عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران درباره کشت و کار گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: ۲۵ گونه از مهم‌ترین گونه‌های دارویی مورد نیاز شرکت‌های داروسازی در مازندران وجود دارد و ما تاکنون بسیاری از این گونه‌ها را در مناطق مختلف استان زیرکشت برده‌ایم.
کد خبر: ۶۲۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 22 June 2018

به گزارش تابناک : محمد اکبرزاده با بیان این که مازندران خاستگاه گیاهان دارویی است، اظهار کرد: گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی، می‌تواند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشور و استان به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شود.

وی با اشاره به این‌که گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری برخوردار است، یادآور شد: در سال‌های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان این‌که ایجاد فرصت های مناسب سرمایه‌گذاری جهت تولید بیشتر گیاهان دارویی در بخش کشاورزی حائز اهمیت است، تصریح کرد: برای ورود گیاهان دارویی در حوزه اشتغال زایی باید در زمینه فرآورده های مختلف تولید گیاهان دارویی به خصوص در مازندران، تحقیقات گسترده ای انجام شود.

اکبر زاده، شرایط جغرافیایی و تنوع آب و هوایی مازندران و امکان رویش اکثر گیاهان دارویی در این منطقه را فرصتی طلایی برای مازندران دانست و گفت: نزدیک به ۱۳۰ گونه بومی در استان مازندران وجود دارد و می توان از این فرصت برای بهره وری در اقتصاد استان استفاده بهینه کرد.

وی تصریح کرد: گونه هایی از گیاهان مانند به لیمو که زیستگاه آن خارج از مازندران است و گونه هایی مانند آویشن، اسطوخودوس و گل محمدی که گونه‌های شاخصی هستند را در سطح استان مازندران زیر کشت برده و در حال حاضر در قالب جشنواره های مختلفی که در سطح استان برگزار می شود، محصولات تولید شده را به فروش می رسانیم که اگربسترسازی های مناسب برای صادرات گیاهان دارویی انجام شود، بی شک درآمد پایدار برای استان خواهد داشت.

اکبرزاده با تاکید بر این که اشتباهات رایجی در سطح عطاری های مازندران در خصوص تجویز داروهای گیاهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا کسانی که در زمینه گیاهان دارویی تخصص دارند باید وارد کار شده تا از خطا در موضوع تولید، تجویز و تکثیر نابه جای گیاهان دارویی جلوگیری شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: کشت گیاهان دارویی و تولید فرآورده های آن می‌تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در چارچوب یک برنامه مشخص و جامعه، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای استان مازندران اثرگذار باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار