کارشناس مدیریت صنعتی گفت: ایجاد زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در حوزه های مختلف برای شناساندن محیط به گردشگران و مدیریت نظام مند می تواند باعث پیشرفت و موفقیت توسعه پایدار در مازندران باشد.
کد خبر: ۶۲۶۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 04 July 2018

حمید رضا فلاح لاجیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که برای توسعه اقتصادی هر استان یا شهر در حال حاضر بحث توسعه پایدار مطرح است و این توسعه مطمئنا در گرو سه مقوله اصلی صنعت، کشاورزی و گردشگری است، اظهار کرد: مازندران در هر سه حوزه می‌تواند به عنوان یک الگوی سرآمد برای تمام استان های کشور باشد؛ در حوزه کشاورزی استان از نظر منابع خاکی، آبی و شرایط آب و هوایی صنعت بسیار خوبی داشته که می‌تواند هر محصولی را به ثمر برساند و با توجه به بحران آب سال های اخیر باید به سمت محصولاتی برویم که هم ارزش غذایی و هم ارزش ریالی خوبی برای استان داشته باشند.

وی با اشاره به این که ایجاد و شناختن فرصت‌هایی که ارزش افزوده بالایی در حوزه گردشگری و کشاورزی در مازندران دارد جزء الزامات اجرایی است، افزود: بخش صنعتی با توجه به مطرح شدن توسعه پایدار و بحث زیست محیطی باید به مسائل آبی توجه داشته باشد.

استاد دانشگاه مازندران با تاکید بر این که می توان با الگو برداری مناسب از نمونه های موفق چه در داخل و چه خارج کشور درآمد مورد نیاز را برای صنعت های مهم مازندران را کسب کنیم، گفت: نبود بازارهای خارجی، همکاری خارجی ها با صنعت کشور که آمریکا در حال مجاب کردن سایر کشورها برای استفاده نکردن از کالای ایرانی است، وجود رقبای قوی مانند چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی با تولید محصولاتی که با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر عرضه می شود باعث ایجاد شرایطی شده که نگاه ویژه ای به حوزه صنعت داشته باشیم.

فلاح با اشاره به این که ایران هم از نظر جمعیتی و هم از نگاه گستره جغرافیایی امکان فرصت این را داشته تا ما در بازارهای داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده و فرصت هایی برای بهتر معرفی کردن و شناساندن محصولات خود در داخل کشور داشته باشیم، بیان کرد: موضوع حمل و نقل در صنعت بسیار حائز اهمیت است و مازندران به پایتخت نزدیک بوده و می‌تواند بازار توزیع خوبی داشته باشد، مانند شرکت کاله که به خوبی از این فرصت استفاده می کند.

وی تصریح کرد: زیرساخت هایی هم چون وجود نیروی کار دانشی و توانمند در مازندران، نزدیکی به دریای خزر و حمل و نقل دریایی و هوایی جزء مهم ترین شرایط مناسب برای صنعت مازندران است که با استفاده از این نیروها می‌توان شاهد پیشرفت صنعت در استان بود و شرایط مناسب برای فروش و صادرات محصولات به کشورهای همسایه داشت.

استاد دانشگاه، ارتباط صنعت و دانشگاه را موضوعی مغفول مانده در مازندران دانست و عنوان کرد: مدیریت سنتی سیستم ها در شرکت‌ها باعث شده تا به زیر ساخت‌های نوین مدیریتی توجهی نشود؛ ارتباط صنعت با دانشگاه می‌تواند این مشکلات را حل و این عدم ارتباط بین این دو واحد می تواند با حضور دولت و ایجاد ارتباط بین این دو باعث تسهیل در صنعت شود.

دکترای مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: ما باید یک مزیت رقابتی برای محصولات خود در استان داشته باشیم و آن را به شکل داخلی و خارجی عرضه کنیم.

وی با اشاره به این که با توجه به شعار سال و حمایت از تولیدات داخلی باید زمینه را برای وضعیت مطلوب تر در بخش صنعت و عرضه محصولات آن مهیا کنیم تصریح کرد:مازندران می تواند با توجه به تمامی مزیت های خود در بخش صنعت سرآمد سایر استان ها باشد، متاسفانه به علت نداشتن حس مدیریتی قوی در بین مسئولان ما نتوانستیم آن طور که باید مازندران را در بخش صنعت شناسانده و مطرح کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار