بوی بد، سردرد، تنگی نفس، سوزش چشم، مه گرفتگی در جاده ها و افزایش خطر تصادف و بی حالی هر ساله چاشنی زندگی این فصل مردم مازندران در کوچه و خیابان و حتی درون خانه هایشان به علت اتش زدن کاه وکلش مزارع است.
کد خبر: ۶۵۴۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴ 11 September 2018

ایرنا، حال به آن چهره زشت که آتش و دود غلیظ بر پیکر سبز رنگ جنگل و زردی زیبایی شالیزارهای مازندران می کشد بگذریم، حتی مردم بومی را از بیرون آمدن از خانه پشیمان می کند.
آتشی که نه به جان مردم بلکه به جان خاک حاصل خیز این گوشه از بهشت خدا رحم نمی کند و در کنار پنجه سیاه بر این خاک آسیب های جدی به آن وارد می کند.
فرسایش خاک، کاهش قوت زمین ( حاصل خیزی زمین)، پوشیده شدن روزنه خاک برای نفوذ آب و از بین رفتن حشرات خاک ساز از دیگر مضرات مهم اقتصادی ناشی از آتش سوزی کاه و کلش است که تاکنون جدی گرفته نشده است.
اینها همه پیامدهای آتش زدن کاه و کلش است که هر ساله مازندران و ساکنانش به بهای کشت دوم برنج و گندم می پردازند.
اقدامی که خلاف قانون بوده و در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی تعیین شده اما سال ها بی توجهی به اجرا و تمکین از این قانون، تبدیل به عادتی شده که امروز سخت می توان آن را از تن کشاورزی مازندران بیرون کرد.
اما این بار قانون به جدیت به میدان آمده و همه دستگاههای مربوط دست به دست هم داده اند تا این معضل اجتماعی و محیط زیستی مازندران را از چهره استان پاک کنند که منجر به ارجاع برخی از متخلفین به دستگاه قضایی شده است.
**تشکیل 187 پرونده قضایی برای آتش زدن کاه و کلش
مدیرکل محیط زیست استان مازندران گفت: از ابتدای فصل برداشت برنج تاکنون 178 پرونده برای خاطیان آتش زدن کاه و کلش و آلودگی هوا تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شد.
ابراهیمی افزود: این پرونده ها پس از چند دفعه تذکر شفاهی در محل به کشاورزان و فقدان تمکین آنها تشکیل و به مرجع قضایی تحویل شد.
وی با بیان اینکه هیچ دستگاهی راضی به ارجاع کشاورزان زحمتکش و رنج دیده به مراجع قضایی نیست، ادامه داد: برخی کشاورزان متاسفانه آگاهانه به آتش زدن کاه و کلش ادامه می دهند و منجر به آلودگی محیط زیست می شوند و قانون نیز آلودگی محیط اجتماعی و زندگی را ممنوع اعلام کرده و سازمان محیط زیست نیز مکلف به اجرای قانون است.
بر اساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی؛ 'هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و موادزاید، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشند و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.'
مدیرکل محیط زیست مازندران افزود: آتش زدن کاه و کلش نه تنها سرمایه اقتصادی استان را به عنوان منبع ارزش افزوده از بین می برد، بلکه خاک حاصلخیر استان را نیز آلوده می کند.
ابراهیمی آلودگی هوا برای اقشار ضعیف مانند بیماران تنفسی، جانبازان و مجروحان جنگی را از دیگر مضرات آتش زدن کاه و کلش عنوان کرد و گفت: این موضوع زندگی اجتماعی و شخصی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز در این باره از تشکیل 44 پرونده قضایی برای آتش زدن کاه و کلش در مازندران خبر داد و گفت: در این زمینه به 300 کشاورز نیز تذکر داده شده است.
مجید بهادری همچنین از برگزاری بیش از 2 هزار جلسه آموزشی برای کشاورزان فقط در ماه رمضان امسال خبر داد که در روستاها و در مساجد و تکایا و میان دهیاران گزار شد.
وی افزود: در یک ماه گذشته نیز یک هزار و 106 کارگاه آموزشی در روستاها برگزار شد تا آگاه سازی و آموزش جهت جلوگیری از آتش زنی کاه و کلش انجام شود.
علاوه بر این 500 جلسه مشترک نیز با بخشداری ها و دهیاری ها برگزار شد و از طریق سیستم های مختلف رسانه ای مانند صدا و سیما و خبرگزاری ها مضرات آتش زدن کاه و کلش اطلاع رسانی شد.
مدیر ترویج کشاورزی استان مازندران گفت: بازدیدهای مکرر کارگروه محیط زیست و جهاد کشاورزی منجر به مراعات بیشتر مردم از این بابت شد، اما به علت وسعت کار و سنتی بودن کشاورزان، روند به کندی انجام می شود و به عزم و زمان بیشتری نیاز است.
بهادری همچنین مقابله قانونی با کشاورزان را یک اقدام کوتاه مدت اعلام کرد و گفت: برای جلوگیری از این اتفاق خطرناک محیط زیستی، باید پیشنهادهای موثری برای بهره برداری از کاه وکلش به جای آتش زدن آن بشود.
وی همچنین افزود: در حال حاضر در جهاد کشاورزی در حال تحقیق برای بهره برداری مثبت از کاه و کلش هستیم که فعلا در مرحله آزمون و خطا قرار دارد.
در مازندران 460 هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و سالانه از این مزارع حدود 6 میلیون تن محصول برداشت می شود. حدود 20 درصد از اشتغال در مازندران در اختیار بخش کشاورزی است و حدود 300 هزار نفر بهره بردار این اراضی کشاورزی هستند.
همچنین سالانه 210 هزار هکتار زمین شالیزاری مازندران در نوبت نخست زیر کشت برنج می رود و حدود 70 هزار هکتار آن سالانه کشت دوم انجام می شود و عملا سطح زیر کشت برنج در استان را به 280 هزار هکتار می رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار