فعالیت 27 شهرک صنعتی و چند هزار واحد صنعتی در استان مازندران حکایت از صنعتی بودن این استان دارد که برخی واحدهای تولیدی در این استان همانند شرکت کاله و برخی شرکت‌های دیگر که صادرات به اقسا نقاط دنیا دارند، امروز حال و روز خوبی ندارند.دولتی که باید با ارائه بسته‌های حمایتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد خام اولیه در کشور قدم بردارد امروز بر تصمیمات اشتباه خود پافشاری می‌کند و نوش دارو پس از مرگ سهراب را بر اقدامات پیشگیری ترجیح داده است.
کد خبر: ۶۵۸۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۵ 24 September 2018

بلاغ، تاثیر تصمیمات "اشتباه" و کوتاه مدت دولت گریبان‌گیر واحدهای صنعتی شده، از دلهره انداختن بر دل کارخانه دارانی که در سامانه نیما برای دریافت ارز دولتی ثبت نام کردند تا مصوبه صمت بابت پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و ارز ثانویه و عدم ترخیص به موقع مواد اولیه کارخانه‌ها در گمرک، تغییرات پیاپی اقلام دریافت کننده ارز دولتی، " ارز 4200" تومانی و مسائل و حواشی مربوط به آن همگی موجب هرج و مرج هرچه بیشتر بازار ارز شده است که نمونه بارز آن پس از سخنان رییس جمهور مبنی بر تثبیت بازار ارز و کاهش نرخ ارز ثانویه که نزدیک به 8 هزار تومان بود سر از 11 هزار تومان در آورد.

دولتی که باید با ارائه بسته‌های حمایتی در جهت حمایت از تولیدکنندگان و تامین کنندگان مواد خام اولیه در کشور قدم بردارد امروز بر تصمیمات اشتباه خود پافشاری می‌کند و نوش دارو پس از مرگ سهراب را بر اقدامات پیشگیری ترجیح داده و با دست روی دست گذاشتن در حالی‌که در جنگ اقتصادی و بحران به سر می‌بریم و هر روز قیمت اجناس در حال گران شدن است تصمیماتی را اخذ می‌کند که گویی وضعیت اقتصاد کشور عادی است.

هنگام صحبت با مدیران واحدهای تولیدی نقطه مشترک این روزهای آنها تصمیمات ارزی دولت و عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی و سودجویی برخی افراد است که این دو مورد بیش از سودکلان بانک‌ها و تحریم‌ها بلای جانشان شده است.

فعالیت 27 شهرک صنعتی و چند هزار واحد صنعتی در استان مازندران حکایت از صنعتی بودن این استان دارد که برخی واحدهای تولیدی در این استان همانند شرکت کاله و برخی شرکت‌های دیگر که صادرات به اقسا نقاط دنیا دارند، اما امروز حال و روز این واحدهای تولیدی آنچنان خوب نیست.

*حال رو روز ناخوش با تغییر قیمت‌های ارز و نوسانات

شرکت کاله‌ای که روزی صحبت از این بود که مواد لبنی آن بر سر میز صبحانه رییس جمهور آمریکا است، این روزها حال و روز خوشی ندارد و صحبت‌ها و شنیده‌ها حکایت از احداث کارخانه‌ای در عراق و تعدیل نیروی اساسی این شرکت دارد و مابقی شرکت‌های بزرگ نیز حال و روزی خوشی ندارند.

یکی از مدیران واحدهای تولیدی مازندران درباره مشکلات این واحدها در مدت اخیر به خبرنگار ما گفت: تغییر قیمت‌های ارز و نوسانات آن باعث شده تا قدرت برنامه‌ریزی از ما گرفته شود در حالی‌که باید ارز کشور در طی چند سال ثابت بماند و یا افزایش قیمت آن شیب ملایمی‌داشته باشد تا با یک برنامه ریزی مشخص شرکت به سوددهی برسد و اشتغال‌زایی بیشتر انجام شود اما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز موجب تورم می‌شود و این موضوع جامعه را نیز درگیر می‌کند، اظهار کرد: اجناسی که هیچ ارتباطی با حوزه ارز ندارند به صورت غیرمنطقی افزایش قیمت پیدا می‌کنند که در این بین دستگاه‌های نظارتی باید دست به کار شوند اما در مدت اخیر قدامی نکردند.

این مدیر تاکیدکرد: در گذشته برای انتقال پول و اقدامات از این دست که مرتبط با صرافی و بانک‌ها بود یک درصد به ریال کارمزد پرداخت می‌شد اما امروز باید 6.5 درصد کارمزد به یورو آزاد پرداخت شود و این لطمه بزرگی به واحدهای تولیدی وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار درگیر رکود شدیدی است و مردم قدرت خرید ندارند و وقتی در این وضعیت افزایش قیمت داشته باشیم خرید و فروشی انجام نمی‌شود و بازار و جامعه کشش افزایش قیمت را ندارند.

این مدیر در پایان با بیان اینکه نقدینگی شرکت در حال گردش و این پول سرمایه‌ای است که در عرض چندسال با برنامه ریزی به این میزان رسیده که موجب پابرجا ماندن شرکت شده اما دلار 15 هزار تومانی هر روز نقدینگی ما را کم و کمتر می‌کند، تصریح کرد: امروز تنها مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی نابخردی دولت و عدم ثبات بازار ارز است و هیچ مشکل دیگری نمی‌توانست به این میزان شرکت‌ها را از پا در بیارود که تعدیل نیرو، کاهش صادرات و موجب پاره وقت شدن شرکت‌ها شود.

*رصد مشکلات واحدهای صنعتی

چنگیز فروزان، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی در آمل به‌واسطه تغییرات ارز و مشکلاتی که در مدت اخیر برایشان ایجاد شد به صورت پاره وقت کار می‌کنند، گفت: به دلیل کمبود مواد اولیه چند روز در هفته را کارخانه‌داران کار نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه اخیر دولت در مورد پرداخت نکردن مابه‌التفاوت ارز دولتی و ثانویه قدم خوبی برای عدم لطمه به واحدهای تولیدی بود، عنوان کرد: شرکت‌های مادری که مواد اولیه شرکت‌ها را تامین می‌کنند به دلیل مسائل و نوسانات ارزی در حال حاضر نسبت به این کار خودداری می‌کنند که این موجب کمبود کالا می‌شود.

فروزان با بیان اینکه اقتصاد مانند زنجیری است که هر قسمت از آن پاره شود تمامی‌معادلات به هم می‌خورد، عنوان کرد: شرکت‌هایی در آمل این توانایی را دارند که محصولاتی بسازند که از نمونه وارداتی بسیار بالاتر هستند، در صورت حمایت و ارائه تسهیلات ویژه به آنها می‌توان در این مقطع حساس از تهدید فرصت ساخت.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آمل با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی تعهداتی دارند که به هر نحوی ناچار به روشن نگه داشتن چراغ کارخانه هستند اما باید در این وضعیت پشتیبان آنها بود، افزود: مشکلات واحدهای صنعتی رصد می‌شود و تا آنجاکه در حوزه شهرستان و استان باشد در صدد حل کردن هستیم اما مسئله ارز کشوری است که باید در سطح وزارتخانه تصمیم گیری شود.

این مسئول با بیان اینکه در مدت اخیر نوسانات ارز باعث شد سرمایه و نقدینگی واحدها از دست برود و کاهش پیدا کند، یادآور شد: عدد نقدینگی ثابت و در حال گردش است و وقتی قیمت ارز افزایش پیدا کند این سرمایه کم و کمتر می‌شود.

*پاره وقت شدن برخی از واحدهای صنعتی در مازندران

در ادامه معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه پاره وقت شدن برخی واحدهای صنعتی در مازندران صحت دارد، گفت: این واقعیت وجود دارد که ترخیص کالا در این فضا سخت شده و برخی از بانگاه‌های اقتصادی برای اینکه چرخه تولید متوقف نشود و نیروی انسانی را از دست ندهد مجبور شدند به صورت پاره وقت کار و برخی از روزهای هفته همانند پنجشنبه تعطیل و ساعت کاری را کم کنند تا در این اوضاع سرپا بمانند.

علیرضا یوسف‌نژاد، با اشاره به اینکه ترخیض مواداولیه از گمرک در شرایط فعلی تاثیرگذار است و این مهم را رد نمی‌کنیم، عنوان کرد: بانگاه‌های بزرگ اقتصادی در مازندران رصد شدندکه کاهش نیرو را در آنها مشاهده کردیم اما امیدواریم به این سمت نرویم که بانگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی در مازندران تعطیل شوند.

وی تاکیدکرد: مواد اولیه باید با قیمت منطقی به بازار عرضه شود که در این صورت اگر بازار کشش داشته باشد بانگاه اقتصادی می‌تواند سرپا بایستد اما اگر مواداولیه گران خریداری شود و قیمت فروش همان قیمت قبل باشد که سود شرکت را تامین نکند موجب فشار به واحدهای تولیدی شده و آ نها را دچار چالش می‌کند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران با بیان اینکه دولت در تامین کالاهای اساسی تضمین داده و بابت آنها نگرانی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سیستم نظارتی مهم است و کسی که با یارانه و ارز دولتی مواد اولیه وارد می‌کند نباید با ارز آزاد به فروش برساند.

این مسئول با اشاره به دغدغه‌های واحدهای تولیدی گفت: عدم ثبات در بازار، ترخیص مواداولیه در گمرک، تخصیص ارز و عدم انعطاف ضوابط در مقابل شرایط موجود و تامین نقدینگی از دغدغه‌های آنها است.

یوسف‌نژاد با بیان اینکه هنوز با معیار و ضوابط عادی با مسائل برخورد می‌کنیم، گفت: تمامی‌ذی نفعان قضیه باید در این شرایط انعطاف پذیری لازم را داشته باشند و اگر کالایی در گمرک گیر کرده به روش‌های مختلف می‌توان مسیر را آسان ساخت تا ترخیض انجام شود و واحد تولیدی آسیب نبیند.

وی با اشاره به اینکه بسته رونق 97 هفته گذشته ابلاغ شد، ادامه داد: بسته ویژه‌ای برای واحدهای تولیدی طراحی شد تا بنگاه‌های اقتصادی در فضای تولید مقداری تسهیل داده شود.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت استان مازندران خاطرنشان کرد: عدم ثبات، بزرگترین دغدغه تمامی‌واحدهای تولیدی است و آنها می‌خواهند با قیمت ثابتی مواجهو برنامه ریزی درستی داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه 30 واحد تولیدی تا به حال در مازندران پاره وقت شدند، تصریح کرد: ممکن است بیشتر باشد اما باید رصد شوند.

یوسف‌نژاد با اشاره به اینکه امکان دارد تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی که بالای 100 نیروی کار دارند رخ دهد، گفت: واحدهای تولیدی کوچکتر پاره وقت شدند و واحدهای بزرگتر در حال حاضر این مشکل را ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد میزان واردات واحدهای تولیدی در مازندران 75 درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: مسولان توسعه تجارت باید پاسخگوی این ارقام باشند اما در بحث ثبت سفارش‌هایی که واحدهای تولیدی مازندران انجام دادند تا ماشین وارد کنند شاهد افزایش 3 برابری واردات مشابه سال گذشته بودیم.

*کسی نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی‌ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به جلسه ستاد مفاسد اقتصادی گفت: منتظر هستیم تا دولت برای تولیدکنندگان تصمیم جدی اخذ کند در غیر این صورت مشکل روی مشکل می‌آید.

عزت الله یوسفیان ملا با بیان اینکه مسئله تولید و مشکلات ارزی در دولت رها شده نیست، اظهار کرد: عده‌ای ارز نیاز نداشتند و ریال خود را تبدیل به ارز کردند که باعث مشکلات ارزی شده است.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌هایی که مواد اولیه آنها وارداتی است و نیاز به ارز دارند مقداری دچار مشکل شدند، تصریح کرد: مابقی کارخانه‌ها در حال کار هستند.

نماینده مردم آمل در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره رسیدن دلار به 20 هزار تومان گفت: به میزان تولید و صادرات نفت بستگی دارد، اگر بتوانیم صادرات نفت را در نقطه معقولی نگه داریم و دولت تصمیمات مناسب ارزی بگیرد به این نقطه نمی‌رسیم.

این مسئول با بیان اینکه در جنگ اقتصادی هستیم و هیچ چیز قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: ممکن است وضع بدتر شود اما امید ما و تلاش‌ها بر این است که اوضاع رو به بهبودی پیش برود.

یوسفیان ملا در پایان گفت: کسی نمی‌داند فردا چه اتفاقی می‌افتد، آیا ما می‌توانیم صادرات نفت را به همین شکل حفظ کنیم و اگر به همین شکل باشد چیزی نیست که کسی بداند فردا چه می‌شود و جنگ اقتصادی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار