خرید توافقی برنج از کشاورزان شمال کشور که از سه روز پیش آغاز شده است، افزون بر این‌که با استقبال شالیکاران همراه بود، موجب کوتاه شدن دست دلالان از بازار نیز شده است. با اجرای این طرح، برنج‌کاران می‌توانند محصولات خود را با قیمت تضمینی به فروش برسانند، می‌توانند برای فروش محصول خود با قیمت مناسب تصمیم مناسب بگیرند چرا که قیمت خرید تضمینی قیمتی قابل قبول برای کشاورزان است.
کد خبر: ۶۳۸۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵ 02 August 2018

 بلاغ، هر ساله با آغاز فصل نشای برنج، کشاورزان جدا از مشکلات کاشت، داشت و برداشت این محصول، غصه بزرگتری در دلشان می‌افتاد و آن فروش این محصول بود.

به گفته رئیس اتحادیه شالیکوبی‌داران مازندران در حالی‌که در فصل برداشت برنج طی سال‌جاری هستیم اما مقادیر فراوانی از برنج سال گذشته هنوز در شالیکوبی‌های استان دپو شده است و مقادیر فراوانی نیز در انبارهای خانگی کشاورزان باقی مانده است.

آن‌چه در این میان همواره طی سالیان اخیر در اذهان عمومی مورد سوال بود ان بود که چرا در کنار اجرای خرید توافقی محصولات گوناگونی نظیر کلزا، گندم، سویا و غیره در کشور چرا محصولاتی نظیر مرکبات و برنج در دستور کار قرار نمی‌گیرد تا مشکلات این بخش جدا از نوسانات قیمتی، دل نگرانی‌های کشاورزان را مرتفع سازد.

همواره طی سالیان گذشته کشاورزان برنج‌کار مازندرانی در فصل برداشت دغدغه قیمت محصول و فروش برنج خود را دارند که با اجرای خرید توافقی برنج جدا از کنترل و مدیریت قیمت در بازار این نگرانی در جمعیت غالب کشاورز استان مرتفع می‌شود.

خوشبختانه این مطالبه دیرینه کشاورزان استان امسال برای نخستین‌بار، با دستور وزیر جهاد کشاورزی و همزمان با فصل برداشت این محصول در دستور کار و اجرا قرار گرفت و این اقدام، یکی از بزرگترین دغدغه‌های چندسال اخیر کشاورزان را مرتفع می‌کند.

با اجرای این طرح، برنج‌کاران می‌توانند محصولات خود را با قیمت تضمینی به فروش برسانند، می‌توانند برای فروش محصول خود با قیمت مناسب تصمیم مناسب بگیرند چرا که قیمت خرید تضمینی قیمتی قابل قبول برای کشاورزان است.

از سویی دیگر، تنها دغدغه کشاورزان به سمت تولید هدایت شده و انگیزه برای تلاش و ارتقای کمی و کیفی محصول افزایش می‌یابد چرا که دیگر نگرانی بابت فروش محصول وجود نداشته و دولت این مسئولیت و دغدغه را از روی دوش کشاورزان بر داشته است.

خرید توافقی گامی در حمایت از تولیدکنندگان داخلی

مسعود بصیری طی گفت‌وگویی با اشاره به دستور وزیر جهاد برای خرید توافقی برنج داخلی، گفت: دولت موظف است همیشه میزان ذخایر راهبردی خود را در سقف مجاز نگه دارد که هم اکنون برای تکمیل این سقف، اولویت خرید از تولیدات داخلی است؛ لذا در جهت حمایت از تولید کنندگان داخلی این اقدام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در شمال کشور نیز برنج روی دست تولیدکنندگان و در انبارها مانده بود، گفت: این مساله توسط تولیدکنندگان و مسئولان مناطق شمالی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شد و در نهایت وزارت خانه به این جمع‌بندی رسید که شرکت بازرگانی دولتی برنج داخلی برای تأمین بخشی از ذخایر راهبردی برنج به صورت توافقی این کالا را از تولیدکنندگان خریداری کند.

تحرک در بازار برنج هدف اصلی خرید توافقی برنج

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: هدف اصلی از این اقدام آن بود که در بازار برنج تحرک ایجاد شود، ضمن اینکه دوازدهم دی‌ماه جاری این موضوع توسط وزیرجهاد به شرکت بازرگانی دولتی ابلاغ شده است.

بصیری با بیان اینکه برنج‌هایی که قرار است توسط شرکت بازرگانی دولتی خریداری شود، باید تولید امسال باشد، گفت: قیمت این برنج‌ها براساس هشت درصد شکستگی است و برنج‌های صدری هاشمی، شیرودی، ندا و نعمت در این طرح قرار است که خرید توافقی شوند.

کاهش 8 درصدی قیمت برنج طی سال‌جاری در مازندران

وی اضافه کرد: قیمت برنج صدری هاشمی ۹۱۰۰ تومان، شیرودی ۵۴۵۰ تومان، ندا و نعمت هم ۴۸۵۰ تومان تعیین شده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طی ۲ الی ۳ ماه اخیر قیمت برنج در گیلان حدود ۱۰ تا ۱۱ درصد و در مازندران حدود ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

برنج‌های خارجی فعلا به بازار عرضه نمی‌شوند

بصیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت بازار را همچنان رصد می کنیم، افزود: اگر ببینیم قیمت برنج‌های خارجی بیش از این افزایش یابد، ذخایر برنج های خارجی‌مان را وارد بازار خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی درباره اینکه آیا هم اکنون ذخایری که در انبارهای شرکت‌های بازرگانی دولتی بوده و قرار است برنج‌های داخلی جایگزین آن‌ها شود، به بازار مصرف عرضه می‌شود؟، گفت: این مساله به وضعیت بازار و تاریخ انقضای آن برنج‌ها بستگی دارد، البته هنوز زمان زیادی تا سر آمدن تاریخ انقضای آن‌ها مانده است؛ بنابراین فعلا به بازار عرضه نمی‌شوند.

بصیری درباره اینکه آیا مشخص شده که شرکت بازرگانی دولتی چه میزان برنج باید خریداری کند؟، افزود: وزنی برای آن مشخص نشده اما زمان خرید در سطح استانها حداکثر تا ۱۵ بهمن ماه سالجاری خواهد بود.​

نیمه دوم مرداد ماه آغاز خرید توافقی برنج در مازندران

سید محمد جعفری در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنکار ما اظهار کرد: خرید توافقی برنج به‌منظور حمایت از کشاورزان و تنظیم بازار برنج و تأمین بخشی از ذخایر راهبردی از محل تولید داخلی از نیمه دوم مرداد ماه سال‌جاری در استان مازندران انجام می‌شود.

وی افزود: شرکت غله به‌عنوان متولی خرید توافقی برنج از کشاورزان هماهنگی و تمهیدات لازم جهت راه اندازی 4 مرکز در شهرهای نکا، فریدونکنار، بابل و آمل را انجام داده و براساس نیاز، سایر مراکز دیگر نیز در فاصله زمانی مناسب دایر خواهند شد.

قیمت خرید توافقی ارقام گوناگون برنج در مازندران

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با اشاره به افزایش 8 درصدی قیمت خرید توافقی برنج در مقایسه با سال گذشته خاطرنشان کرد: نرخ خرید انواع برنج براساس 8 درصد شکستگی از قرار هر کیلوگرم برای برنج‌های طارم 98 هزار و 280 ریال، شیرودی 58 هزار و 860 ریال و ندا و نعمت 52 هزار و 380 ریال تعیین شده است.

این مسئول ادامه داد: به ازای هر درصد شکستگی بیش از 8 درصد، از قیمت برنج‌های خریداری شده بر اساس جدول پاکی کسر و شکستگی کمتر از 8 درصد به نرخ‌های مربوطه اضافه می‌شود.

جعفری بیان کرد: حداکثر شکستگی قابل قبول 15 درصد و حداقل شکستگی قابل قبول برای پرداخت جایزه 7.5 (هفت و نیم) درصد می‌باشد.

خرید توافقی برنج تا نیمه آذرماه ادامه دارد

وی تأکید کرد: خرید توافقی برنج صرفا از کشاورزانی صورت می‌پذیرد که سازمان جهاد کشاورزی اطلاعات آن‌ها را از قبیل مقدار تولید، واریته و میزان سطح زیر کشت را در قالب معرفی‌نامه به شرکت غله اعلام کند.

به گفته مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور، خرید توافقی برنج از کشاورزان استان مازندران تا 15 آذر ماه سال‌جاری ادامه خواهد داشت.

آغاز خرید توافقی ارقام پرمحصول و طارم در مازندران

عزیزالله شهیدی‌فر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره از آغاز خرید توافقی برنج از کشاورزان مازندرانی خبر داد.

وی افزود: به منظور حمایت از کشاورزان، حفظ جریان تولید و تجارت و تنظیم بازار برنج داخلی و تامین بخشی از ذخایر راهبردی برنج از محل تولید داخلی، خرید برنج هایی که تولید داخل کشور و تولید در سال زراعی جاری باشد با دستور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برنج قابل خرید باید عاری از هرگونه آفت زنده باشد، اذعان کرد: برنج صدری هاشمی از کشاورزان استان گیلان و برنج‌های پرمحصول ( شیرودی، ندا و نعمت) و طارم از استان مازندران خریداری می‌شود.

در کنار این اقدام حمایت دولت نقش مردم و دستگاه‌ها نیز نقش غیر قابل انکاری است. با وجود آن‌که مصرف‌کنندگان برنج داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت هستند، اما در سازمان‌های دولتی برای تغییر ذائقه افراد، برنج‌های خارجی توزیع مصرف می‌شود.

با وجود کیفیت بالا و قیمت مناسب ارقام پرمحصول برنج ایرانی در برابر برنج‌های خارجی، انتظار می‌رود که در ارگان‌های دولتی برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی شود که متاسفانه به سبب آنکه زور برنج خارجی بر داخلی می چربد؛ این امر تا کنون محقق نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار