بر طبق گزارش های رسمی در طی دو سال گذشته بیش از 600 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی منطقه حفاظت شده میانکاله در اثر آتش سوزی از بین رفته است.
کد خبر: ۶۵۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳ 21 September 2018

به گزارش تابناک مازندران،متاسفانه برای چندمین بار متوالی و البته مشکوک که از ابتدای امسال منطقه حفاظت شده میانکاله در شرق مازندران را هدف قرار داد، در محرم هم متوقف نشد و 50 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه را از بین برد. براساس این گزارش، وقتی تالاب بین‌المللی میانکاله به تناوب و در تمام فصول سال دچار آتش سوزی مکرر می شود و در چند سال اخیر این امر به بیشترین حد خود می رسد ناخودآگاه این پرسش پیش می آید که آیا سوجویان و زمین خواران که بوی کباب را در حوالی امیرآباد حس کرده اند در این ارتباط نقش دارند یا خیر !؟ البته این موضوع وقتی سوال برانگیزتر می شود که مدیرکل محیط زیست مازندران علت اصلی آتش سوزی های رخ داده در میانکاله را عامل انسانی اعلام کرده است.......

همان گونه که در نقشه ملاحظه می کنید با خشک شدن تالاب بین‌المللی میانکاله هر چند یک معضل بزرگ محسوب می شود ولی برای سو استفاده گران یک فرصت مناسب است که به اموال خود اضاف کنند ....

آیا آتش سوزی تالاب بین‌المللی میانکاله با منطقه آزاد مرتبط است؟
 

این ششمین بار در سال 97 است که زمین های منطقه حفاظت شده میانکاله دچار آتش سوزی می شود. آخرین بار بیستم مرداد گذشته در این منطقه آتش سوزی شد و بیش از 200 هکتار پوشش گیاهی از بین رفت.
حدود 20 هزار از 60 هزار هکتار گستره شبه جزیره میانکاله را زمین های جنگلی و مرتعی شامل انارمحلی، سازیل و گیاهان وحشی چون تمشک تشکیل می دهد.
یک عضو شورای اسلامی روستای «زاغمرز» شهرستان بهشهر که تالاب میانکاله در ضلع جنوبی آن واقع است، روز پنجشنبه   گفت که آتش سوزی شب گذشته دستکم 50 هکتار از عرصه های طبیعی این منطقه شامل پوشش گیاهی و درختی را از بین برد.
جمال ابوطالبی عبدالملکی افزود: این آتش سوزی در حوالی یک دامداری به وقوع پیوست که با کمک محیط بانان، بومیان و آتش نشانان مهار شد.
وی گفت: نیروهای امدادی اعم از آتش نشانان و حفاظت محیط زیست از روز گذشته با اعزام به منطقه کار خاموش کردن آتش را شروع کرده بودند، ولی خشکی پوشش گیاهی به خاطر تابستان گرم کارشان را سخت کرده بود که سرانجام این آتش خاموش و مهار شد.
این عضو شورای روستای زاغمرز، علت آتش سوزی را خطای انسانی اعلام کرد و افزود که عمدی یا غیر عمد بودن این آتش سوزی در دست بررسی است.
بر اساس گزارش های رسمی در دو سال گذشته بیش از 600 هکتار از پوشش گیاهی و جنگلی منطقه حفاظت شده میانکاله در اثر آتش سوزی از بین رفته است.
بسیاری از ساکنان محلی آتش سوزی این منطقه را عمدی و نوعی انتقام گیری متخلفان از محیط زیست می دانند.
اگرچه تاکنون مراجع رسمی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند، ولی رئیس اداره حقوقی محیط زیست مازندران پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که در سال گذشته دو فقره پرونده در پیوند با آتش سوزی در دادگاه تشکیل شد و سه مظنون نیز معرفی شدند.
«طاهره فضلیت» با اعلام این که برای آن پرونده ها تاکنون احکامی قضایی صادر نشد، گفته بود که در سال جاری هم دو فقره پرونده در پیوند با آتش سوزی عمدی در دادسرا بهشهر تشکیل شد که برای یکی از این مظنونان حکم منع تعقیب صادر شد.
وی هدف اصلی آتش سوزی های زنجیره ای را گسترش دامنه مالکیت در منطقه اعلام کرد و خواستار همکاری دستگاه قضایی برای برخورد قانونی با متخلفان از طریق صدور احکام منطبق با جرایم شده بود.


پرونده های محیط زیستی در دادگاه ها بر اساس ماده 13 قانون شکار و صید بررسی می شود که در زمره مجازات درجه پنج قرار می گیرد؛ متخلفان هم در صورت صدور حکم به پرداخت 10 تا 85 میلیون ریال جزای نقدی و حبس از 91 روز تا سه سال محکوم می شوند که به اعتقاد کارشناسان محیط زیست بازدارندگی زیادی ندارد.
تالاب بین المللی میانکاله در شبه جزیره ای به همین نام در شرق مازندران واقع است.
گستره این شبه جزیره که تحت مدیریت محیط زیست این خطه شمال کشور و در حوزه جغرافیایی دو استان گلستان و مازندران قرار می گیرد حدود 60 هزار هکتار است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
واقعا گزارش جالبی بود. امیدوارم مسیولین و مردم چشم شون به حقایق باز بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار