معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره راه‌اندازی داروخانه‌های دوستدار سلامت طی سال‌های گذشته از طراحی یک نرم‌افزار و تلاش برای راه‌اندازی نخستین داروخانه‌ی هوشمند دوستدار سلامت کشور در شیراز خبر داد.
کد خبر: ۶۴۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 20 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر «حسین نیک‌نهاد» در جمع خبرنگاران گفت: معاونت غذا و داروی علوم پزشکی شیراز تلاش‌هایی را برای بهبود ارائه خدمات دارویی و ارتقاء سطح فعالیت‌های علمی در داروخانه‌های خصوصی و دولتی و تجویز و مصرف منطقی تر دارو به عنوان یک کالای استراتژیک و ارزشمند در جامعه انجام داده است.

او گفت: این تلاش‌ها در قالب برنامه‌ها مانند پروژه کاهش منطقی و معنی دار تجویز آنتی بیوتیک در نسخ پزشکان، منع فروش بدون نسخه‌ی هرگونه آنتی بیوتیک در داروخانه‌ها، تهیه گایدلاین‌های علمی تجویز داروهای پرمصرف در بیمارستان‌های استان و تربیت داروسازان بیمارستانی در بیمارستان‌های آموزشی استان بوده که هر کدام به تنهایی در کشور مطرح و مورد تقدیر وزارتخانه قرار گرفته است.

نیک‌نهاد گفت: داروخـانه‌های دوستدار سالمند از اوایل سال ۱۳۸۸ و با هدف مداخله سریع و صریح داروسازان مسوول فنی داروخانه ها در چگونگی تجویز و مصرف داروی سالمندان و جلوگیری از آسیب خطاهای احتمالی داروپزشکی به این قشر از جامعه، به‌عنوان یک پروژه در شیراز شروع شد و با توجه به بررسی‌های انجام شده مسائل علمی و کاربردی مورد نیاز مسئول فنی داروخانه‌ها در قالب کتابچه‌ای تدوین و توزیع شد.

او توضیح داد: داروخانه دوستدار سالمند به داروخانه ای اطلاق می شود که مسئول فنی آن از قبل گواهینامه علمی ویژه این گونه داروخانه ها که به اصطلاح GFQ (geriatric friendly qualification) نامیده می شود را دریافت کرده باشد و مطابق فضای فیزیکی داروخانه، وجود ابزار مورد نیاز، امکانات آموزشی و رفاهی و سرویسدهی های علمی در داروخانه های دوستدار سالمند، از سوی اداره نظارت بر داروخانه ها تایید شده باشد .

نیک‌نهاد همچنین با اشاره به هرم سنی و بالا رفتن امید به زندگی در کشور که موجب افزایش جمعیت سالمند شده است، گفت: سالمندان بزرگترین مصرف کننده داروهای مرتبط با بیماری های مزمن هستند که در بـیشتر موارد از دو یا سه گروه دارویی به صورت همزمان و در دراز مدت استفاده می کنند و شاید نخستین قربانیان تداخل دارویی، مسمومیت های دارویی و دریافت دارو در دوزهای کمتر یا بیشتر از حد مجاز محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: رفت و آمد برای تهیه دارو در هوای آلوده شهرها و خطر بروز حوادث خیابانی، سرما و گرما، این گروه از بیماران را در معرض خطرات قرار می دهد که به نظر می رسد وجود داروخانه هایی با طراحی کارشناسی شده خدمت به این گروه، آنان را نه تنها از خطرات ناشی از تلاش برای دریافت دارو، بلکه از مشکلات ناشی از فراموشی و اشتباه در مصرف آن حفظ می کند .

نیک نهاد مهمترین شاخص یک داروخانه دوستدار سالمند را برقراری ارتباط پزشکی بین سالمند و مسئول فنی داروخانه عنوان کرد و افزود: در این خدمت، در بیشتر مواقع با تأیید پزشک معالج، داروی موردنیاز سالمند از طرف داروخانه و به وسیله پیک برای او ارسال شود، در این صورت سالمند نیاز به خارج شدن از خانه برای دریافت دارو نداشته و از بروز بسیاری از حوادث ناشی از آلودگی هوا و تصادفات جلوگیری می شود .

به‌گفته‌ی او فضای تفکیک شده برای ارائه خدمات ویژه به سالمندان، تهویه و نور کافی، نبود پله در ورودی یا داخلی، وجود صندلی مناسب، سیستم های سرمایش و گرمایش، وجود کیسه های دارویی ویژه سالمندان، خط تلفن ویژه با اعلام مناسب بیماران، لیست آدرس و شماره تلفن های ضروری، امکانات ویژه رفاهی، وجود دستگاه دیجیتال اندازه گیری فشارخون و قندخون، از موارد پایش داروخانه‌ی دوستدار سالمند است.

نیک‌نهاد همچنین گفت: هم اکنون زیرساخت های لازم برای برقراری ارتباط دیجیتال بین پزشک، داروساز و بیمار، با هدف جلوگیری از بروز هرگونه خطای داروپزشکی و همزمان سرویس دهی علمی بهتر در داروخانه ها همراه با ثبت پرونده دارویی بیمار، پیش بینی شده است.

او ادامه داد: واحد فناوری اطلاعات معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز رشد این دانشگاه موفق به طراحی نرم افزاری شده است تا با استفاده از آن شاهد برقراری ارتباط دیجیتال و ثبت بیماران سالمند همراه به سرویس‌دهی بهتر علمی دارویی باشیم.

نیک‌نهاد گفت: امیدوار هستیم با کاربردی شدن این نرم‌افزار به‌زودی شاهد راه‌اندازی نخستین داروخانه‌ی هوشمند دوستدار سالمند کشور در شیراز باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار