بی ثباتی مدیریت شهری و تاخیر در انتخاب شهردار نوشهر با گذشت حدود 10 ماه از آغاز بکار دوره پنجم شورای اسلامی شهر ، باعث بروز نگرانی در میان شهروندان این شهر گردشگرپذیر شده است.
کد خبر: ۶۴۳۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 13 August 2018

سابقه تاسیس شهرداری نوشهر به سال 1313 برمی گردد و با گذشت حدود 2 دهه از اجرای قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا بررسی ها نشان می دهد که میانگین عمر مدیریت شهری دراین شهر در ادوار مختلف شوراهای اسلامی بویژه دوره چهارم و پنجم به کمتر از 2 سال رسیده است.
کارشناسان معتقدند که پائین بودن عمر مدیریت شهری باعث می شود تا این دسته از مسئولان نتوانند برای توسعه همه جانبه شهر در بازه زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی و تصمیم گیری درست و هدفمندی داشته باشند که این چنین اتفاقاتی باعث عقب ماندگی ، عدم توسعه و تغییر نیافتن ساختارهای شهری می شود که دود آن به چشم شهروندان می رود.
به گفته این کارشناسان ، نوشهر در توسعه شهری و شهرسازی نسبت به سایر شهرهای مازندران آن طوری که باید و شاید توسعه نیافته و این مساله برازنده و شایسته این شهر گردشگری نمی باشد.
درحال حاضر شهر نوشهر دستکم 50 هزار نفر جمعیت ثابت و حدود 25 هزار نفر جمعیت متغییر دارد و از خرداد ماه امسال به علت استعفای شهردار سابق با سرپرست شهرداری مدیریت می شود.
مجید شعبان نژاد شهردار سابق نوشهر از میان 40 گزینه کاندیدای شهرداری ، پس از بررسی رزومه کاری همه آنان به عنوان شهردار انتخاب شده که به اعتقاد اعضای شورای اسلامی دوره پنجم شورا جزو توانمندترین داوطلبان بوده است. وی فعالیت خود را به عنوان شهردار در مهر ماه سال 96 آغاز و سرانجام در خرداد ماه امسال به دلیل نامشخصی از مدیریت شهری استعفا داد.
از سوی دیگر، اعضای شورای اسلامی شهر نوشهر در جلسات مختلف 2 نفر دیگر را به اتفاق آرا ظرف 2 ماه گذشته به عنوان شهردار این شهر انتخاب و رسانه ای کردند ولی با این حال هیچ یک از انان به دلایل مختلف از جمله عدم موافقت اعضای شورای شهر مبدا با انتقال به نوشهر به این سمت دست نیافتند.
صرف نظر از همه این مسائل برابر قانون یکی از وظایف اصلی یا به عبارتی نخستین ماموریت شورا انتخاب فردی توانمند ، قوی و باتجربه برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، عمرانی ، بهداشتی ، فرهنگی و سایر امور رفاهی شهر است.
*تبعات بی ثباتی مدیریت شهری از نگاه شهروندان
یکی از شهروندان نوشهری با اشاره به پیامدهای سوء‌ ناشی از تغییر پی درپی مدیریت شهری گفت: شهرداری که نداند باید تاکی درجایگاه مدیریت شهری بماند به تبع آن نمی تواند در چارچوب وظایفی که برعهده او گذاشته شده به نحو مطلوب برنامه ریزی کند.
محمد رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : ‌نوشهر با همه توانمندی ها و قابلیت هایی که از لحاظ توسعه در تمامی بخش ها دارد متاسفانه سال ها است به دلیل تغییرات زود هنگام شهرداران بنوعی دچار عقب ماندگی شده و چنین شرایطی بیشترین آسیب را متوجه مردم این منطقه خواهد کرد.
وی اظهار داشت :‌ تجربه نشان داده هرگاه میان اعضای شورای شهر همگرایی ، هم افزایی و استقلال فکری وجود نداشته باشد و در پی آن جریان های سیاسی در میان آن ها حاکم شود به یقین نمی توانند در انتخاب فردی توانمند ، قوی و‌ دارای سوابق ارزنده در مدیریت شهری به طور موفق عمل کنند.
رستمی، گفت : در کمتر شهری از مازندران همه ظرفیت ها نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و نیز بندر ، فرودگاه و گمرکات با هم وجود دارد ولی نوشهر همه این ظرفیت ها را دارد ولی این ظرفیت ها بالفعل نشده است .
وی افزود :‌ با گذشت نزدیک به یکسال از آغاز فعالیت دوره پنجم شورای شهر، متاسفانه هیچگونه خلاقیتی از این مجموعه برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی دیده نشد اگر چه شورای شهر به طور مستقیم نمی تواند اشتغال ایجاد کند ولی می تواند بستر لازم را با همکاری سرمایه گذاران بخش خصوصی برای اشتغال مهیا سازد.
این شهروند گفت :‌ بارها شنیده شد سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری به شهر نوشهر آمده اند ولی متاسفانه بنا به دلایلی از جمله به علت عدم هم افزایی میان اعضای شورای اسلامی فضا را برای سرمایه گذاران ناامن کردند و نتیجه آن شد که امروز هیچ سرمایه گذار رغبتی برای سرمایه گذاری دراین شهر ندارد.
به گفته رستمی ، اعضای شورای شهر باید با صداقت ، شفافیت و به دور از هرگونه وابستگی به جریان های فکری سیاسی شهرداری توانمند و قوی را برگزینند ، ضمن آنکه عملکرد شان را نیز به شهروندان گزارش دهند .
*فرصت سوزی نتیجه بی برنامگی اعضای شورای شهر
علی کریمی دیگر شهروند نوشهری نیز فرصت سوزی را نتیجه بی برنامگی اعضای شورای شهر برای توسعه این شهر دانست و گفت :‌ امروز فرصت چندانی تا پایان دوره پنجم فعالیت شورا باقی نمانده و به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای باید برای رفع مشکلاتی مانند ترافیک سنگین ، سرریز فاضلاب های شهری به داخل انهار و دریا ، دفن غیربهداشتی زباله ، نبود توقفگاه خودرو در مکان مناسب ‌، فرسودگی سطح آسفالت معابر اصلی و فرعی ، ساماندهی ساخت وسازهای غیرمجاز برنامه ریزی کنند.
وی از اعضای شورای شهر خواست تا به جای گرایش به مسائل سیاسی و برآورده کردن خواسته های افراد صاحب نفوذ نسبت به انتخاب شهردار در این شهر برنامه ریزی کنند.
خبرنگار ایرنا برای پی گیری آخرین تصمیمات اعضای شورا برای انتخاب فردی جدید برای مدیریت شهری با رئیس شورای اسلامی این شهر درخواست گفت و گوی خبری کرد که متاسفانه موافقت نشد.
با این وجود یکی از اعضای شورای شهر نوشهر در این باره گفت : به محض استعفای شهردار پیشین پی گیری های فراوانی برای انتخاب شهردار در این شهر انجام گرفت که متاسفانه این پی گیری ها تاکنون نتیجه نداده است.
محمد رضا محسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: البته درصدد هستیم تا به زودی از شماری از گزینه های مدنظر ، فردی را به عنوان شهردار این شهر انتخاب و او را برای تائیدیه نهایی به استانداری معرفی کنیم .
رفائیل آزادیان دیگر عضو شورای شهر نوشهر نیز گفت : رمز موفقیت اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار قوی ، توانمند و با تجربه دوری جستن از مسائل حاشیه ای و قومیت گرایی است و این موضوع هم اکنون در دستور کار اعضای شورای شهر قرار دارد.
وی افزود : شهر نوشهر هم اکنون با انتخاب یکی از نیروهای توانمند شهرداری در قالب سرپرستی مدیریت می شود و با این وجود اعضای شورای شهر نشست های متعددی برای معرفی فرد جدید به عنوان شهردار برگزار کرده اند و امیدوارم در ماه آینده شاهد انتخاب شهردار جدید در این شهر باشیم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار