عدم برنامه ریزی در جهت اشتغال نیروها، احتمال تشدید وقوع حریق، شیوع آفات و امراض، احتمال افزایش بروز قاچاق چوب، رواج بیش از پیش زمین خواری و هدررفت سرمایه ملی از جمله چالش های تامین نشدن اعتبار است.
کد خبر: ۶۴۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 13 August 2018

 

به گزارش تابناک مازندران، عدم برنامه ریزی در جهت اشتغال نیروها، احتمال تشدید وقوع حریق، شیوع آفات و امراض، احتمال افزایش بروز قاچاق چوب، رواج بیش از پیش زمین خواری و هدررفت سرمایه ملی از جمله چالش های تامین نشدن اعتبار است.

براساس این گزارش، رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - نوشهر گفت: در صورت عدم تامین اعتبار در طرح تنفس، احتمال افزایش قاچاق چوب به وجود می آید.

رامین موسوی در گفت‌وگو یی با اشاره به اهمیت طرح تنفس جنگل اظهار کرد: با توجه به مصوبه سال ۹۲ هیئت دولت با عنوان بهینه سازی پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های شمال، عملا شروع طرح استراحت جنگل های شمال کشور با اجرای موضوع ماده ۶ مصوبه مذکور آغاز شد. این مصوبه طی ۱۰ ماده از سال ۹۲ به وزارتخانه های مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و بلافاصله از بهمن ماه همان سال به دستگاه های اجرائی از جمله ادارات کل منابع طبیعی ابلاغ شد.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران -نوشهر تصریح کرد: ادارات کل منابع طبیعی بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه هیئت دولت در راستای ماده ۶ با موضوع بهره برداری از درختان آفت زده، افتاده، ریشه کن و عملیات پرورش جنگل بر اساس دستورالعمل‌ها و آئین‌نامههای اجرایی اقدام کردند.

موسوی با بیان این‌که در سال ۹۶ با تصویب قانون ششم توسعه و موضوع بند ف ماده ۳۸ این قانون که سازمان جنگل‌ها را مکلف کرد تا ابتدای سال سوم برنامه ششم توسعه، بهره برداری صنعتی را قطع کند، یادآور شد: بر اساس قانون ششم توسعه، وزارت جهاد کشاورزی باید در جهت مدیریت پایدار جنگل‌های کشور متناسب با شرایط رویشی مناطق پنجگانه با تاکید بر اصل حفاظت و توسعه پایدار نقشه‌ای مدون تهیه می‌کرد.

وی با بیان این که در سال ۹۶ وزیر جهاد کشاورزی در یک دستور 10 بندی مقرر کرد تا در راستای برنامه ششم توسعه هرچه سریع تر موضوع استراحت جنگل عملیاتی شود، اظهار کرد: به همین منظور پس از اتمام قرارداد طرح های جنگلداری، در قالب قرارداد حفاظتی مدیریت شده با مجریان طرح‌های جنگلداری که با منابع طبیعی قرارداد مدت دار 10 ساله داشتند در کوتاه ترین زمان برای خاتمه قرار داد تعیین تکلیف شد تا به طرح های حفاظتی جنگلداری پرداخته شود.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران -نوشهر با اشاره به این که در سال 95 تا 96 تعداد هفت مورد از قراردادهای طرح های جنگلداری خاتمه یافت و قراردادهای حفاظتی در راستای طرح تنفس جنگل با تیپ جدید با اولویت حفاظت بسته شد، بیان کرد: از ابتدای مرداد ۹۶ ارزیابی فیزیکی مجریان طرح های جنگلداری که قرارداد مدت دار داشتند مطابق با برنامه های زمان بندی آغاز و در حال حاضر تمامی قراردادهای مدت دار با مجریان طرح خاتمه یافته است.

وی با بیان اینکه سطح عرصه های جنگلی تحت پوشش طرح های جنگلداری از مجموع 313 هزار و 173هکتار، 192 هزار هکتار است، افزود: در حال حاضر تمامی این سطح تحت قراردادهای حفاظتی درآمده است. تعداد 10 قرارداد حفاظتی در این اداره کل وجود دارد و در مجموع 10 میلیارد تومان اعتبار برای 6 ماهه سال 97 برای قراردادهای حفاظتی پیش بینی شده است. تعداد 477 نیروی حفاظتی در عرصه های جنگلی مشغول فعالیت هستند و این نیروها همان هایی هستند که در قالب طرح های جنگلداری مشغول به فعالیت بودند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار