زرشک وحشی درختچه ای ایست با تیغ های بلند و برگ های بیضی شکل با دندانه های اره ای که به صورت خودرو در مناطق ییلاقی و جنگلی مازندران و بویژه غرب استان یافت می شود و میوه آن از اواسط تابستان تا پاییز قابل برداشت است.
کد خبر: ۶۳۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۴ 28 July 2018

بسیاری از اهالی روستاهای این دیار به منظور تولید مربا ، ترشی و آب میوه اقدام به برداشت این میوه پر خاصیت می کنند و برخی دیگر نیز میوه های برداشت شده را جهت عرضه مستقیم به بازارهای محلی برده تا به فروش برسانند.
البته در کنار زرشک وحشی ، میوه‌های بسیاری نظیر تمشک ، آلوجه جنگلی، سیب جنگلی، زالزلک وحشی، ولیک سرخ و سیاه، گل گاوزبان و گلپر به فراوانی روییده می‌شوند و هر یک خواص درمانی خاص خود را دارد.
زرشک وحشی در جنگل‌های منطقه کجور شهرستان نوشهر ، جنگل های دوهزار و سه هزار شهرستان تنکابن و منطقه مازیچال شهرستان کلاردشت به وفور یافت می شود و جلوه ای خاص در فصل گرم تابستان به این مناطق می دهد.
**درآمد زایی با فروش زرشک وحشی
یکی از بانوان روستایی شهرستان تنکابن که بساط فروش زرشک وحشی را در کنار پیاده رو پهن کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت : زرشک وحشی در مناطق جنگلی زیاد است اما به دلیل تیغ های فراوان و تیزی که دارد بسیاری از افراد از چیدن آن منصرف می شوند .
خدیجه خداوردی افزود : تقاضای زیاد مشتریان در سال های اخیر باعث شد که در کنار فروش محصولات دیگر اقدام به عرضه زرشک وحشی کنیم و هم اکنون بازار خوبی برای آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه مشتریان از زرشک های پاک شده و تمیز بیشتر استقبال می کنند ، اظهار داشت : آنها زرشک ها را بیشتر به خاطر خواص دارویی زیادی که دارند خریداری می کنند تا پس از درست کردن آب زرشک یا مربا آن را میل نمایند.
خداوردی قیمت هر کیلو زرشک وحشی را 12 هزار تومان عنوان کرد و بیان داشت : زرشک های درشت و پاک شده حتی تا قیمت 15 هزار تومان نیز به فروش می رسد و استقبال مشتریان روز به روز در حال افزایش است.
وی خاطر نشان کرد : درآمد در روستاها کم است و باید از این طریق مخارج سنگین زندگی را تامین نمود و چاره ای جزء این نیز وجود ندارد.
**زرشک وحشی سرشار از خواص دارویی
یک کارشناس صنایع غذایی نیز مصرف زرشک وحشی را برای بدن بسیار مفید دانست و گفت : اصولا میوه زرشک سرشار از ویتامین گروه B است که در درمان امراضی همچون سرماخوردگی ، عوارض عصبی و حتی پرخاشگری بسیار موثر است.
مریم منصوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بربامین (ترکیب فعال موجود در زرشک) از قلب در مقابل آسیب ایسکمی (کم‌خونی موضعی) و خون‌رسانی مجدد محافظت می‌کند و برای آرام کردن التهاب و عفونت گوارشی، تنفسی و دستگاه ادراری بسیار سودمند است.
وی اظهار داشت : زرشک می‌تواند به درمان اسهال از جمله اسهال مسافر و اسهال ایجاد شده توسط مسمومیت غذایی کمک کند و به علت داشتن اسیدهای آلی ملایم بوده و برای درمان سنگ کلیه مناسب است.
منصوری از دیگر خواص زرشک وحشی به بهبود دردهای شکمی ، ضد التهاب ، محافظت از کبد و مفید برای پوست اشاره کرد و بیان داشت : از پوست گیاه زرشک برای مشکلات جریان خون استفاده می شود و حتی اثر سمی روی انگل سالک دارد و در درمان یرقان، مالاریا و درمان کیسه صفرا به کار می رود.
وی یادآور شد : مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.
**ایجاد صنایع تبدیلی در حمایت از تولیدات روستایی
یک کارشناس اقتصادی ایجاد صنایع تبدیلی را برای زرشک وحشی مازندران سودمند دانست و گفت : ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده بیشتری به محصولات باغی و زراعی می دهد اما باید در نظر داشت که میزان برداشت زرشک برای تبدیل به محصولاتی در صنایع غذایی ، دارویی و آرایشی مقرون به صرفه است یا خیر.
حسین عسگری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : خراسان جنوبی قطب تولید زرشک در کشور است و سال گذشته نزدیک به 15 هزار تن زرشک از این استان برداشت شد اما در مازندران این محصول به واسطه پراکندگی در تولید و توجه زیاد به برنج و مرکبات فراموش شده است.
وی اظهار داشت : متاسفانه هنوز برای محصولات استراتژیک مازندران همچون مرکبات و کیوی صنایع تبدیلی به اندازه کافی وجود ندارد و ایجاد صنایع تبدیلی برای محصول زرشک کمی دور از واقعیت به نظر می رسد.
به گفته این کارشناس ، در اختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات نوین جهت برداشت آسانتر و حداکثری زرشک به روستاییان می تواند در افزایش درآمد حاصل از فروش این محصول کمک نماید.
وی یادآور شد : افزایش درآمد در روستاها ماندگاری و عدم مهاجرت به شهرها توسط روستائیان را به همراه خواهد داشت و می توان در این زمینه با برنامه ریزی دقیق به این مهم دست یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار