کشت پسته به عنوان محصول جایگزین کشت‌های پرمصرف آبی، در استان کرمانشاه مورد استقبال باغداران قرار گرفته و کشاورزان این استان از سال 90 به صورت جدی وارد کشت این محصول ارزآور شده‌اند.
کد خبر: ۶۳۵۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶ 28 July 2018

به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، اهمیت اقتصادی پسته که معروف به طلای سبز است برهیچ کس پوشیده نیست.

پسته به‌عنوان یک محصول استراتژیک جایگاه خاصی را در بین تولیدات کشاورزی دارا است که این محصول بخش عمده‌ای از صادرات غیر‌نفتی را تشکیل می‌دهد.

حدود 55 درصد از تولید جهانی و بیش از 70 درصد از صادارت جهانی پسته در شرایط کنونی در اختیار کشور ما قرار دارد.

ایران در تولید 14 محصول باغی و زراعی جزو 10 کشور برتر جهان است (80 درصد زعفران، 60 درصد پسته، 19 درصد خرما، 12 درصد گردو، 8.5 درصد کشمش و زردآلو و هشت درصد انواع لیموی)، اما به دلیل فقدان صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب سهم ایران از صادرات محصولات فوق بسیار ناچیز است حال اگر در کنار تولید این محصولات صنایع تبدیلی، تکمیلی و بسته‌بندی متناسب وجود داشته باشد، از ضایعات این محصولات جلوگیری کرده و موجب ایجاد ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.

براساس این گزارش، حدود 18 هکتار باغ پسته بارور از نوع ارقام پسته اکبری، کله‌قوچی و احمدآقایی و بیش از 33 هکتار باغ پسته غیربارور در استان کرمانشاه وجود دارد که در آینده به ثمر خواهد نشست ‌و از مجموع باغات پسته غیربارور استان حدود 21 هکتار در شهرستان گیلان‌غرب، حدود10 هکتار در اسلام‌آبادغرب و نیم هکتار در هرسین قرار دارد.

یک کارشناس باغات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه،‌ روند ایجاد باغ پسته را تشریح کرد.

معصومه جلیلیان رقم نهال کاشته شده و رقم پیوندی آن را در احداث باغ پسته بسیار مهم دانست و گفت: در زمان کاشت محصول هر نهال خریداری شده باید یک‌ساله باشد،‌ هزینه هر نهال حدود 2 تا سه هزار تومان و پیوند هر نهال 12 هزار تومان است که سه الی چهار پیوند در هر اصل درخت صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کاشت نهال‌ها در شهرستان اسلام‌آباد غرب از سال 90 آغاز شده است، افزود: آمار کاشت پسته در سال گذشته به 8.9 هکتار نهال پیوندی و 7.7 هکتار به نهال‌های غیرپیوندی اختصاص یافته است.

به گفته جلیلیان، کشت پسته در خاک رس بالای 70 درصد، شن بالای 90 درصد و سنگریزه بالای 40 درصد محدودیت توسعه دارد.

یک کارشناس زراعت‌ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کشت جایگزین پسته در حوزه باغداری است، افزود: کشت‌های جایگزین می‌تواند جایگزین مناسب برای کشت‌های پرمصرف آبی باشد و در این خصوص کشت جایگزین مناسب ‌پسته به دلیل مصرف آبی کمتر، بهتر است.

امیر فتحی اظهار داشت: کشت‌های آفتابگردان، کلزا، پسته و زعفران در سطح شهرستان اسلام‌آباد غرب با استقبال مواجه شده در سال زراعی حدود 700 هکتار کلزا و 300 هکتار آفتابگردان کاشت جایگزین داشته‌اییم.

به گفته وی، حدود 10 هکتار از زمین‌های سطح شهرستان اسلام‌آباد غرب به زیر کشت کشت جایگزین پسته رفته است.

فتحی با بیان اینکه باغات پسته در سطح شهرستان در مرحله نهال‌های جوان هستند، افزود: نمونه باغ پسته که جوابدهی بسیار خوبی داشته باغ ‌کوروش عزیزی در منطقه شرف‌آباد اسلام‌آباد غرب است، نزدیک به یک هکتار را به کاشت این محصول اختصاص داده است.

این کارشناس با بیان اینکه در مراقبت از پسته سطح کلی پسته و سال چیدن آن بررسی می‌شود، گفت: جزو باغ شرف‌آباد که به مرحله برداشت رسیده باغات دیگر در حمیل ،‌حسن‌آباد ‌و شیان با نهال‌های جوان به زیرکشت پسته رفته‌اند.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پسته را از جمله محصولاتی دانست که بعد از کاشت باید عمل پیوند حتما بر روی آن صورت گیرد.

جهانشاه نظری یادآور شد: در منطقه به علت ناآشنایی باغداران به این مسائل برداشت محصول به خوبی پیش نمی‌رود، اما با آموزش‌ها و نظارت‌ها به مرحله خوبی از رشد این کشت جایگزین خواهیم رسید.


فرهنگی
ارتباط با ما سخن ما پیوندها تبلیغات در سایت اعلام مشکلات سایت

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار