مدیرکل هواشناسی استان مازندران روز پنج‌شنبه، ۳۱ خردادماه، ضمن اشاره به کاهش ۲۶ درصدی بارش در ایران، گفت که «کل مساحت» استان مازندران «درگیر خشکسالی» است.
کد خبر: ۶۲۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 22 June 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا رضوی گفت که «از ابتدای مهر سال گذشته تا پایان اردیبهشت‌ماه ۹۷، کل مساحت استان متاثر از انواع خشکسالی بوده است».به گفته آقای رضوی، بارش سال زراعی جاری در ایران نیز «نسبت به میانگین بلندمدت خود حدود ۲۶ درصد کاهش داشته است».

مدیرکل هواشناسی استان مازندران میزان این کاهش بارندگی در این استان را «حدود ۱۴ درصد» اعلام کرد.با این حال کل پهنه این استان به گفته آقای رضوی «درگیر بحران خشکسالی» است.در این میان «ارتفاعات شهرستان ساری و سرشاخه‌های آبی این حوزه» دچار «خشکسالی بسیار شدید» هستند.

به گفته این مسئول هواشناسی، افزایش بیش از دو درجه‌ای دمای هوا در سال ۹۶ «موجب ذوب زودهنگام برف و از دست رفتن ذخیره منابع آبی استان شده است، در حالی که این برف می‌بایست تا اواخر اردیبهشت‌ماه امسال به تدریج به آب‌های سطحی استان افزوده می‌شد». ارائه این آمار از سوی این مسئول هواشناسی می‌تواند نشانه وخامت وضع در استان مازندران و همین طور کل کشور باشد، چرا که این استان واقع در شمال ایران و نزدیک به دریا از جمله معدود استان‌هایی است که پیشتر دچار کم‌آبی نبودند.

گزارش نهاد‌ها و شخصیت‌های مختلف بین‌المللی و ملی مسئله کم‌آبی در ایران امروز را از مهم‌ترین چالش‌های کشور معرفی می‌کند. از جمله گری لوئیس، نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران، کمبود آب را اساساً عمده‌ترین چالش امنیتی‌ـ‌انسانی در ایران دانسته است.

بر اساس تازه‌ترین آمار وزارت نیرو، در حال حاضر ۳۳۴ شهر در ایران با جمعیت ۳۵ میلیون نفر یعنی حدود نیمی از مردم کشور در وضعیت تنش آبی قرار دارند.

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار