با استقبال مردم از طب ایرانی سوء استفاده های زیادی در این رابطه انجام می شود و کانالها و سایتهای زیادی توسط افرادی که کمترین اطلاعاتی از اصول پزشکی و درمان و حتی آناتومی بدن انسان ندارند به اسامی مختلف در حال ارایه رژیم غذایی، درمان و نسخه پیچی برای مردم هستند و سودهای کلانی نصیبشان می شود.
کد خبر: ۶۴۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 06 August 2018

دکتر معینی عضو هیآت علمی دانشگاه بابل اظهار داشت : با استقبال مردم از طب ایرانی سوء استفاده های زیادی در این رابطه انجام می شود و کانالها و سایتهای زیادی توسط افرادی که کمترین اطلاعاتی از اصول پزشکی و درمان و حتی آناتومی بدن انسان ندارند به اسامی مختلف در حال ارایه رژیم غذایی، درمان و نسخه پیچی برای مردم هستند و سودهای کلانی نصیبشان می شود.
دکتر دکتر ریحانه معینی پزشک متخصص طب سنتی دانشگاه از دست رفتن زمان طلایی در درمان بیماریها با استفاده نابجا از گیاهان دارویی خبرداد.
دکتر معینی گفت: در حال حاضر انواع و اقسام اطلاعات ضد و نقیض درباره علوم پزشکی به خصوص طب ایرانی در فضای مجازی منتشر می شود که بسیاری از انها هیچ منبع و سندی حتی در کتب طب سنتی ندارند.
وی بیان داشت : حتی موضوع به شکلی است که گویا عده ای با هدفی خاص از جمله بالا بردن آمار بازدیدکنندگان در حال تولید این اطلاعات هستند و از انجایی که این مطالب هیچ سندی ندارند و اصولا ممکن است هیچ تحقیقی درمورد آنها انجام نشده باشد نه می توان آنها را رد کرد و نه می توان تایید نمود و اصولا نباید به چنین اخباری توجه کرد.
عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: دسته دیگری از این مطالب درباره علوم پزشکی به طور کلی و از جمله طب ایرانی مواردی هستند که تحقیقات اولیه روی آنها انجام شده ولی هنوز قطعی نشده اند به عنوان مثال اثر یک گیاه بر روی دیابت! که ممکن است تنها یک مطالعه اولیه درباره آن انجام شده باشد، اما خبر آن با بزرگنمایی در شبکه های مجازی منتشر می شود به نحوی که افراد تصور می کنند اثرات آن به صورت قطعی است اما بعد از مدتی عده ای استفاده می کنند و متوجه می شوند که آن اثرات را ندارد.


دکتر معینی افزود: در برخی موارد اطلاعات اولیه دستخوش تغییراتی می‏شود و پخش می‏گردد و باعث مشکلاتی می‏شود مثل اشتباهی که در مورد تخم ریحان و میزان بالای کلسیم آن اتفاق افتاده است، که در واقع مربوط به گیاه دیگری بوده که از نظر ظاهری کمی به تخم ریحان شبیه است!
معاون آموزشی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان داشت: با استقبال مردم از طب ایرانی سوء استفاده های زیادی در این رابطه انجام می شود و کانالها و سایتهای زیادی توسط افرادی که کمترین اطلاعاتی از اصول پزشکی و درمان و حتی آناتومی بدن انسان ندارند به اسامی مختلف در حال ارایه رژیم غذایی، درمان و نسخه پیچی برای مردم هستند و سودهای کلانی نصیبشان می شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از این گروه ها با زیر سوال بردن و تهمت زدن به پزشکان، مردم را به سمت خود جلب می کنند، گفت: گزارشهای مختلفی از انواع مشکلات و تاخیر در درمان از طرف مردمی که فریب این گروه ها را خورده اند وجود دارد.
دکتر معینی ادامه داد: در بسیاری موارد به مراجعه کنندگان گفته می شود این داروها اگر فایده نداشته باشد حداقل مثل داروی شیمیایی ضرر ندارد و این تفکر بسیار اشتباهی است زیرا از یکسو باید گفت که داروهای گیاهی هم میتوانند در صورت مصرف نادرست مثل داروهای شیمیایی ضرر داشته باشند و اصولا بسیاری از داروهای شیمیایی از همین گیاهان دارویی استخراج شده اند و از طرفی وعده های از این دست منجر به تاخیر در مراجعه بیمار به پزشک و از دست رفتن زمان طلایی در بسیاری بیماریها مثل سرطان می شود که حتی در مواردی منجر به فوت شده است.

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: در این میان یک مثال موضوع را روشن تر می کند بیماری به دلیل تاری چشم به یکی از این کانال‏ها پیام می‏دهد و یکسری دارو به نام طب اسلامی تجویز می شود که به اصطلاح داروهای تقویت کننده چشم هستند در حالی که ممکن است تاری دید بیمار ناشی از بیماری ام اس یا اختلال در فشار خون باشد.
وی با ذکر این نکته که چگونه فردی که کوچکترین اطلاعی از بیماری ها و معاینه ندارد و حتی اصلا بیمار را نمی بیند بتواند تشخیص درست بدهد و داروی مناسب تجویز کند، بیان داشت: با بررسی همین کانالها و پرس و جو از اعضای انها با تعداد زیادی گزارش عدم نتیجه مواجه می شویم در حالی که اکثرا در ابتدا با قطعیت به بیماران قول بهبودی داده می شود و از انجایی که مردم پیگیر حق و حقوقشان در این زمینه نمی شوند سود هنگفتی عاید این افراد سودجو می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: این در حالی است که در طب ایرانی باید وقت کافی برای شرح حال و معاینه بیمار گذاشت و با آگاهی کامل از بیماریهای رایج دنیای امروز و تسلط بر مفاهیم عمیق طب ایرانی اقدام به تشخیص و درمان بیماری کرد.
دکتر معینی گفت: یکی از مهمترین اقدامات در راستای عدم سوء استفاده افراد سودجو نسبت به علاقه مردم به طب سنتی ایرانی ، اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی مردم است و مردم نیز باید در این زمینه حساسیت بیشتری داشته باشند و در صورت مراجعه به مراکز طب مکمل و سنتی حتما از مجوزها و اعتبار آن مرکز اطمینان حاصل کنند.

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: توصیه کلی به مردم این است که هیچ مطلبی را بدون اطلاع از منبع آن به راحتی قبول نکنند و حتی صحبتهایی که از قول افراد سرشناس منتشر می‏شود را به راحتی باور نکنند چرا که بارها این افراد از مطالبی که به انها نسبت داده شده است اظهار بی اطلاعی کرده اند.
وی ادامه داد: کانالها و گروههایی که از نام افراد سرشناس در همه حوزه ها و از جمله طب ایرانی سوءاستفاده می کنند بسیار زیاد هستند. مردم باید کانال‏ها و سایت‏های موثق را از جمله در مورد طب ایرانی شناسایی نمایند و برای دریافت اطلاعات صحیح به انها مراجعه کنند که از جمله انها می‏توان به سایت و کانال انجمن علمی طب ایرانی به ادرس@itma_ir اشاره کرد که توسط متخصصین دانشگاهی طب ایرانی مدیریت می شود.

برچسب ها: گیاهان دارویی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار