بسیاری از نمایندگان مجلس برای گرفتن رای در تلاشند که این مناطق را در حوزه انتخابی خود مطرح کنند و در حالی که لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری تنها شرکت‌ها و افراد سودجو را خوشحال می‌کند و در نهایت باعث افزایش بیکاری و ضربه زدن به تولیدات ملی و بومی خواهد شد.
کد خبر: ۶۴۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 25 August 2018

به گزارش تابناک مازندران، بسیاری از نمایندگان مجلس برای گرفتن رای در تلاشند که این مناطق را در حوزه انتخابی خود مطرح کنند و در حالی که لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری تنها شرکت‌ها و افراد سودجو را خوشحال می‌کند و در نهایت باعث افزایش بیکاری و ضربه زدن به تولیدات ملی و بومی خواهد شد.
براساس این گزارش، استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری تنها به سود شرکت‌ها و افراد سودجو است و در نهایت باعث افزایش بیکاری و ضربه زدن به تولیدات ملی و بومی خواهد شد.
افزایش مناطق آزاد، تولید داخلی را فلج می‌کند

مردادماه امسال ایجاد لایحه ۸ منطقه آزاد تجاری و ۱۳منطقه ویژه اقتصادی به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس رسید.

 این موضوع تنش‌های زیادی را در محافل اقتصادی کشور ایجاد کرده است و اقتصاددانان در مورد آن اظهار نظر‌های زیادی انجام داده اند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این مناطق آزاد سبب افزایش رونق اقتصادی می‌شود، اما در برابر آن گروه دیگری قرار دارند که می‌گویند همین تعداد مناطق آزاد، که تا به حال وجود داشته است، نتوانسته عملکرد قابل قبولی به جای بگذارد و تنها به حیات خلوت عده‌ای رانت‌خوار تبدیل شده است و نتیجه آن نیز جز فشار بر تولید کننده داخلی، چیزی نبوده است.

امین محمدی استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: قرار است منطقه ویژه تجاری بندر امیر آباد به منطقه آزاد تبدیل شود. این مسأله از دو دیدگاه قابل بررسی است. از یک سو وقتی محدوه‌ای به عنوان منطقه آزاد شناخته می‌شود، مزیت‌هایی با خود به همراه دارد یکی از مزایا این است که اتومبیل‌های لوکس و خارجی می‌توانند بدون عوارض در این مناطق رفت و آمد کنند؛ اگر چه حضور این خودرو‌ها کمی شیک به نظر می‌رسد، اما همین موضوع عواقب سنگینی را برای مردم شهر به دنبال دارد.

محمدی در ادامه گفت: یکی از آثار منفی این ماجرا این است که قیمت زمین و مسکن افزایش پیدا می‌کند و این موضوع بر طبقه متوسط و پایین جامعه فشار می‌آورد. از سوی دیگر وضعیت اشتغال در این مناطق نیز دستخوش تغییرات اساسی می‌شود، زیرا تجربه ثابت کرده است که نه تنها شغلی ایجاد نمی‌شود، بلکه واحد‌های تولیدی در این مناطق نیز به مشکل بر می‌خورند و متاسفانه این مناطق به محلی برای ورود کالای قاچاق تبدیل می‌شوند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس برای گرفتن رای در تلاشند که این مناطق را در حوزه انتخابی خود مطرح کنند و در حالی که لایحه افزایش مناطق آزاد تجاری تنها شرکت‌ها و افراد سودجو را خوشحال می‌کند و در نهایت باعث افزایش بیکاری و ضربه زدن به تولیدات ملی و بومی خواهد شد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار