علاوه بر این ، مشکل مهم این است که ساختمان 70 درصد این مدارس استیجاری است . فضای فیزیکی و استحکام بنای واحدهای مسکونی برای کاربری آموزشی مناسب نیست و تمام تلاش ما این است که راهکاری بدون فشار مضاعف وارد کردن به موسسان این مدارس پیدا کنیم .
کد خبر: ۶۲۵۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 01 July 2018

به گزارش تابناک مازندران، داشتن برگه تاییدیه استحکام بنا یکی از مدارک مورد نیاز از نظر اداره کل نوسازی مدارس برای ادامه فعالیت مدارس غیرانتفاعی به شمار می رود .

پس از آن که خانواده ها استاندارد سازی مدارس غیرانتفاعی را از مسئولان ذیربط درخواست کردند ، استحکام بخشی بنای این آموزشگاهها در مازندران کلید خورد و گام های بعدی هم برای ایجاد فضای آموزشی شایسته برای آینده سازان فردا در راه است .

اسفند سال 1395 بود که پس از انتقاد خانواده ها از وضعیت بنای بعضی مدارس غیرانتقاعی ، نبود تائیدیه نوسازی در پرونده تعدادی از آنها در جلسه شورای آموزش و پرورش مطرح شد.
مسئولان دستگاههای ذیربط از جمله دیوان محاسبات در آن جلسه از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش خواستند تا با تعیین ضرب الاجل ، مدیران و موسسان این مدارس را به رعایت استاندارد فضا وادار کنند و از آن زمان همه در انتظار نتیجه اقدامات انجام شده بودند.


آمارهای موجود در آن زمان نشان می داد 250 مدرسه غیر انتفاعی مازندران فاقد تاییدیه استحکام بنا هستند ولی اکنون مسئولان آموزش و پرورش می گویند که با برخوردهای مراجع ذیصلاح برای استاندارد سازی فضا ، 50 مدرسه از این تعداد توانستند تائیدیه لازم را دریافت کنند .


داشتن برگه تاییدیه استحکام بنا یکی از مدارک مورد نیاز از نظر اداره کل نوسازی مدارس برای ادامه فعالیت مدارس غیرانتفاعی به شمار می رود .
مازندران 715 مدرسه غیر انتفاعی دارد و در سال تحصیلی گذشته 120 هزار معادل بیش از 20 درصد دانش آموز استان در آنها تحصیل می کردند .


 منزل مسکونی به جای مدرسه
رئیس اداره مشارکت های مردمی و توسعه مدارس غیر انتفاعی آموزش و پرورش مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : تمامی مدارس غیر انتفاعی استان در خانه های مسکونی که به مدرسه تبدیل شدند ، فعالیت می کنند .
مهدی قربان زاده افزود : علاوه بر این ، مشکل مهم این است که ساختمان 70 درصد این مدارس استیجاری است .
وی افزود : فضای فیزیکی و استحکام بنای واحدهای مسکونی برای کاربری آموزشی مناسب نیست و تمام تلاش ما این است که راهکاری بدون فشار مضاعف وارد کردن به موسسان این مدارس پیدا کنیم .


قربان زاده توضیح داد : در نشست با مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها و نواحی و کارشناسان مدارس غیر انتقاعی از آنان خواسته شد تا ضرورت تغییر و انتخاب مکان مناسب به موسسان مدارس غیر انتفاعی اعلام شود .
رئیس اداره توسعه مدارس غیر انتفاعی مازندران با تاکید بر این که اخذ تاییدیه نوسازی ، یکی از مدارک لازم برای این دسته مدارس در نظر گرفته شده و بر تحقق این استاندارد اصرار داریم ، افزود : از تعدادی از موسسان مدارس غیر انتفاعی تعهد محضری برای بازسازی و مقاوم سازی مدارسشان گرفتیم ، به تعدادی هم تذکر دادیم تا به کارشان سرعت ببخشند و لغو مجوز هم اقدام دیگری است که در صورت نادیده گرفتن این استاندارد اعمال خواهیم کرد.
وی گفت : البته همه تلاش ما این است که نوسازی و مقاوم سازی انجام شود چون نمی خواهیم با تعطیلی یک مدرسه ، ظرفیت فضای آموزشی استان از دست برود .
وی ظرفیت مدارس غیرانتفاعی نیازمند نوسازی را 35 هزار نفر اعلام کرد و افزود : تا اینجای کار با تذکر و اعمال فشارهای لازم ، مدیران و موسسان 50 مدرسه غیر انتفاعی با هزینه شخصی مبادرت به ساخت مدرسه کردند تا مدارس استاندارد و دارای مجوز تائیدیه نوسازی را تحویل دانش آموزان خود بدهند .


 ضرورت حمایت از مدارس غیرانتقاعی
رئیس اداره مدارس غیر انتفاعی مازندران یکی از دلایل کم توجهی موسسان بعضی از مدارس غیرانتفاعی به بازسازی و نوسازی مدارسشان را اجرایی نشدن بندهای قانونی برای حمایت از این مدارس اعلام کرد.


وی گفت : در قانون مربوط به راه اندازی مدارس غیر انتقاعی ، بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات بدون ربا برای خرید و ساخت فضای آموزشی به مدارس غیر انتفاعی ملزم شده است ولی این بخش از قانون اجرایی نشده است .


قربان زاده اضافه کرد : در صورت اجرایی شدن بندهای مربوط به پرداخت تسهیلات ، مدیران مدارس غیر انتفاعی می توانند برای خرید و یا بهسازی فضای در اختیار خود گام بردارند .
در سال تحصیلی گذشته 530 هزار دانش آموز در بیش از چهار هزار مدرسه استان تحصیل می کردند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار