دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری مازندران با بیان اینکه در استان مازندران حتی یک نفر هم نداریم که مشمول قانون بازنشستگان شود، گفت: منظور از منع بکارگیری بازنشستگان مشمول آن دسته از مدیرانی می‌شود که از سیستم اداری خداحافظی کرده باشند و زیر نظر سازمان بازنشستگان، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده باشند. مدیران مازندرانی‌ مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند
کد خبر: ۶۳۷۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 31 July 2018

سرانجام اصلاح قانون «ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان» پس از چندین سال در 25 تیرماه امسال در صحن علنی مجلس مصوب شد و براساس این مصوبه انتظار می‌رود ورود مدیران متخصص جوان در سیستم‌های مدیریتی بسیاری از نقص‌های موجود در استان و کشور رفع شود.

جزییات قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان

براساس این گزارش، نمایندگان در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، با اصلاح این قانون، استثناها در به کارگیری بازنشستگان را کاهش دادند.

این گزارش حاکی است نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان با ماده واحده این طرح با 194 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 240 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

شایان ذکر است این قانون، تنها اجازه بکارگیری بازنشستگان بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل روسای سه قوه،‌ معاون اول رییس جمهور،‌ نواب رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان و معاونان رییس جمهور هستند را می‌دهد و مشمولان بندهای د و ه را که شامل استانداران و معاونان استانداران همطراز سفرا و معاونان وزرا هستند را از قانون حذف کردند.

براساس تبصره یک ماده واحده اصلاح شده؛ به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای (الف)، (ب) و (ج) ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 86/7/8 و همچنین به کارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه متبوع خود مجاز است.

به کارگیری بازنشستگان در وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد (1%) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز می‌باشد.

دارندگان اجازات خواسته مقام معظم رهبری، جانبازان بالای پنجاه درصد (50%)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می باشند.

ضرورت شفاف‌سازی و اعلام اسامی مدیران بازنشسته

گفتنی است آمار دقیق و صحیحی از فعالیت مدیران بازنشسته در اختیار مردم گذاشته نمی‌شود و اغلب پس از بازنشستگی در سیستم باقی‌مانده و علاوه برگرفتن فرصت اشتغال از نیروی تازه‌نفس، حقوق دیگری نیز برای فرد بازنشسته در سیستم تعریف می‌شود.

وجود 15 استاندار بازنشسته در کشور

جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص میزان مدیران بازنشسته دولتی گفت: اینکه برخی اعلام کردند 1700 نفر مدیر بازنشسته داریم از اساس اشتباه است.

وی افزود: ما در کشور حدود 1000 نفر مقامات داریم. درباره بازنشسته‌های دولتی الان 15 استاندار و 14 معاون استاندار بازنشسته داریم که با این حساب در مجموع تعداد بازنشسته‌های دولتی 110 نفر هستند که حدود 12 درصد از میزان مقامات را شامل می‌شود.

رئیس امور اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: تأکید رئیس‌جمهور این است که قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشسته‌ها را فرصت برای دولت بدانیم‌ و در این راستا از نیروی جوان و همین‌طور ظرفیت زنان استفاده کنیم.

در مازندران حتی یک نفر هم نداریم که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شود

احمد مظفری دبیر شورای اطلاع‌رسانی استانداری مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه آیا در استان مدیری مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان در پست‌های مدیریتی داریم یا خیر، اظهار کرد: ما در استان مازندران حتی یک نفر هم نداریم که مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شود.

وی تصریح کرد: منظور از منع بکارگیری بازنشستگان مشمول آن دسته از مدیرانی می‌شود که از سیستم اداری خداحافظی کرده باشند و زیر نظر سازمان بازنشستگان، حکم بازنشستگی خود را دریافت کرده باشند.

دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری مازندران تأکید کرد: برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر شبهاتی در خصوص بازنشستگی استاندار مازندران مطرح کرده‌اند که این موضوع صحت ندارد و تا فردی حکم بازنشستگی برایش نخورده باشد تا 10 سال پس از مدت خدمتش هم بازنشسته محسوب نمی‌شود.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران اضافه کرد: گاه مدیرانی بسته به صلاحیت، کارآمدی و توانمندی پس از پایان مدت قانونی تصمیم به ادامه استفاده از آن‌ها گرفته می‌شود که این افراد مشمول بازنشستگی نمی‌شوند و بر اساس آیین خدمات کشوری، اگر به فردی نیاز دارند می‌توانند از وجود او پس از پایان مدت قانونی خدمتش، استفاده شود.

مظفری اعلام کرد: در استان هیچ مدیر، بخشدار، شهردار و فرماندار بازنشسته مشغول به‌کار و مشمول این قانون نداریم.

به گفته دبیر شورای اطلاع رسانی استانداری مازندران، تنها زمانی استفاده از بازنشستگان منع قانونی و تخلف محسوب می‌شود که مدیری پس از خداحافظی از سیستم ادرای و بازنشستگی و دریافت حکم بازنشستگی، به سیستم بازگردانده و بکارگیری شود.

جوان‌گرایی مدیریتی را جایگزین مدیریت فرتوت کنیم

هر چند دولت طی سالیان اخیر وعده حمایت از جوانان و جوان‌گرایی را سر داده است اما در عمل با اعمال سیاست‌هایی از حضور بازنشستگان در پست‌های مدیریتی دفاع کرده است.

باید بپذیریم که بخش قابل توجهی از چالش‌های مدیریتی کشور بکارگیری مدیران فرتوتی است که در رأس امور قرار دارند و جای آنان را به مدیران متخصص، جوان و بروز عوض نکرده‌ایم!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار