مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر مدیریت مصرف آب‌های زیرزمینی گفت: کشت مجدد برنج در استان مازندران متوقف شد.
کد خبر: ۶۲۸۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴ 09 July 2018

محمدابراهیم یخکشی امروز در جلسه مدیریت منابع آب مازندران با تاکید بر ضرورت ممنوعیت کشت مجدد شالی اظهار داشت: نظارت بر ممنوعیت کشت مجدد شالی به ویژه با استفاده از آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه پروانه صادره بهره‌برداری از آب زیرزمینی تنها برای انجام یک کشت بوده و آب زیرزمینی دشت‌های استان توان تحمل اضافه برداشت را نخواهد داشت، افزود: با افزایش نظارت ضمن شناسایی متخلفان، افراد خاطی به مراجع قضائی معرفی می‎‌شوند که قطعاً نتایج این اقدام لغو پروانه انسداد چاه و پرداخت خسارت به آبخوان برای متخلفان خواهد بود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران، ممنوعیت کشت مجدد شالی را یک تصمیم استانی برای حفظ سفره‌های آب زیرزمینی و انجام کشاورزی پایدار برشمرد و افزود: همه باید مسئولانه در صیانت از منابع آب مشارکت داشته باشیم تا استان دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به محدودیت ذخیره آب در سدها و دیگر تاسیسات آبی، یادآور شد: رهاسازی آب از سدهای استان تنها برای کشت نخست صورت می‌گیرد و پس از اتمام کشت نخست، هیچ آبی برای کشاورزی رهاسازی نمی‌شود و آبگیری تاسیسات برای سال آینده شروع خواهد شد.

در مازندران سالانه حدود 2.7 میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد که 70 درصد آن از طریق آب سطحی و 30 درصد آن از طریق آب زیرزمینی تامین می‌شود.
تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار