یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تحقیقات انجام شده توسط مراکز علمی و ارزش هر هکتار باغ، اعلام کرد که تخریب 1100 هکتار باغ از سال 83 تاکنون در شیراز به این شهر 576 هزار میلیارد تومان خسارت زده است.
کد خبر: ۶۳۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: علی ناصری عصر دوشنبه 25 تیر در نطق قبل از دستور جلسه‌ی علنی شورای شیراز گفت: بر اساس تحقیقات مراکز علمی معتبر جهان، ارزش زیست محیطی و هزینه‌های کاشت و نگهداری هر درخت تنومند حدود ۲۰۰ هزار دلار است.

او اضافه کرد: با در نظر گرفتن اینکه در هر هکتار از باغ‌های قدیمی بیش از ۴۰۰ درخت وجود داشته و حجم تخریب باغ‌های شیراز از سال ۱۳۸۳ که مساحت آن بالغ بر ۱۷۰۰ هکتار بوده تا کنون که به ۸۰۰ هکتار رسیده، ۵۷۶ هزار میلیاردتومان به این شهر خسارت وارد شده است.

ناصری با یادآوری اینکه شیراز در میان کلانشهرها دارای هوای پاک است، اما استعداد آلودگی را دارد، گفت: در گذشته این شهر جزو هشت شهرِ دارای آلودگی هوا قرار داشت، اما با برنامه ریزی و مدیریت صحیح مسئولان وقت خصوصا حفاظت محیط زیست فارس توانست از آن وضعیت فاصله بگیرد.

او با بیان اینکه وضعیت خوب هوای شیراز شکننده است، گفت: با توجه به توپوگرافی شیراز چنانچه فکری به حال وضعیت تخریب باغ‌های قصردشت و نیز روند ساخت و سازهایی که در مسیر دالان ورودی هوای شیراز(شمالغرب این شهر) نشود در آینده نه چندان دور مشکلات جدی و به احتمال قریب به یقین غیر قابل حل روبرو خواهیم شد که این مورد نیز به مشکلات پیش روی، همچون کمبود آب اضافه می‌شود.

ناصری با تصریح اینکه باغ‌های قصردشت سد اصلی سرراه آلودگی هوای شیراز محسوب می‌شود، باد غالب شمالغرب شیراز را دیگر عامل موثر در وضعیت مناسب هوای این شهر دانست و بر اهمیت توجه بیشتر به حفظ و نگهداری باقیمانده باغ‌ها و ممانعت از توسعه‌ی ساخت و سازها در دالان ورودی هوای پاک به شهر تاکید کرد.

او گفت: انتظار داشتیم که بعد از مصوبه آذرماه سال 79 شورای عالی شهرسازی و معماری با عنوان طرح جامع یکپارچه باغ‌های قصردشت پایداری و بقای این باغ‌ها مد نظر باشد اما عکس‌ها و مستندات نشان‌دهنده تداوم کاهش مداوم وسعت باغ‌ها در محدوده‌ی قصردشت است.

ناصری خواستار اجرای طرح جامع و تفضیلی و طرح یکپارچه‌ی باغ‌های قصردشت را با هدف حفظ و احیای این باغ‌ها و تاسیس سازمان باغ‌های قصردشت شد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار