به موجب قانون منع بکارگیری بازنشستگان که تا دو ماه آینده اجرایی می‌شود، تمام بازنشستگان از سازمان‌ها باید بروند؛ مگر آنهایی که مستثنی‌ شده‌اند. آنهایی که می‌مانند هم شرایط خاصی برای حقوق و مزایا، ساعت کاری و پست خود دارند.
کد خبر: ۶۵۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶ 22 September 2018

آنطور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افراد مشمول را از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مشمول این قانون هم باید در مهلت قانونی مقرر، سمت و پست خود را ترک کنند.September 2018

عنوانی که هفته گذشته در صدر اخبار کشور قرار گرفت، قانون منع بکارگیری بازنشستگان بود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را اصلاح و محدودیت‌های جدیدی را در این قانون اعمال کردند.

 به موجب این قانون که تا دو ماه آینده اجرایی می‌شود، تمام بازنشستگان از سازمان‌ها باید بروند؛ مگر آنهایی که مستثنی‌ شده‌اند. آنهایی که می‌مانند هم شرایط خاصی برای حقوق و مزایا، ساعت کاری و پست خود دارند. آنطور که رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفته دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ این قانون، افراد مشمول را از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب کنند. افراد مشمول این قانون هم باید در مهلت قانونی مقرر، سمت و پست خود را ترک کنند.

بر اساس این اصلاحیه که از سوی رییس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به دستگاه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شده به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است. جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

شهباز حسن‌پور -نماینده مردم سیرجان و بردسیر در خانه ملت در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت این قانون، با بیان این که در گذشته در استان کرمان اگر بازنشسته‌ای در بخش دولتی می‌خواست به کار گرفته شود، باید مصوبه هیات وزیران را می‌گرفت، تصریح کرد: در بخش دولتی استان کرمان تعداد مدیرانی که بازنشسته باشند، نداریم اما این قانونی که به تصویب نهایی رسید، شامل همه شرکت‌هایی است که طبق قانون اساسی ۲۰ درصد سهام آنها سهام عدالت نیز بوده، بنابراین تعداد بازنشستگان مشغول به کار در استان کرمان هم زیاد است.

وی با بیان این مطلب که در این قانون هیچ استثنایی برای هیچ کسی وجود ندارد و بازنشستگان باید محل کار خود را حداکثر ظرف مدت ۶۰ روز ترک کنند، ادامه داد: در استان‌ها تعداد بازنشستگان، مشغول به کار زیاد نیست اما این قانون بیشتر شامل حال پایتخت می‌شود زیرا اکثر شرکت‌ها در تهران هستند.

حسن‌پور در خصوص شناسایی افراد بازنشسته‌ای که در حال حاضر مشغول به‌کار هستند، گفت: آمار دقیقی از بازنشستگان استان که اکنون مشغول به‌کار هستند در دست نداریم اما همه راهکارها برای شناسایی این افراد اتخاذ شده و سازمان امور استخدامی دولت موظف است سریعا این قانون را دنبال کند، باید مدنظر داشت که هرکس از صندوق بیمه‌ای، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند، شامل این قانون می‌شوند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در خانه ملت در رابطه با این موضوع که آیا قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال دکتر «محمدجواد فدایی» سرپرست فعلی استانداری و یکی از گزینه‌های استانداری کرمان می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: «محمدجواد فدایی» سرپرست فعلی استانداری کرمان جزء بازنشستگان نیست.

"یحیی کمالی‌پور" نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مدیران بازنشسته‌ای که اکنون در استان کرمان مشغول به‌کار هستند، نداریم.

وی ادامه داد: طبق اعلام استاندار سابق کرمان (علیرضا رزم‌حسینی)، 69 نفر از مدیران استان بازنشسته هستند که حال باید این تعداد مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دکتر "جعفر رودری" -رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان- نیز در این خصوص به ایسنا گفت: دستگاه‌های اجرایی در استان گسترده و ضمنا تابع نظام استانی و ملی هستند لذا اطلاعات جامع و یکپارچه‌ای از تعداد بازنشستگان نداریم.

وی با بیان این مطلب که برخی از دستگاه‌ها بودجه ملی دارند اما اطلاعاتی از تعداد بازنشستگان آن‌ها نداریم، تصریح کرد: در حوزه استانی تا آنجایی که اطلاع داریم به جز تعداد محدودی که از دستگاه‌های دیگر آمده‌اند، بازنشسته‌ای بین مدیران استانی که مشمول بودجه استانی باشند، نداریم، اما ممکن است در رده‌های پایینی این افراد وجود داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان اظهار کرد: برای اجرای این قانون اصلا لازم نیست سرجمع آن را داشته باشیم زیرا وقتی قانونی به دستگاهی ابلاغ شود، دستگاه موظف به اجرای آن خواهد بود.

رودری با تاکید برآنکه هیچ‌گونه ابهامی برای اجرای این قانون وجود ندارد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مکاتبات لازم را برای نظارت بر حسن اجرای این قانون در حال انجام است و به‌زودی اطلاعات تعداد بازنشستگان استان مشخص خواهد شد.

بررسی‌های ایسنا نشان می‌دهد که در بین مدیران استانداری، فرمانداران استان (یک فرماندار بازنشسته که دارای جانبازی 55 درصدی) و سازمان صنعت و معدن شمال استان بازنشسته‌ای مشغول به فعالیت نیست.

برچسب ها: بازنشسته‌ها
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار