«ایزوترتینوئین» خوراکی با نام تجاری «راکوتان» یک درمان موثر برای آکنه‌های شدید و مقاوم به درمان است که باید از مصرف آن در زمان بارداری پرهیز کرد.
کد خبر: ۶۳۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فاطمه دستغیب کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به دلیل اثرات جانبی متعدد، استفاده گسترده از این دارو محدود شده است و تنها در برخی از بیماران و با احتیاط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه «ایزوترتینوئین» با انقباض غدد چربی و کاهش شدید ترشحات آن، سبب مهار باکتری تولیدکننده آکنه می‌شود، افزود: سازمان غذا و داروی آمریکا «FDA» استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی را تنهابرای آکنه‌های شدید، مقاوم و کیستی تایید کرده است.

دستغیب ادامه داد: این نوع آکنه‌ها همراه با التهاب، درد و جای جوش هستند و به درمان‌های متعارف، از جمله آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی پاسخ نمی‌دهد.

وی، درباره مهمترین موارد منع مصرف این دارو به دوران بارداری و سنین باروری، با هر دوز و در هر دوره درمانی اشاره کرد و توضیح داد:، زیرا مصرف در این دوران به شدت جهش‌زا بوده و با بروز ناهنجاری‌های ساختاری و عصبی متعددی در جنین، در ارتباط بوده است.

دستغیب در زمینه عوارض این دارو به ناهنجاری‌های صورت، چشم‌ها، گوش‌ها، جمجمه، سیستم اعصاب مرکزی، سیستم قلبی عروقی، کلیه، تیموس و غدد پاراتیرویید، ضریب هوشی کمتر از ۸۵، خطر سقط خود به خودی و زایمان زودرس اشاره کرد و یادآور شد: به همین خاطر، این دارو در رده منع مصرف مطلق در زمان بارداری قرار گرفته است.

این دکتر داروساز گفت: برای رد کردن احتمال بارداری قبل از درمان و در طول درمان، باید در تمام زنان در سنین باروری، دو تست منفی بارداری قبل از شروع درمان با انجام دومین آزمایش، دست‌کم ۱۹ روز پس از نخستین آزمایش و طی پنج روز نخست دوره قاعدگی، به‌سرعت قبل از شروع درمان و همچنین تست بارداری ماهانه در طی درمان و یک ماه پس از قطع دارو، انجام شود.

او ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از بارداری در تمام زنان با فعالیت جنسی، باید دو روش پیشگیری یک ماه قبل از درمان، در طول درمان و یک ماه پس از درمان، استفاده شود.

دستغیب هشدار داد: اگر بارداری در طول درمان با ایزوترتینوئین رخ دهد، دارو به‌سرعت باید قطع شده و بیمار به متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و مورد ارزیابی و مشاوره قرار بگیرد.

کارشناس مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه در پایان اعلام کرد: در صورت داشتن هر گونه پرسش در این زمینه می‌توانید با مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سامانه‌های ۱۹۰ و ۱۴۹۰ و یا شماره تلفن ۳۲۳۳۱۰۱۷ (۰۷۱) تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار