کد خبر: ۶۲۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 26 June 2018
به گزارش تابناک سمنان،حمیدرضا عبدوس رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی شهر گفت: تغییر اقلیم، خشکسالی و کاهش رطوبت عرصه های طبیعی این شهرستان را تهدید می کند.حمیدرضا عبدوس افزود: افزایش نسبی دما از آثار تغییر اقلیم یکی از تهدیدهای جدی برای گونه های گیاهی و جانوری در مهدیشهر است که باید با افزایش پوشش گیاهی این خطرها را به حداقل کاهش داد. 
وی اظهارداشت: تغییر اقلیم حتی بر رشد درختان و جنگل های دست کاشت نیز تاثیر گذاشت و اگر در گذشته امید رشد بوته های جنگلی 90 درصد بوده، اکنون این روند به کمتر از 40 درصد کاهش یافته است. 
عبدوس خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تغییر اقلیم، افزایش جنگل کاری و ایجاد باغ در عرصه های طبیعی مهدی شهر ضروری است و باید با برنامه ریزی های منسجم و افزایش نیروی انسانی برای حفظ و احیای این عرصه های طبیعی گام برداریم. وی تصریح کرد: در حفظ و احیای عرصه های طبیعی تنها طبیعت دوستی کافی نیست و باید با همیاری همه جانبه برای افزایش پوشش گیاهی و افزایش ماندگاری عرصه های طبیعی شهرستان مهدیشهر تلاش کرد. 
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی شهر اضافه کرد: 26 هزار هکتار از عرصه های سوزنی برگ جنگل های ایرانی تورانی در این شهرستان قرار دارد که این جنگل ها در جلوگیری از خشکسالی و فرسایش خاک بسیار موثر است. 
عبدوس ادامه داد: عرصه های طبیعی مهدی شهر بیشتر در مناطق کوهستانی و سردسیر قرار دارند که تعدیل آب و هوا در مناطق هجوار این شهرستان بر اقلیم منطقه تاثیر می گذارد. 
وی بیان داشت: جنگل های هیرکانی شهرستان مهدی شهر در سال های گذشته با تغییر اقلیم و برخی موارد تصرف های غیرقانونی، کاهش یافته است که با کاشت نهال های جایگزین، می توان گام های اساسی برای جبران آن برداشت. 
وی اظهارکرد: 24 هزار هکتار جنگل پهن برگ با گونه های متنوع افرا، ارغوان و بلوط در عرصه های طبیعی این شهرستان استان سمنان وجود دارد که در زمان حاضر یکی از علت های اصلی حضور گردشگران در منطقه است. 
عبدوس با اشاره به مراقبت های لازم برای جلوگیری از آسیب آتش سوزی ها به مناطق جنگلی، خاطرنشان کرد: یکی از همیاری‌ها و مشارکت مهم مردم با مسوولان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در جلوگیری از آتش سوزی و مهار آن است، به گونه ای که در سال 96 میزان محدودی از عرصه های طبیعی شهرستان در آتش سوخت. 
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدی شهر اظهارداشت: همه دهیاری ها همجوار با عرصه های جنگلی به تجهیزات مهار آتش مجهز هستند که این اقدام نمونه بارز همیاری مردم در همیاری در حفظ و احیا عرصه های استان است. 
عرصه های طبیعی شهرستان مهدیشهر بیش از 195 هزار هکتار است. 
وی افزود : از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار