آنان هم‌اکنون چهار پایگاه بزرگ آزمایشی خود را تخریب کرده‌اند و مساله مهم این است که این یک خلع سلاح هسته‌ای کامل است که هم‌اکنون آغاز شده است.
کد خبر: ۶۲۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 22 June 2018

به گزارش تابناک : دونالد ترامپ اظهار کرد، کره شمالی در حال تخریب چهار پایگاه بزرگ آزمایش‌های تسلیحاتی خود است و فرایند "خلع سلاح هسته‌ای کامل هم‌اکنون آغاز شده است" اما مقامات مدعی هستند که مدرکی برای این اظهارات وجود ندارد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در جلسه کابینه گفت: آنان هم‌اکنون چهار پایگاه بزرگ آزمایشی خود را تخریب کرده‌اند و مساله مهم این است که این یک خلع سلاح هسته‌ای کامل است که هم‌اکنون آغاز شده است.

مشخص نیست که ترامپ دقیقا به کدام پایگاه‌های آزمایشی کره شمالی اشاره دارد و مقامات آمریکایی آگاه از اطلاعات فعلی پایگاه‌های آزمایشی هسته‌ای و موشکی کره شمالی اظهار کرده‌اند که از زمان دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ در سنگاپور، مدرکی از بروز اقدام جدیدی در راستای منحل کردن پایگاه‌های هسته‌ای کره شمالی به دست نیامده است.

به گفته این مقامات، احتمال می‌رود که ترامپ در صحبت‌های خود به تخریب تونل‌های پایگاه‌ هسته‌ای "پانگی‌ری" و انحلال ایستگاه آزمایشی موشک‌های بالستیک میان برد در "ایهاری" اشاره کرده باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهار کرده است که از زمان برگزاری نشست رهبران آمریکا و کره شمالی، با مقامات پیونگ‌یانگ در ارتباط بوده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در نزدیک‌ترین زمان ممکن با این مقامات دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد تا توافقات صورت گرفته در سنگاپور را به اجرا درآورند.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نیز در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال بروز اقدامی از سوی کره شمالی در راستای خلع سلاح هسته‌ای گفت: من در این باره اطلاعی ندارم. روشن است که این مساله بخش اولیه این فرایند است و مذاکرات درخصوص جزییات خلع سلاح هسته‌ای هنوز آغاز نشده است.

ترامپ در جلسه کابینه اظهار کرد: مسائل می‌توانند تغییر کنند. شخصیت‌ها می‌توانند تغییر کنند. شاید مسائل به درگیری بینجامد، شاید هم نه.

وی افزود، او و پامپئو رابطه‌ای "بسیار قوی" با کیم برقرار کرده‌اند که می‌تواند "موفقیت بزرگی" را در پی داشته باشد.

ترامپ ادامه داد، نخستین بندی که در بیانیه تنظیم شده در سنگاپور وجود دارد این است که "ما فورا خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی را آغاز خواهیم کرد".

با این حال چنین عبارتی در متن توافق دو طرف وجود ندارد.

کیم در این بیانیه "تعهد استوار خود را به خلع سلاح هسته‌ای کامل از شبه‌جزیره کره تایید می‌کند" اما به زمان‌بندی خاصی اشاره نمی‌شود.

پامپئو در همین جلسه اظهار کرد، کیم تعهدی شخصی داده است و افزود: اعتبار او در خطر است.

پامپئو تصریح کرد، متحدان آمریکا و همسایگان کره شمالی و همچنین چین از سیاست‌های آمریکا درخصوص حفظ تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ تا خلع سلاح هسته‌ای کامل حمایت می‌کنند.

 

 

منبع : ساعت 24

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار