مهاجرت امروزه پدیده‌ای است که در روستاهای ایران به یک امر عادی تبدیل شده و بسیاری از روستانشینان با ترک زادگاه خود راهی شهرهای بزرگ می‌شوند.یکی از دانشجویان روستاهای هزارجریب شهرستان نکا، با اشاره به مشکل تردد دانش‌آموزان و دانشجویان که کلاسهای شیفت عصرشان دقیقاً تا موقع اذان مغرب طول می کشد، بیان کرد: دانش‌آموزان روستا برای تحصیل در مدرسه حتماً باید شیفت صبح را انتخاب کنند، زیرا اگر شیفت عصر به مدرسه بروند، به‌دلیل نبودن تاکسی در شب، مجبور به گرفتن آژانس می باشند که هم بصرفه نیست و هم نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به‌دنبال دارد.
کد خبر: ۶۲۲۲۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 23 June 2018
به گزارش تابناک : امروزه مسأله حمل‌و‌نقل مهم‌ترین چالش روستاها و یک عامل کلیدی به شمار می‌رود. زیرا یکی از راه هایی که موجب میشود، روستاها با رشد فزاینده ای روبرو شوند مسأله حمل و نقل است تا هم از لحاظ اقتصادی و هم ازلحاظ اجتماعی رشد ایجاد شود. این موضوع را باید عنوان کرد که اگر ارتباطی به طور مناسب برقرار نشود، یک پای قضیه همیشه خواهد لنگید و امروزه با گسترش روستاها این موضوع را مجموعه های مدیریتی باید مد نظر قرار بدهند تا بتوانند بهترین تدابیر را برای روستائیان خود در حوزه آرامش روستائی و همچنین حقوق حقه آنها اندیشیده باشند. 
 

در همه ی شهرهای جهان شهروندان علاوه بر خودروی شخصی شان میتوانند از وسایل حمل ونقل عمومی نیز استفاده کنند. استفاده از تاکسی های درون شهری، راحت است چون همیشه در دسترس و درخدمت شهروندان می باشند و در همه ی خطوط و در اکثر ساعات شبانه روز فعالیت می کنند و استفاده از آنها منصفانه و ارزان میباشد. این روش یکی از امن ترین روش های حمل ونقل در شهر است. 
روستاها مهمترین ارکان توسعه پایدار در مناطق مختلف هستند، زیرا این مناطق از سویی به عنوان پشتوانه‌ای مهم در تولید محصولات غذایی و تأمین امنیت غذایی محسوب می‌شوند و از سوی دیگر امکان مناسبی را در اختیار مدیران قرار می‌دهند تا نیازهای اقتصادی، امنیتی، مرزبانی و سیاسی کشور را تأمین کنند.
روستا مهد پرورش مردمانی سخت کوش و قانع است و هر چند قهر طبیعت در جوامع روستایی غلبه کرده است ولی با این وجود مردم با زحمت فراوان برای بدست آوردن روزی حلال تلاش می کنند و باوجود مسائل حل نشدنی کوچک و بزرگ در سطح، در برابر کاستی ها صبوری پیشه کرده اند.
روستاییان کشور مردمانی ساده زیست، کم توقع و پرتلاش هستند که در طول هزاران سال، میراث داران اصلی فرهنگ و تمدن ایرانی محسوب می‌شده‌اند و با کار و تلاش شبانه روزی برای امرار معاش خود و دیگر هموطنان، خدمات شایان توجهی را ارائه کرده‌اند.
روستاها از گذشته تاکنون به عنوان مهمترین مرکز کارآفرینی، توسعه و صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی بوده و در دوران پس از انقلاب نیز هیچگاه از تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نکرده‌اند.
یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی توجه ویژه به جامعه روستایی و محرومیت زدایی از این مناطق بوده و هست، سیاست دولت در توسعه متوازن امکانات و ایجاد بستر مناسب برای رونق اقتصادی در همه مناطق در قوانین مختلف از جمله برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است. شوراهای اسلامی روستایی با شناخت دقیقی که از موقعیت جغرافیایی محل سکونت خود دارند می‌توانند مشکلات را با همکاری مدیران اجرایی شهرستان برطرف و مزیت های منطقه‌ای خود را تقویت کنند. زندگی روستایی با واژگانی چون سلحشوری، قناعت، ایمان، تلاش و تولید هم معنی شده است اما گاهی شاید به دلایل مختلف به این مناطق بی توجهی شده است. روستاییان در خدمت به کشور کم فروشی نکرده‌اند، شهیدان خانواده‌های روستایی سند زنده‌ای برای صداقت روستاییان در این زمینه هستند.
بله روستا در همه ی شهرهای ایران وجود دارد، این مناطق دارای سکنه هستند که هریک از آن ها امتیازات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف دارند. در این خصوص و به دلیل تماس های مکرر مردم روستاهای مختلف، در میان اهالی روستاها و شهرک ها حاضر شدیم تا با شنیدن مشکلات و مراجعه به برخی از مسؤولان شاید بتوانیم به این مشکل پایان بدهیم.
_ یکی از دانشجویان روستاهای هزارجریب شهرستان نکا، با اشاره به مشکل تردد دانش‌آموزان و دانشجویان که کلاسهای شیفت عصرشان دقیقاً تا موقع اذان مغرب طول می کشد، بیان کرد: دانش‌آموزان روستا برای تحصیل در مدرسه حتماً باید شیفت صبح را انتخاب کنند، زیرا اگر شیفت عصر به مدرسه بروند، به‌دلیل نبودن تاکسی در شب، مجبور به گرفتن آژانس می باشند که هم بصرفه نیست و هم نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها به‌دنبال دارد. امّا ما دانشجویان، کلاسهایمان شیفتی نیست که شیفت صبح را انتخاب کنیم، به همین دلیل بیشتر مواقع که کلاسمان تا اذان مغرب طول میکشد، با مشکل نبودن ماشین خطی مواجهه می شویم و مجبور به گرفتم آژانس هستیم و همین مسأله باعث ترک تحصیل بسیاری از دانشجویان روستائی شده.
_ یکی از اهالی روستا، با اشاره به اینکه مسئولان حرف مردم را می شنوند و قطعاً هدفشان حرکت در کنار مردم است، افزود: مردم امکانات می خواهند و از مسئولان نیز درخواست حل مشکلات را دارند ولی زمان برای رفع مسائل به کندی می گذرد و هنوز علی رغم پیگیری مسئولان و مردم سخت کوش محلی، برخی مشکلات بر زمین مانده است.

_ یکی از روستائیان، نبود وسیله حمل و نقل عمومی در تمام طول شب و روز را مشکل عمده روستائیان عنوان کرد و افزود: متأسفانه هیچ وسیله حمل و نقل عمومی در شب برای مردم روستا در نظر گرفته نشده و زن و فرزند مردم باید یا کنار جاده بایستد و منتظر ماشین عبوری با همه خطرات شود و یا با کرایه بالای تاکسی، مسیر روستا تا شهر را طی کند.
 

وی تاکید کرد: خانواده ها با درآمد پایین مجبور هستند که برای فرزندانشان سرویس با هزینه گزاف بگیرند و این برای خانواده ای با چند فرزند بسیار سخت و طاقت فرسا هست و جا دارد مسئولان ذیربط از دهیار، شورا تا بخشدار و فرماندار برای این مشکل عمده مردم روستا تدبیری بیندیشند تا مردم مجبور به مهاجرت نشوند.
یکی از دانش آموزان با تأیید صحبت های اهالی خود، اذعان کرد: دانش آموزان باید به سختی یا به واسطه سرویس یا ایستادن کنار خیابان به شهر بروند و این عامل وقت زیادی را از ما می گیرد و به دلیل هزینه تاکسی و خطرات حاکم بر سوار شدن در ماشین غریبه های عبوری از مسیر، خانواده ها مجبور به حذف کلاس ها اضافی و کمک آموزشی برای فرزندانشان می شوند.
وی بیان کرد: از مسئولان خواهش می کنیم که فکری به حال حمل و نقل بکنند و اتوبوس یا وسیله نقلیه عمومی شبانه روزی را برای تردد مردم روستا به شهر و بالعکس از شهر به روستا در نظر گیرند تا این مشکل عمده برطرف شود.
وی به دلیل طولانی شدن طرح مسائل به صورت گزیده ای مشکلات را بازگو کرد و افزود: نبود وسیله حمل و نقل عمومی در تمام طول روزوشب برای تردد و سختی عبور و مرور مردم به شهر و بالعکس شهر به روستا، نبودن دستگاه خودپرداز در بیشتر روستاها، نداشتن مدرسه، عدم راه اندازی خانه بهداشت روستا، نبود داروخانه، نبودن کلاسهای تقویتی، نبودن باشگاه ورزشی و ده ها مشکل قابل تحمل دیگر در بسیاری از روستاها وجود دارد و همه در این خصوص واقف به پیگیری مسئولان روستا اعم از شورا و دهیاری هستیم.
در راستای گزارش مردم و انتقاد از ضعف حمل و نقل عمومی در روستاها، این موضوع را با چند تن از دهیاران روستاها در میان گذاشتیم و جوابی که آنها دادند این بود که:
_ چندین مرتبه در مسیر های یاد شده ایستگاه تاکسی ایجاد و مسیرها مشخص شد اما به دلیل استقبال کم مجبور به جمع آوری ایستگاه شدیم چرا که تاکسی داران نیز باید برایشان صرفه مالی داشته باشد تا در مسیری اقدام به جابجایی مسافر کنند چرا که آنها نیز مانند دیگر افراد جامعه با قسط و وام و … و هزینه های جاری منزل و ماشین روبرو هستند و اگر زمانی که میگذارند به صرفه نباشد از ادامه کار منصرف خواهند شد.
_ یکی از دهیاران ادامه داد: چندین راهکار را در این شهرکها و روستا ها انجام داده ایم اما نتیجه ای نگرفته اما اگر "مجموعه" بخشداری ها و دهیاری ها در این خصوص وارد شوند و میزان درآمد تاکسی داران را تضمین کنند میتوان این افراد را در محل های یاد شده مستقر کرد تا طی مدت مردم بدانند که مسیر برای رفت آمد آنها ایجاد شده است و دیگر نیاز نیست از خودرو های دیگر استفاده کنند.

بیشتر روستاها هر چند ظرفیت های فراوانی نظیر گردشگری، تاریخی بودن و همجواری با شهر را دارند ولی کمتر در معرض دید مسئولان استانی قرار گرفته اند و اگر مسئولان استانی و شهرستانی به خواسته مردم و پیگیری مسئولان محلی توجهی نشان ندهند، شاهد مهاجرت مردم به شهرها خواهیم بود که یقینا آمار بالای مهاجرت مردم روستا به شهرها، سیلی سختی بر فرهنگ و آداب و رسوم مناطق خواهد زد.
خواسته مردم روستا معقول بوده و زحمت های مسئولان محلی را به خوبی قدردان هستند ولی جا دارد مسئولان استانی و شهرستانی در بازدید میدانی از این روستاها به مشکلات واقف شده و برنامه ای مدوَّن و قابل اجرا برای رفع کامل مشکلات داشته باشند.

به گزارش تیتر امروز: زندگی کردن در شهر بسیار راحتتر است، در کنار اینکه فرصتهای بیشتری برای رشد و ترقی در زندگی خواهید داشت، در شهر تسهیلات بسیاری در اختیار افراد است و فرصتهای بیشتری برای پول درآوردن خواهید داشت. بچه هایی که در شهر زندگی میکنند میتوانند از تحصیلات خوبی بهره مند شوند زیرا مدرسه های شهر بسیار بهتر از مدارس روستایی است وقتی فردی بیمار میشود، بیمارستانهای خصوصی و دولتی بسیار بیشتری در شهر هست که میتوان برای درمان به آنها مراجعه کرد.
مراکز خرید بزرگ، بانکهای مختلف، دفاتر کار، سینماها، هتلها، رستورانها و مراکز تفریح ازجمله دیگر امکانات شهرها هستند. تسهلات حمل و نقل در شهر بسیار بهتر از روستا است و شهرنشینان از امکانات برق، اتوبان و ارتباطات برخوردار هستند. ازاینرو افراد میتوانند زندگی راحت و لذت بخشی در شهر داشته باشند

از طرف دیگر، زندگی روستایی مزایای مختلفی دارد. اصلی ترین آن این است که مردم روستا با اتحاد و آرامش زندگی میکنند. آنها خیلی سخت پول درمی آورند و آنقدری در می آورند که برای زندگی کردنشان کافی باشد. به همین علت رقابت کمتری نسبت به همدیگر دارند و چون جامعه کوچکتری دارند، دوستان بیشتری دارند. مردم روستایی معمولاً تلاش میکنند از عادات و فرهنگشان محافظت کنند. روستا هوای تمیز و محیطی زیبا دارد و در آن خبری از سروصدا و شلوغی نیست، به همین علت آلودگی آن کمتر است، وسایل نقلیه زیادی در روستا آمدورفت نمیکند، به همین علت خیابانها ترس کمتری برای دوچرخه سواری دارد.
همچنین روستا آدمهای باهوشی دارد که خیلی از آنها تحصیلکرده نیستند. بچه های روستا به مدارس روستا میروند و به تحصیلات پیشرفته شهری دسترسی ندارند و به همین علت نمیتوانند از نظر تکنولوژی و پیشرفت همپای آنها جلو بیایند.
مردم روستایی باید با مشکلات مختلفی در زندگی دست و پنجه نرم کنند مثل مشکل مسافرت. آنها باید برای برآوردن بسیاری از نیازهای خود به شهر سفر کنند. بااینکه زندگی شهری بسیار راحتتر از زندگی روستایی است، زندگی روستایی همیشه با آرامش بیشتری همراه است.
روستاها از مناظر زیبایی برخوردار هستند و توریست های زیادی را جذب میکنند، اما از ناوگان حمل و نقل خوبی مثل شهرها برخوردار نیستند که عدم وجود تاکسی های عمومی تمام طول روز و شب در روستاها باعث عدم جذب توریست میشود.
حال باید گفت که مسئولان چه تدابیری را در این خصوص اندیشیده اند تا روستائیان برای کارهای خود با مشکلات کمتری حداقل در خصوص عبور و مرور روبرو بشوند و آیا در محل روستا و یا شهرک هایی که تحت نظر یک شهرستان هستند مراکزی را فراهم کرده اند تا این افراد برای خواسته هایشان با کمترین مشکل روبرو باشند.
گفتنی است اگر این مهم انجام نشده و یا شدنی نیست بهتر است حداقل امکانات در خصوص ارتباطات برای روستائیان و شهرک نشینان فراهم شود تا این افراد با سهولت بیشتری بتوانند در شبها عبور و مرور کنند.
در پایان این موضوع را باید اشاره کنیم که بهتر است مجموعه مدیران و مسئولان فرا دستی نیز در این خصوص وارد شده و با همیاری این مشکل که برخی از روستاها و شهرکها با آن روبرو هستند را برطرف کنند و امید است در آینده نزدیک شاهد این باشیم که خطوط وسایل نقلیه در شبها نیز در همه ی مسیرهای روستایی و شهرک ها به سمت شهر مجاور و دیگر مسیر ها راه اندازی شود.
از همین رو به عقیده صاحب نظران، باید به ارتقای کیفیت خدمات زندگی در روستاها هم بیشتر توجه شود و از آنجایی که کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها در کاهش معضلات شهری موثر است، توجه به رشد کیفیت خدمات رسانی در روستاها باید به عنوان یک الزام در دستور کار قرار گیرد.
یکی از بهترین راهکار برای اینکه مردم از روستاها به سمت شهرها مهاجرت نکنند، این است که امکانات حمل و نقل عمومی در روستاها و اطراف شهرها توسعه یابد. به عنوان مثال امروز کسانی که از شهرهای اطراف شهرها مثل شهرکها و روستاها به شهرها رفت و آمد می کنند، به طور عموم ساعات زیادی را برای رفت و آمد صرف می کنند.
طبیعی است افرادی که چند ساعت از بهترین ساعات روز را از دست می دهند، ترجیح می دهند در شهر ماندگار باشند تا اینکه به اطراف شهر نقل و انتقال کنند ولی اگر هزینه حمل و نقل کمتر یا امکان دسترسی به حمل و نقل عمومی راحت تر باشد، در نتیجه امکان سکونت در اطراف آنها بیشتر خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات آینده‌ کشور (اعم از بیکاری، فقر، کمبود درآمد، گرسنگی، کمبود تولید و...) باید ابتدا با تمرکز بر روستاها حل و فصل شود. بنابراین توسعه روستایی به خاطر حل مشکلات مزبور و مخصوصا برآوردن نیازهای اساسی مردم روستایی از اهمیت و اولویت خاصی برخوردار است.
 
 
منبع : تیترامروز 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار