود یا کاهش پیدا می کند.

 

برچسب ها: علایم سکته قلبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار