برغم تمایل روسای جمهوری روسیه و آمریکا برای برگزاری نشست دوجانبه، در واشنگتن مخالفت‌هایی با این دیدار وجود دارد، ضمن اینکه ولادیمیر پوتین ممکن است حضور در بازی نیمه نهایی جام جهانی فوتبال را به دیدار با ترامپ ترجیح دهد.
کد خبر: ۶۲۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 18 June 2018

به گزارش تابناک : روسای جمهوری روسیه و آمریکا خود را برای دیدار دوجانبه در ماه جولای آماده می‌کنند. طبق اطلاعات منابع دیپلماتیک متعدد، این ملاقات احتمالا در جریان سفر "دونالد ترامپ" به بروکسل برای شرکت در نشست سران ناتو در تاریخ 11-12جولای (20-21 تیرماه) انجام خواهد شد.

منابع خبری این روزنامه یادآور شده‌اند که برغم احتمال زیاد انجام این دیدار، امکان عدم برگزاری آن نیز بعید نیست، چرا که در کاخ سفید افراد زیادی همچنان مخالف این نشست بوده و اصرار دارند که چنین ملاقاتی تنها در صورتی برای رئیس جمهوری آمریکا معنا خواهد داشت که حداقل بتواند یکی از مشکلات موجود در روابط روسیه و ایالات متحده را برطرف کند.

در آمریکا تایید شده است که دیدار پوتین و ترامپ در تابستان سال جاری انجام خواهد شد، ولی جزئیات بیشتری در مورد مکان و زمان دقیق این نشست اعلام نشده است. علت نامشخص بودن جزئیات این دیدار به دلیل مبارزه بین گروه های مختلف سیاسی داخلی در ایالات متحده و عدم توافق در این مورد است که آیا لازم است تا در مورد برگزاری چنین نشستی تعجیل بعمل آید.

"آندری فئودوروف" معاون سابق وزیر امور خارجه روسیه و مدیر مرکز تحقیقات سیاسی مسکو، اختلاف نظر بین اعضای تیم دونالد ترامپ در مورد ابتکارعمل وی برای دیدار با پوتین را تایید کرده و توضیح داد: «جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا یکی از مخالفان این نظریه است. وی از منتقدان سرسخت روسیه است، اصرار دارد که ضرورت چنین دیداری برای ترامپ تنها در صورتی خواهد بود که بتوان تضمین داد که این نشست مانند دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور موفق و نتیجه بخش باشد.»

این دیپلمات سابق روس افزود: «مقامات کاخ سفید هنوز اطمینان ندارند که نشست سران پوتین و ترامپ بتواند مخالفان رئیس جمهور آمریکا را در مورد موفقیت سیاست خارجی کشور، قبل از انتخابات ماه نوامبر کنگره متقاعد سازند. چنین موفقیتی برای مثال می‌تواند توافق رهبران دو کشور در مورد از سرگیری مذاکرات در زمینه خلع سلاح و حمایت از ثبات راهبردی باشد.»

به گفته منابع دیپلماتیک این روزنامه، طرف روسی بارها آمادگی خود را برای برگزاری نشست سران با این شرط که این دیدار در واشنگتن صورت نگرفته و در کشور بی طرفی باشد، اعلام کرده است.

از سوی دیگر، تطابق جدول کاری برنامه‌های روسای جمهور روسیه و آمریکا نیز دارای اهمیت است. برای ترامپ بهترین زمان در جریان سفر وی در تاریخ 11-12 جولای (20-21 تیرماه)  به بروکسل به منظور شرکت در نشست سران ناتو است. در حالی که برای ولادیمیر پوتین این تاریخ چندان مناسب نیست، به این دلیل که در تاریخ 10 و11 جولای (19-20 تیر ماه) دو دیدار نیمه نهایی مسابقات جام جهانی فوتبال برگزار خواهد شد و رئیس جمهور روسیه تمایل دارد تا حداقل در یکی از این دو دیدار حضور داشته باشد، به خصوص اگر یکی از دو تیم فرانسه یا آلمان که جزو کشورهای کلیدی اتحادیه اروپا هستند، به این مرحله راه پیدا کرده باشند و قطعا رهبران این دو کشور برای تماشای این بازی به روسیه سفر خواهند کرد. برای رئیس جمهوری روسیه بهترین تاریخ برای برگزاری نشست با ترامپ بعد از تاریخ 15 جولای ( 24 تیر ماه) است که مسابقه فینال جام جهانی فوتبال برگزار شده باشد.

ضمن اینکه "یوری روگولییف" مدیر بنیاد مطالعات آمریکا نیر به این روزنامه گفته است: «برغم آنکه دونالد ترامپ هنوز آمادگی بهبود کامل روابط با روسیه را ندارد، ولی عادی سازی روابط با مسکو، یکی از وعده‌های انتخاباتی وی بود که از آن صرف‌نظر نکرده است. با توجه به اینکه تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کندی و بدون نتیجه مشخصی پیش می رود، موضوع روسیه حساسیت قبلی خود را از دست داده و اکنون دونالد ترامپ بیش از گذشته و آزادانه‌تر در مورد روابط با مسکو صحبت می‌کند. در تایید این مسئله باید یادآور شد که وی در جریان نشست سران اخیر گروه 7 در کانادا، بازگشت روسیه به این باشگاه را ضروری دانسته بود.»

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار