هنوز مازندران از کابوس انتقال آب خزر به فلات مرکزی رها نشده که ساخت سد فینسک در سمنان، شبیخون دیگری به منابع آبی استان را رقم‌زده است.
کد خبر: ۶۱۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷ 12 June 2018

به گزارش تابناک : کم‌آبی نکاکارود و وضعیت بد رودخانه‌های تجن و تالار، سبب شده تا پویش نه به سد فینسک در مازندران شکل گیرد، چراکه آن را شبیخون به منابع آبی مطرح می‌کنند.

سد فینسک در استان سمنان در حال ساخت است و برای تأمین آب قرار بود ۱۰ میلیون مترمکعب از آب‌های مازندران به آن منتقل شود و موضوع بحران کم‌آبی، اعتراضات گسترده‌ای را در بخش‌های مختلف مازندران ایجاد کرد.

این سد شش تا هفت درصد منابع آب مازندران را می‌بلعد و با توجه به وضعیت کم‌آبی در مازندران، پویش‌های گسترده نه به ساخت آن در مازندران را دامن زده است. در حال حاضر جمعیت پویش نه به سد فینسک در مازندران به حدود ۱۵ هزار نفر رسیده است و دلیل مخالفت با آن وضعیت کم‌آبی در مازندران، کم‌آبی نکا رود و وضعیت نامناسب رودخانه‌های تالار و تجن عنوان‌شده است.

دلیل مخالفت با سد فینسک وضعیت کم‌آبی در مازندران، کم‌آبی نکا رود و وضعیت نامناسب رودخانه‌های تالار و تجن عنوان‌شده است

از سوی دیگر معضل کم‌آبی موجب شده تا امسال بخشی از شالیزارهای استان با تنش آبی مواجه شود و مازندرانی‌ها معتقدند در چنین وضعیتی اجازه انتقال آب به استان به دیگر را نخواهیم داد.

مطالبه اعضای پویش نه به سد فینسک تنها توقف ساخت این سد نیست بلکه بر این باورند همه پروژه‌های سدسازی که ویران‌کننده زیست‌بوم و آینده شمال کشور هستند ازجمله سدهای زام رود و چهاردانگه باید متوقف شوند.

به باور آنان ساخت سد فینسک درواقع شبیخون زدن به سرچشمه آب‌های مازندران است و این امر به معنای قطع و نابودی زندگی در مناطق ساری، میان درود و غیره است.

خدیجه گلین مقدم مدیر کمپین انتقال آب خزر به کویر معتقد است طرح‌های بزرگ آبی ایران بدون پشتوانه کارشناسی علمی قوی وارد مرحله اجرایی شده است و در این‌گونه طرح‌ها دستیابی به سود سرشار حرف افول را می‌زند.

به باور وی لابی‌گری برخی نهادها و پافشاری برخی پیمانکاران و مشاوران و خواب‌آلودگی محیط‌زیست، طرح‌هایی که می‌توانست منجر به توسعه پایدار در کشور شود را منحرف کرده است و اینک شمال کشور وارد مرحله ورشکستگی آبی شده است.

درعین‌حال نمایندگان مازندران نیز به‌عنوان مخالفان ساخت سد فینسک از وزیر نیرو خواستند در این زمینه توضیح دهد، عبدالله رضیان رئیس مجمع نمایندگان مازندران به خبرنگار مهر می‌گوید: سد فینسک ازنظر موقعیتی روی سرشاخه سد شهید رجایی که منابع آبی مازندران را تأمین می‌کند قرارگرفته است و سد فینسک در منطقه حفاظت‌شده قرار دارد.

وی افزود: بدون وجود فینسک سد شهید رجایی پرمی شود و ایجاد این سد تهدیدی جدی برای کشاورزی مازندران است و به نظر ما ساخت سد فینسک صرفاً یک تصمیم سیاسی است و ازنظر علمی هیچ جای دفاعی ندارد و باید از دستور کار دولت خارج شود.

ساخت سد فینسک صرفاً یک تصمیم سیاسی است و ازنظر علمی هیچ جای دفاعی ندارد و باید از دستور کار دولت خارج شود

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران نیز درباره سد فینسک به خبرنگار مهر می‌گوید: سد فینسک در حوزه استان سمنان در دست مطالعه است ولی روی سرشاخه‌های سد شهید رجایی قرار دارد و هشت‌تا ۱۰ میلیون مترمکعب از آب مخزن شهید رجایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تأثیر آن روی سد شهید رجایی که ۱۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد شش تا هفت درصد خواهد بود.

وی افزود: در این زمینه با توجه تقاضایی که استان سمنان از جاهای مختلف ازجمله دریای خزر برای تأمین و انتقال آب داشته است، به وزارت نیرو عنوان کردیم منطقه شرق استان کم آب است و با توجه به شبکه‌های ایجادشده روی سد شهید رجایی، ساخت سد فینسک از اولویت خارج شود.

یخکشی ادامه داد: با توجه به شرایط پیش‌آمده باید ساخت سد فینسک از اولویت خارج شود و استانداری نیز در حال پیگیری است تا نگرانی‌ها را رفع کند.

وی درباره آب دریای خزر برای رفع معضل کم‌آبی استان سمنان نیز گفت: با توجه رشد صنعت در سمنان، این استان تقاضا برای تأمین آب دارد و موضوع انتقال آب دریای خزر با واکنش‌های صورت گرفته، کم‌تحرک شده است.

یخکشی ادامه داد:در حوزه‌های انتقال آب بین سرزمینی اصول جهانی این است که باید نیازهای شرب و کشاورزی در مبدأ تأمین شود و اگر مازاد بود وضعیت دیگری است.

مازندران برخلاف تصور استان کم‌آبی است و بارش‌های کم و مهار محدود آب‌های سطحی وضعیت استان را بغرنج کرده است و طرح پروژه‌های انتقال آب از استان به دیگر مناطق، تنش‌های آبی را در استان شدت می‌بخشد و انتظار از دولت این است که این موضوعات با پشتوانه علمی و قوی بررسی شود.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار